• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dometic kylskåp

Thorw

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
33173
Medlemskap
2024
Hej alla..
Befinner oss i Spanien för tillfället och kylskåpet, Dometic, krånglar.
Reparatör här nere säger att det är kylaggregatet som måste bytas.Inge kyla varken på gas eller 230v. Kostnad med arbete 1100 euro.Någon som gjort detta hemma i Sverige så man kan jämföra kostnaden. Tacksam för tips.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Hej alla..
Befinner oss i Spanien för tillfället och kylskåpet, Dometic, krånglar.
Reparatör här nere säger att det är kylaggregatet som måste bytas.Inge kyla varken på gas eller 230v. Kostnad med arbete 1100 euro.Någon som gjort detta hemma i Sverige så man kan jämföra kostnaden. Tacksam för tips.
Hej
Gjorde den rep hos Dometic i Göteborg för ett par år sen, kostade knappt elva tusen.

Hejs
Claes 105
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
892
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Hej alla..
Befinner oss i Spanien för tillfället och kylskåpet, Dometic, krånglar.
Reparatör här nere säger att det är kylaggregatet som måste bytas.Inge kyla varken på gas eller 230v. Kostnad med arbete 1100 euro.Någon som gjort detta hemma i Sverige så man kan jämföra kostnaden. Tacksam för tips.
Hur gammalt är kylskåpet?
Kontaktpastan kan torka ut och därmed minska överföringen av värmen ifrån kylen till kylslingorna.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
476
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Nej att "tillföra" kyla går nog inte.
Men att ta bort värme går.
Lägre temperatur är lika med avsaknad av värme.
När det inte finns någon värme kallas det för den absoluta nollpunkten, vilket är noll grader Kelvin. Eller - 273 C Celsius.
Celsiusskalan lurar oss, då den använder vatten som fryser som en form av referens.

Så även om det är -18 C i frysen så tar man med kompressorn och kylmediat, kondensor och förångare bort värme.

Däremot låter det ju konstigt att ett relativt nytt kylskåp kan behöva renoveras totalt med allt nytt förutom lådan då.
Men de var väl bättre förr.

Roysan
 

aboabn

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
7132
Medlemskap
2024
Har du kollat kontakten vid lampan. Jag fick kondens vid den kontakten och kylskåpet gick varken på gas eller el. Ta en hårtork och bås tort.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har gjort ett byte av bakstycke, det jobbigaste var att få ut kyl/frys ur den husbilen.
Den kylen var omkring 10-15år.
 

leifn

HBK Medlem
Inlägg
218
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
Frågan är väl när man kan få fram delarna.Är inte imponerad av Dometics europaservice,är just nu på väg upp från Spanien med fel i gasventilen i kylen.Har varit in på olika ställen i Spanien,Frankrike o nu Tyskland,blivit hänvisad till olika ställen,"prova hos den eller den",när man hittar någon som kan beställa delen eller göra jobbet visar det sig att del tar mellan 2 veckor eller som nu senast i Tyskland "kanske upp till ett halvår"att få tag på delen.Jag har nu gett upp o beställt tills vi är hemma igen.Motsvarande del (kylapparaten) på ditt skåp verkar kosta runt 8000 kronor på amazon,så med arbete är nog priset du fått rätt rimligt tycker jag.I Sverige vågar jag nog inte riktigt tänka på vad motsv rep skulle kosta,det är ganska mycket jobb
 

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Hej alla..
Befinner oss i Spanien för tillfället och kylskåpet, Dometic, krånglar.
Reparatör här nere säger att det är kylaggregatet som måste bytas.Inge kyla varken på gas eller 230v. Kostnad med arbete 1100 euro.Någon som gjort detta hemma i Sverige så man kan jämföra kostnaden. Tacksam för tips.
Har varit med om liknande. Visade sig vara en säkring vid startbatteriet, till synes hel men den var avbruten böt ut den och sedan funkade kylen
 

Bilagor

  • IMG_0042.jpeg
    IMG_0042.jpeg
    1,8 MB · Visningar: 24

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Lossa el/gas anslutningar på baksidan.
Öppna kyldörren, sitter oftast 4 små skruv i utkanten på sidorna närmast dörren, skåpet ska sen gå lätt att dra rakt ut, gör det inte det kan man ha missat någon skruv.
Lyfte sen ut skåpet via bodörren, det underlättar att vara 2 vid lyften ut/in.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det kan vara värre:
Visa bilaga 232739

Får man inte ut kylen ur husbilen hyffsat enkelt så går det såklart att byta ut bakstycket inne i bodelen, men med mindre svängrum, oftast.
Men det är inte ovanligt att kylen inte går ut genom bodörren, via en stor taklucka vet jag att en kyl fick passera.
 

PRSN

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Åmål
HBK-Nr
31541
Medlemskap
2024
Lossa el/gas anslutningar på baksidan.
Öppna kyldörren, sitter oftast 4 små skruv i utkanten på sidorna närmast dörren, skåpet ska sen gå lätt att dra rakt ut, gör det inte det kan man ha missat någon skruv.
Lyfte sen ut skåpet via bodörren, det underlättar att vara 2 vid lyften ut/in.
Gjorde precis detta! Men skåpet sitter som berget. Kan inte se att det är mer skruvar?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är tajt passning, så det kan bjuda på motstånd och gå trögt,
men kolla i övre ventilationsöppningen på utsidan, det kan ibland sitta en "styrplåt" som ska styra ut avgaser, fastskruvad i kylen och i inredningen, dock ovanligt.
Kolla även nere i sockeln på kylen då inte de har satt den med fler skruv där.
 
Toppen