• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dometic kylskåp slutar driva på gasol efter någon timme.?

F

F.d. 50277

Guest
Hej. Nån som vet lösningen på detta problem? Kylskåpet tänder oftast lätt på gasol men efter nästan varje natt som vi vaknar upp har gasolen slutat brinna och den oranga indikatorn på panelen blinkar utan att försöka återantända igen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu vet jag inte vart ni befinner er.... men om det är kalt på nätterna så påverkar detta utströmningen av gasen (gasen kondenserar inte) vid låg temperatur.... följden blir att kylen får för lite gas och slocknar.... ni kan isolera regulatorn och slangarna in i H-bilen..... eller köra till varmare breddgrader.... hoppas detta hjälper er....
 
F

F.d. 50277

Guest
Aha :) kanske kan vara nått sånt då.
Just nu bor vi i bilen i Skåne så ändå över 10grader här. Som tur ska vi snart bege oss söderut mot värmen om 2 dagar så det kanske botar felet :)

Ska rengöra brännare och skorstenen med. Var nog ett tag sen det gjordes.
Tack för tipsen!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om en har fått LPG med for stor andel butan så er det problemer når det blir kaldere enn om lag 5 grader der flasken står. Men selv den tyske sommerblandingen bruker å fungere kaldere da de 40% propan fordamper ned til godt under -30. Normal gasol i nordiske land skal ikke ha kuldeproblemer, et lite unntak er for kompositt flasker hvor innholdet kjøles ned og flasken isolerer så det ikke blir varmt nok i den flytende gassen.
 
Toppen