• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dometic backkamera CAM44, dålig bild

Jonny.e

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Nacka
HBK-Nr
34992
Medlemskap
2026
Hej!
Har en backkamera av märket Dometic CAM44, den ger jätte dålig bild, har försökt ställt i kontrast m.m utan framgång, kameran är kopplad till en Zenec Z-E3766 skärm. Backkameran i Volvon har 100% bättre bild.
Är det något fel på backkameran eller håller den så dålig kvalité? Hur fungerar era?

Mvh
Jonny
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.951
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har en CAM50 kopplad till en Zenec Z-E3776. Försökte ställa in den igår. Fick ”leka” länge med de 4 inställningarna innan jag fick en någotsånär bra bild. Men inte alls i klass med den som vi har i personbilen, den är knivskarp med bra färgåtergivning.

Verkar komma in för mycket ljus i kameran. Skall se om det blir bättre genom att föra fram ”skärmen” som sitter över kameran.
 

Jonny.e

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Nacka
HBK-Nr
34992
Medlemskap
2026
Har en CAM50 kopplad till en Zenec Z-E3776. Försökte ställa in den igår. Fick ”leka” länge med de 4 inställningarna innan jag fick en någotsånär bra bild. Men inte alls i klass med den som vi har i personbilen, den är knivskarp med bra färgåtergivning.

Verkar komma in för mycket ljus i kameran. Skall se om det blir bättre genom att föra fram ”skärmen” som sitter över kameran.
Hur satte du dom fyra inställningarna? Tänkte jag kunde prova med samma inställning :)
 

Jonny.e

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Nacka
HBK-Nr
34992
Medlemskap
2026
Tusen tack! Blev lite bättre bild men inte alls som i volvon.
Letade under inställning men hittade inget som styr att det blir spegelvänt, verkligen konstigt.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.951
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Tusen tack! Blev lite bättre bild men inte alls som i volvon.
Letade under inställning men hittade inget som styr att det blir spegelvänt, verkligen konstigt.
Har du kopplat in Zenecen själv? Om så, kommer du ihåg hur du kopplade in kameran? Finns en gul kabel som kommer från kameran som är till för att spegelvända bilden. På min kamerakabel var den avklippt så den kopplade jag inte in.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.951
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Tror att jag kommit på att den gula kabeln skall kopplas till jord för att få rättvänd bild, även om det står att den är för att spegelvända bilden. Den är ju redan spegelvänd.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.951
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Lyckades få bilden rättvänd efter att jag kopplat in den gula avklippta kabeln. Försökte även ta en bild på backkamerabilden för att visa dig hur min bild ser ut men det blir någon sorts ”interferens” som gör bilden otydlig. Men jag bifogar den ändå så att du får någon uppfattning om hur den ser ut

IMG_6377.jpeg
 
Toppen