• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ditec behandla husbilen?

Har ni Ditec behandlat er husbil?

  • Ja

    Röster: 9 13,6%
  • Nej

    Röster: 57 86,4%

  • Totalt antal röstande
    66

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Den 2 september 2021 utfördes en DITEC Original (9 års garanti) på alla ytor utom taket på vår Frankia årsmodell 2008 vid ca 13 700 mil, till en kostnad av 13 500 kr av Equip Auto Malmö AB. Inför behandlingen utförde Autofolia AB (ligger vägg i vägg med DITEC) ett utbyte av ca 80 % av alla folierna på husbilen till en kostnad av 9 000 kr. Jag var hyggligt nöjd med dessa arbeten.

Den 6 april 2023 utfördes en första efterbehandling (DITEC Top Coat) av generalagenten Ditec Sverige AB (i Arlöv) till en kostnad av 10 000 kr, vilket kändes som väl högt pris men vi landade där. Equip Auto Malmö AB är inte längre auktoriserade av DITEC.

Vi är hyfsat nöjda med resultatet kontra kostnaderna. Samt inte minst den mer lättarbetade tvättprocessen och att tvättbehovet blir mer sällan påkallat, detta är av hälsoskäl en för mig viktig faktor.
Åke
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Finns mycket bra produkter på marknaden idag typ keramiska m.m. Att tvätta den några gånger per år och vaxa, polera ordentligt en gång om året så ser min bil fortfarande ny ut. Lägger kanske 500:- på kem/året. Tillfredsställandet på topp när man är klar. 10 timmar per år räcker fint.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Finns mycket bra produkter på marknaden idag typ keramiska m.m. Att tvätta den några gånger per år och vaxa, polera ordentligt en gång om året så ser min bil fortfarande ny ut. Lägger kanske 500:- på kem/året. Tillfredsställandet på topp när man är klar. 10 timmar per år räcker fint.
Jag lackbehandlade bilen själv för några år sedan, nu verkar det börja bli dags igen. Fram med alla tvättgrejor till en riktigt noggrann tvätt,
och sedan polermaskinen tills den har den riktiga glansen infinner sig, därefter lackbehandlingen som är den lättaste delen.
Fronten behövs inte nu, den har jag precis lackerat om på egen hand. Silvermetallic och 2-komponents klarlack, det var en del pyssel och lite spännande för att se om man lyckas. Verkar ha blivit bra, domen kommer när man kör ut bilen i dagsljus!
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag lackbehandlade bilen själv för några år sedan, nu verkar det börja bli dags igen. Fram med alla tvättgrejor till en riktigt noggrann tvätt
och sedan polermaskinen tills den har den riktiga glansen, därefter lackbehandlingen som är den lättaste delen.
Fronten behövs inte nu, den har jag precis lackerat om på egen hand. Silvermetallic och 2-komponents klarlack, det var en del pyssel och lite spännande för att se om man lyckas. Verkar ha blivit bra, domen blir när man kör ut bilen i dagsljus!
Vad tänker du använda för lackbehandlingen?
 

mgbping

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Motala
HBK-Nr
27843
Medlemskap
2024
Jag gjorde en Matrix keramik behandling med 8 års garanti. Jädrar vad lätt det att hålla bilen ren. Tvättar med vanligt bil schampo skiten bara rinner av. Matrix Black Nordic Silox hållbar 96 månader - autorecond
Hej
Hur länge var det sedan ni gjorde behandlingen ?
Vi gjorde Perma5ive behandling i Motala hos Polema men efter 23 månader utomhus så hade taket tappat glansen. Klagade men fick inget gehör.
Kan inte rekommendera Perma5ive !
 

Plisse

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
34066
Medlemskap
2025
Jaha, så ni menar lackbehandling när ni säger Ditec-behandling? Jag har alltid tyckt att Ditec-behandling = underredsbehandling...
 
Toppen