• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Distansplattor..

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026
Hej..
Vid ett akut hjulbyte på däckverstad upptäcktes att bilen Knaus 640, hade distansplattor som ökade spårvidden 3 cm/sida.. Varför kan dessa ha monterats?
utseende, stabilitet eller vad..? I vilket fall var den ena förstörd och båda togs bort. Det är nu samma spårvidd fram och bak.. Märker ingen skillnad vid körning, men tyckte den nu var lättare att parkera vid trottoarkanten..med samma spåvidd fram och bak.. Lönt att montera dem igen vid byte till sommardäck..?
Bo Mårtensson
Libom
Malmö

F

F.d. 58882

Guest
Sv: Distansplattor..

Dessa plattor kallas för spacers. Om dom inte är original vilket jag inte tror att dom är så gjorde du rätt som tog bort dom. Spacers ökar belastningen på axel & lager. Dom kan också öka spårvidden mer än vad som är tillåtet.

Bennie

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Tillåten total spårviddsökning max. 25mm. Ifall jag minns rätt.:confused:

Jan Eric Johansson

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
3218
Medlemskap
2025

Hej

Jag har ochså haft en Knaus 640 liner 2002 års modell köpt den ny och på den var det spacers på bakhjulen så det är nog standard på dessa bilar??

Ha de bra.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Likadana fälgar finns med olika offset, hursomhelst med originalfälgar så var dina 30+30mm. verkligen olagliga, och skadliga för dina hjullager, ifall du nu hade rätt offset på fälgarna. Enklast är att mäta spårvidden, ta en tumstock eller liknande,mät från insida på ena däcket till utsida andra däcket och jämför med reg.beviset.
Fiat borde inte godkänna denna sniklösning, utan använda rätt fälg/axel istället.

Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, eftersom det verkar vara original från husbilstillverkaren enl. Jan Eric Johansson så kolla noga upp så Hjulen/däcken med marginal går fritt från fjädring, bromsar, hjulhus m.m. även när bilen är nertyngd i komb. med max nerfjädring i gupp m.m.
Sitter de original brukar det finnas en anledning till det.

M.v.h. JANKRO.

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026

Hej

Jag har ochså haft en Knaus 640 liner 2002 års modell köpt den ny och på den var det spacers på bakhjulen så det är nog standard på dessa bilar??

Ha de bra.

HEJ..
Jo mitt intryck är också att det är standard, frågan är varför, ökad stabilitet.?
stabilare i bilen vid stillastående.? Kanske ren utseendeskäl, nu syns bakdäcken länge in i hjulhuset
Tack för svar
Bo.m

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026

Hej, eftersom det verkar vara original från husbilstillverkaren enl. Jan Eric Johansson så kolla noga upp så Hjulen/däcken med marginal går fritt från fjädring, bromsar, hjulhus m.m. även när bilen är nertyngd i komb. med max nerfjädring i gupp m.m.
Sitter de original brukar det finnas en anledning till det.

M.v.h. JANKRO.

HEJ..
Jo det har du rätt i, det kan vara en av anledningarna.. det får jag kolla..
tack för svar
Bo.m

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026

Likadana fälgar finns med olika offset, hursomhelst med originalfälgar så var dina 30+30mm. verkligen olagliga, och skadliga för dina hjullager, ifall du nu hade rätt offset på fälgarna. Enklast är att mäta spårvidden, ta en tumstock eller liknande,mät från insida på ena däcket till utsida andra däcket och jämför med reg.beviset.
Fiat borde inte godkänna denna sniklösning, utan använda rätt fälg/axel istället.

Peter K..
Det var också min tanke, tål hjullager och axel detta, även om jag har Fiat Maxichassi..
Bo.m

F

F.d. 25267

Guest

Har spacerplattor 40 mm på varje sida bak på tandemaxel (boggie). Detta ökar spårvidden med 80 mm. Dessutom alufälgar som ökar spårvidden ytterligare 120 mm. Har kört över femtusen mil med detta och har enbart gott att säga. Jag har maximerat spårvidden så långt ut i hjulhusen som möjligt och har nu spårvidd bak på ca 200 cm. Bilprovningen har ALDRIG sagt något på fyra besiktningar trots att det syns väl. Husbilen har nu gått 8200 mil och än så länge är hjullagren bak friska och aldrig bytta. Fram byttes hjullagren vid 3800 mil och sedan dess inga problem. Utslitna framhjulslager är en vanlig Fiatsjuka på vissa årsmodeller som beror på att originallagren är av dålig kvalitet. En kompis fick byta två ggr innan bilen gått tvåtusen mil ens. Jämfört med original stålfägar och utan spacers har jag ökat spårvidden bak ca 200 mm och fram ca 120 mm. Det gör enorm skillnad. Fram enbart alufälgar för att inte komma utanför skärmkanterna. Ju bredare spårvidd och ju längre hjulbas desto bättre väghållning - en sedan länge känd uppgift. Att öka hjulbasen är ju lite svårare dock. På en husbil med hög tyngdpunkt är det mycket effektivt att få ut hjulen så långt som möjligt. Finns även mycket att läsa på nätet om väghållning och vad som kan förbättras på alla bilar - även husbilar. Kan rekommenderas. Att det sedan även ser bättre ut får man på köpet. Hade spacers även på förra husbilen utan minsta problem under femtusen mil. Kan tillägga att vi kör mycket på kurviga norska vägar varje sommar och har stor nytta av våra spacers. Återstår att se hur länge hjullagren håller nu
:yes:

Senast redigerad av en moderator:
Toppen