• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Direktimport & garanti

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Direktimport & garanti

Jag har sparat 250 000 på att köpa husbilen i Tyskland, är det småfel så tar jag det själv, är det nåt större så åker jag ner till första bästa Burstnerhandlare Tyskland.
Jag struntar fullkomligt i dom svenska Burstnerhandlarna, och gör det med ett leende på läpparna, det är dom som förlorar på detta, inte jag!

Bara att grattullera till den besparingen.

Kan bara informera att jag prutade 300000kr på en svensksåld bil och vad allt det innebär i smidighet på garantier. I min affär var import en orimlighet. (Importerade vår förra bil)
 
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Direktimport & garanti

Ja, alla bilar är inte billigare i Tyskland, men i vårt fall var det så!
Jag hade inte haft råd att köpa den här bilen som jag har om jag skulle köpt i Sverige.:santa1:
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Direktimport & garanti

Ja och en Niesman Flair är ca 1 miljon billigare i Tyskland än i Sverige med lika utrustning!!!!!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Direktimport & garanti

Röris, et raskt overslag viser litt over en halv million på en tysklevert med "standard svensk" pakke til knapt 700k for en topputstyrt. Men det er en for stor forskjell til å kunne forsvares. Kan være et problem med 2 nivåer i Sverige i forhold til i tyskland hvor det ikke er noen grossist, alle handlare henter bilene direkte fra fabrikken.
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Direktimport & garanti

Kan bara informera att jag prutade 300000kr på en svensksåld bil och vad allt det innebär i smidighet på garantier. I min affär var import en orimlighet. (Importerade vår förra bil)

En fråga fick du 300,000 i rabatt när du köpte din bil?
Bosse,
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Direktimport & garanti

Jag gav så mycket mindre än begärt pris på exakt lika bil fast den då hade mindre utrusning än den jag beställde så skillnaden borde vara ännu mera.

Mellanpriset plus inbytesbil = pris på nya bilen
Inbytespriset blev högre än det jag begärde här på klubbens annonssida.
Mycket nöjd med den affären på en svensksåld bil.
 

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022
Sv: Direktimport & garanti

För övrigt synes det mig som om det är ett starkt försvar här på forumet för de svenska handlarnas njugghet/brist på affärsmässighet. Undrar varför?


Jag tror att det enkla svaret är att om man inte importerat själva och sänkt sina kostnader rejält, inte vill att någon annan skall berätta att man gjort en mindre bra affär och därför vill man heller inte se att dessa "snyltare" skall få samma service och mottagande som de får. Vissa skulle kalla det svensk avundsjuka.... Konkurrensen måste helt klart bli tuffare och kunderna måste ställa högre krav på vad de får för pengarna, om vi kunder fortsätta att acceptera dessa "vansinniga" prisskillnader så kommer de att bestå.

Och snacket att det inte finns tillräckligt med marginal på service och reparationer samt garantiarbeten håller inte, det enda hållbara är att de har begränsade resurser och vill maximera varje nedlagd timme och få ut mest marginal. Då prioriteras garantijobb på importerade bilar bort om inte tillverkaren har full koll på sitt återförsäljarnät.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Direktimport & garanti

Jag har importerat fast bara en helt ny (ingen beg.) som kördes med tyska skyltar i 6 månader. Var också en bra affär.

Känns lite som det retar när man köpt en svensk bil till ett OK pris;)

Som jag skrev i en annan tråd. Varje affär är unik på sitt sätt. Finns nog inget som är rätt eller fel.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Direktimport & garanti

När vi köpte vår nuvarande bil märkte jag att det gick betydligt lättare att pruta i Sverige än Tyskland. Visserligen förhandlade jag bara via mail med Tyskland, ville inte gärna åka ned om det ändå inte gått att pruta ned priset, så för vår del blev det svensksåld bil.

Vad gäller garantifrågan så köpte jag en systemkamera på en resa, enligt försäljaren var det "world wide" garanti vilket bevisades av medföljande garantisedel. När den krånglade sedan så gick jag till märkeshandlare i Sverige men blev mött av ett leende och förslag på att jag skulle resa tillbaka och reklamera felet där den var köpt. Detta var dock före aalla EU-avtal.
 

Claes.d

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Mark
HBK-Nr
23355
Medlemskap
2022
Sv: Direktimport & garanti

Det är inte verkstaden jag klagar på, dom går ju bara efter dom riktlinjer dom fått från Generalagenten , utan frågan är ju: har överhuvudtaget Burstner en Svensk Generalagent som kan uppfylla dom garantilöften som tillverkaren ger till oss ägare, en full EU garanti på bodelen.

Jobbar själv inom bilbranchen, och där finns inte ens frågan, tillverkarens garantier gäller var än bilen är inköpt.

Sen kan det ju vara så vara att en del verkstäder tycker att dom inte får fullt betalt för garantiarbete, men det är väl en del av det avtal dom har för att vara Auktoriserade, eller??

Det är ju upp till Östgöta Camping att reglera kostnaderna med Burstner, och att verkligen ha den kontrollen över sina återförsäljare så att dom ser till att garantilöften från tillverkaren uppfylls.

För jag hoppas ju inte att Burster själva vägrar ersätta för garantijobben som eventuellt behövs på deras fordon, var än dom är köpta, då är det kris.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 8332

Guest
Sv: Direktimport & garanti

Har köpt en Elnagh Baron i Sverige, som kommer från Tyskland. Jag tyckte det var intressant att höra vad Hobby Fritid i Tenhult hade för synpunkter på eventuella garantirep. Jag fick svaret att de endast tog ansvar för de bilar de själva sålt/förmedlat i Sverige. Jag tog då kontakt med fabriken via mail och och redogjorde för svaret jag fått. Har nu fått detta svar från Italien:

No, this is not true.
You can have assistance (under warranty or not) to all the Elnagh authorized assistance centers all over Europe.
We have already contacted our Swedish dealer Hobby Fritid i Tenhult in order to clarify this matter. In the meantime, we inform you that all the Elnagh dealers i Sweden are at your disposal for all your needs. You can find our Swedish (and European) dealers at our website: Sales Network
Please do not hesitate to contact us again for any problems you might have at as_claims@sea-camper.com which is the e-mail address of our After Sales Dpt.

Best regards
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Direktimport & garanti

Stigga N: Har du vidarebefordrat mejlet till Tenhult? Kan vara intressant att veta hur de ställer sig till det svaret..
 
F

F.d. 8332

Guest
Sv: Direktimport & garanti

Ja, jag har mailat Mats Svensson och bifogat mailet från fabriken. Har bett om svar och kommentar.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Direktimport & garanti

Jag fick svaret att de endast tog ansvar för de bilar de själva sålt/förmedlat i Sverige. Jag tog då kontakt med fabriken via mail och och redogjorde för svaret jag fått.


Ja, detta är nog helt rätt väg att gå.

De auktoriserade återförsäljarna har med största sannolikhet förbundit sig att ”serva” alla bilar från märket oavsett var den är köpt. Kontrollen av att detta efterföljs är det nog lite si och så med och det ger handlarna möjlighet att diktera villkoren mot oss kunder lite som de behagar.

Om kunder till märket ute i hela Europa (läs Sverige) börjar höra av sig direkt till fabriken med klagomål på återförsäljarnätet så börjar det nog hända saker.
Många gånger räcker det nog med att man nämner för ÅF att man VET vilka skyldigheter de har kopplade till auktoriseringen. Om man även erbjuder sig att maila fabriken och fråga om just det specifika fallet så hittar säkert handlaren på en lösning....

Det jobbigaste som finns är ju kunder som vet vilka "rättigheter" de har. Därmed vet de ju ofta även vilka skyldigheter handlaren har:D
 
F

F.d. 12300

Guest
Sv: Direktimport & garanti

Det är alltid den som såld bilen som är garantigivare ingen annan
 
F

F.d. 8332

Guest
Sv: Direktimport & garanti

Tydligen inte vad gäller Elnagh vad jag kan utläsa av det svar jag fick från fabriken.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Direktimport & garanti

Då får vi hoppas att dom med svensksålda bilar inte far ut i europa och går sönder eller hur väldigt konstigt tänk i allafall under garantitiden:confused:

Eller är det bara svenska husbilshandlare som fungerar så här !
 
F

F.d. 12300

Guest
Sv: Direktimport & garanti

Enl svenskkonsumentköpslag är det så. Inte så konstigt då du har köpt bilen av en handlare inte från en fabrik direkt hur det är i övriga värden vet jag ej men borde vara på ett liknade sätt
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Direktimport & garanti

Hacan: när du köper bil, köper du den av fabrik eller handlare? Jag kan gå in på vilken audi verkstad jag vill och få hjälp med mina problem..
 
Toppen