• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Direktimport & garanti

Claes.d

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Mark
HBK-Nr
23355
Medlemskap
2022
Har en Viseo 620 -10 med div småproblem

Är Köpt i Tyskland.

Har efter kontakt med med närmaste Åf FJ husvagnar i Falkenberg fått svaret att om jag
vill ha garantiarbeten utförd på bodelen på denna måste jag ha skriftligt från Västgöta Camping, från deras garantichef (Anders?).

Med Fiat är det inga problem med garantier. (div dom mekaniska delarna)

Gäller inte den 5 åriga europagarantin även i Sverige?

Med kontakt med Åf i Tyskland står dom som frågetecken ?

Har mejlat till både Östgöta camping & Burstner AG men inte fått svar

Kan någon tala om vad som gäller ??
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Direktinport & garanti

Hej detta är en het potatis då det verkar på de flesta bodelsmärkena (verkar inte finnas några undantag) att är inte bilen sk svensksåld så behöver dom inte åtgärda den heller ,de flesta skyller på tidsnöd mao dom hinner inte fixa till sina egna (sålda)bilar så dom kan inte boka in mer. verkar som man få ta en semestertripp till tyskland boka tid och få felen fixade av fritz vilket inte är fel men bra mycket krångligare,så vad som gäller har åtmistonde jag inget bättre svar på tyvärr,borde inte sk garantiarbeten vara ganska lättförtjänta pengar eller då det i de flesta fall gäller ganska nya grejor
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Direktinport & garanti

Det er et problem med garantiarbeide, fabrikken dekker arbeidet etter en fast prisliste - normalt prisen i Tyskland. Kan bli dårlig inntjening på verksteder i Scandinavia som ofte ikke har samme treningen som spesialistene ved fabrikken.
 

AK o Jan

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2024
Sv: Direktinport & garanti

Oberoende var bilen är köpt så skall Europgarantin gälla. Det finn en lista med vart man kan vända sig till vid fel på bilen. Som kund är ju det den stora fördelen med EU att man köpa husbil i ett av medlemsländerna. I EU får inte finnas några handelshinder. Tyskar kan komma hit och handla billiga kläder.

Det är ytters allvarligt om någon svensk verksstad om den finns med på listan vägra utföra en garantifel. Troligtvis avtalsbrott. Borde anmälas till konkurrensverket.

:santa-5-icon:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Direktinport & garanti

Men detta måste väl ni ha haft med i beräkningarna när ni köpte bilen i Tyskland? För handlarna är det ju säkerligen en "backaffär" att göra garantijobb, så om de då inte heller har tjänat på bilen blir ju intresset inte så stort?!
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Direktinport & garanti

Men detta måste väl ni ha haft med i beräkningarna när ni köpte bilen i Tyskland? För handlarna är det ju säkerligen en "backaffär" att göra garantijobb, så om de då inte heller har tjänat på bilen blir ju intresset inte så stort?!

Visst är det så.

Att det är fel må så vara men inte borde det vara någon nyhet om man har importerat en bil från Tyskland att man kommer långt ner på prioriteringslistan för reparationer.

Känner väl till problemet eftersom jag själv importerade förra bilen. Problemen löses lättast att ta dom garanireparationer som finns när man har semester och passa på att reparera bilen där den är köpt. Här har jag alltid mött god vilja att hjälpa till.

Visst kan man få den lagad i Sverige men tungrott är det.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Direktimport & garanti

Allt handlar om betalning. Att generalagenten inte är intresserad går ju att förstå , de har ju inte tjänat några pengar på din bil.

Garanti finns och man skall i första hand vända sig till säljaren.

:holly-1-icon:Om Burstner var rädda om sitt varumärke så borde de tillämpa skrivningen som gällde min bil. I handlingarna framgick att vilken namngiven auktoriserad verkstad i hela Europa var behörig att handlägga garantiärende.
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Direktimport & garanti

Detta är rena skämtet med de återförsäljare som vägrar att ta på sig garantirep.
När jag köpe min senast husbil var jag i kontakt med återförsäljaren i Sverige under ca ett halv år och han kunde inte få fram en sån bil (beg) som jag ville ha men i Tyskland var detta inget problem och vi hämtade en där när vi sedan ville ha hjälp med rep från denna återförsäljare så var det KALLA handen.Och exakt detta senario har jag nu med den bil jag nu är ute efter. Det enda vi söm köper husbilar i Tyskland kan gjöra är att ta upp detta problem med de Tyska handlarna och låta dom driva denna frågan i Tyskland med tillverkaren och det gör dom efter som de också är beroende av att garantierna fungerar på bilar de exporterar.Detta med att verkstäderna inte för betalt och att de jobbar efter en fast prislista detta kan inte vara något nytt för så funkar det med vilken bil det än är oavsett var den är såld.och förövrigt så kan det väl inte vara någon större katastrof om en bilverkstad med den timpeng dom har måste jobba till fasta priser någon gång för det hör till vardagen för istort sett vilken annan yrkesgrupp du än väljer i Sverige.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Direktimport & garanti

Man blir förvånad över hur korttänkta de svanska handlarna är. Att inte anse sig ha råd att ta in en importbil. Jag har alltid trott att det är eftermarknaden som är den stora inkomstkällan i det långa loppet. Därför kan det väl inte vara så smart att avvisa en framtida kund, i stället skall man väl säga välkommen och göra ett bra jobb så att kunden kommer tillbaka och får hjälp och betalar för sig i framtiden. Jag skulle inte vända mig till ett ställe där jag blivit avvisad.
Nej de är nog inte så smarta de svenska handlarna. Personbils verkstäderna har slutat med sådana här dumheter verkar det som.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Direktinport & garanti

Men detta måste väl ni ha haft med i beräkningarna när ni köpte bilen i Tyskland? För handlarna är det ju säkerligen en "backaffär" att göra garantijobb, så om de då inte heller har tjänat på bilen blir ju intresset inte så stort?!

Säkert är det så men tycker ändå att det är lite kortsiktigt tänkt för det kanske blir så att nästa bil kanske köps "hemma"och att få fullt på verkstan kan väl aldrig va fel kanske yttligare en anställd å de ena ger det andra man kanske köper lite extra utrustning med tillhörande montering varför skulle de bli nån "backaffär"när det antagligen finns så kallade tidlister för garantiarbeten å det skiljer ju inte nåt om bilen är såld i bremen eller kalmar
Sen gör jag det mesta på bilen själv så får jag bara handlarn å skicka delarna så monterar jag dom själv sen om han skickar en faktura till fabriken på även arbetskostnad tycker jag bara han är värd bara jag får delarna
 
F

F.d. 29824

Guest
Sv: Direktimport & garanti

Hur är det om en tyskregistrerad husbil med garanti får problem här i Sverige, måste de ta sig hem för att få hjälp med sin bil, eller kan våra servicevilliga återförsäljare ställa upp med hjälp i ett sådant fall?
Ulf
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Direktinport & garanti

Säkert är det så men tycker ändå att det är lite kortsiktigt tänkt för det kanske blir så att nästa bil kanske köps "hemma"och att få fullt på verkstan kan väl aldrig va fel kanske yttligare en anställd å de ena ger det andra man kanske köper lite extra utrustning med tillhörande montering varför skulle de bli nån "backaffär"när det antagligen finns så kallade tidlister för garantiarbeten å det skiljer ju inte nåt om bilen är såld i bremen eller kalmar
Sen gör jag det mesta på bilen själv så får jag bara handlarn å skicka delarna så monterar jag dom själv sen om han skickar en faktura till fabriken på även arbetskostnad tycker jag bara han är värd bara jag får delarna

Men om de hjälper er nu gör de det ju ännu lättare att direktimportera, varför skulle de investera i tänkta framtida affärer då? Det är ju stor risk att de bara får göra "skitgörat"
d.v.s. garantijobben? För övrigt, att verkstaden skulle vara en så god affär tror jag inte, husbilsbranschen är ju en säsongsbransch, och att hålla en anställd till året runt för att lösa andra handlares garantiproblem, är nog en mycket dålig affär.
Generellt blir det nog så att man får vad man betalar för, köp bilen där du kan få service om du inte är beredd att fixa det mesta själv, att både ha kakan och äta den fungerar inte så bra?!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Direktimport & garanti

Skulle jag ringa min kontakt på Niesmannfabriken och tala om att dom vägrar serva min bil här för att jag köpte den direkt på fabriken i Tyskland så får dom nog ett väldigt argt samtal från Tyskland.
Mercedes i Sverige körde den där stilen på 80-90 talet,dom insåg felet,fick nog en del skit från Stuttgart och vaknade upp till slut..
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Direktimport & garanti

Skulle jag ringa min kontakt på Niesmannfabriken och tala om att dom vägrar serva min bil här för att jag köpte den direkt på fabriken i Tyskland så får dom nog ett väldigt argt samtal från Tyskland.
Mercedes i Sverige körde den där stilen på 80-90 talet,dom insåg felet,fick nog en del skit från Stuttgart och vaknade upp till slut..

Tja Orsa.
Du för något år sedan kom det in en försäljare och ville att jag kullle fixa till en text på 5000st reklampennor som var feltyckta o Kina.
Bad honom att sända till baka pennorna till Kina och få texten ändrar.
Men det skulle bli dyrare än att köpa nya pennor.Så kan det gå när man tror att man gjort en bra affär.
Jag förstår handlarna som vägrar att ta på sig arbete som dom inte får betalt för.

Du får komma ner till Mora nästa vecka såfår vi snacka ut.
GOTT NYTT ÅR på dig.
/vidhem
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Direktimport & garanti

Skulle jag ringa min kontakt på Niesmannfabriken och tala om att dom vägrar serva min bil här för att jag köpte den direkt på fabriken i Tyskland så får dom nog ett väldigt argt samtal från Tyskland.
Mercedes i Sverige körde den där stilen på 80-90 talet,dom insåg felet,fick nog en del skit från Stuttgart och vaknade upp till slut..
Her har vi en annen sak, niesmann i Sverige har utvidet garanti på de biler de selger - mer enn fabrikken. Dette er et av argumentene for at disse bilene er dyrere i Sverige enn i Norge! At importørene i Norge og Sverige har lagt inn hver sin utstyrspakke i standardprisene gjør sammenligningene problematisk hvis en ikke sitter med komplette prislister fra fabrikken.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Direktimport & garanti

Her har vi en annen sak, niesmann i Sverige har utvidet garanti på de biler de selger - mer enn fabrikken. Dette er et av argumentene for at disse bilene er dyrere i Sverige enn i Norge! At importørene i Norge og Sverige har lagt inn hver sin utstyrspakke i standardprisene gjør sammenligningene problematisk hvis en ikke sitter med komplette prislister fra fabrikken.

Jag blir förvånad, att det sitter mer prylar i en "svensk" bil än i en tysk kan väl inte utgöra ett problem. Den svenska handlaren har ju inte något garantiåtagande för utrustningspaket som inte finns i den tyska bilen??

För övrigt synes det mig som om det är ett starkt försvar här på forumet för de svenska handlarnas njugghet/brist på affärsmässighet. Undrar varför?

Vidhåller att en bil med en livslängd på 15 - 20 år är en bra affär för den som reparerar och servar den.
Bilföretagen Fiat, Ford och Renault ser glada ut och önskar en välkommen varje gång man ringer och bokar service eller reparation. De frågar inte var bilen är köpt.

Nej jag tror att de svenska handlarna skiter sig på tummen.
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Direktimport & garanti

Tja Orsa.
Du för något år sedan kom det in en försäljare och ville att jag kullle fixa till en text på 5000st reklampennor som var feltyckta o Kina.
Bad honom att sända till baka pennorna till Kina och få texten ändrar.
Men det skulle bli dyrare än att köpa nya pennor.Så kan det gå när man tror att man gjort en bra affär.
Jag förstår handlarna som vägrar att ta på sig arbete som dom inte får betalt för.

Du får komma ner till Mora nästa vecka såfår vi snacka ut.
GOTT NYTT ÅR på dig.
/vidhem
den där jämförelsen med kina är lika bra som när
DU jämför sommarhusbilar med vinterhusbilar..
ja kommer förbi..
Gott Nytt År
/Z
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Direktimport & garanti

Jag har sparat 250 000 på att köpa husbilen i Tyskland, är det småfel så tar jag det själv, är det nåt större så åker jag ner till första bästa Burstnerhandlare Tyskland.
Jag struntar fullkomligt i dom svenska Burstnerhandlarna, och gör det med ett leende på läpparna, det är dom som förlorar på detta, inte jag!
 
F

F.d. 7502

Guest
Sv: Direktimport & garanti

Frågan är vad är det för typ av fel det handlar om ?
Kollade på en sån där 620 rackare sist jag var tyskland.

Gott Nytt Roadwork
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Direktimport & garanti

KalleiViken: Jeg forsvarer ikke den ekstreme kalkylen som forhandlere i Sverige (og Norge) bruker på nye husbiler. Og kamuflasjen som ligger i "Svensk ...." eller "Norway ...." gjør det endast litt svårt å finne ut hva de har gjort. En Niesman Flair med samme utvalg utstyr koster ca. 200k mer i Sverige enn i Norge - alle andre biler er billigere i Sverige enn Norge. Dette kan ikke forklares på noen fornuftig måte, selv om i Norge har vi en eldre importør som har fortsatt sitt salg med sin egen rimelige kalkyle.
 
Toppen