• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dimmer i hemmet

Mats & Ulla

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Örebro
HBK-Nr
2138
Medlemskap
2024
Har förstått att det finns många elkunniga personer i denna klubb.
Jag har en fundering beträffande dimmer (220 volt i hemmiljö) - Om man dimmrar ned en glödlampa, säg till hälften av ljuset, minskar då elförbrukningen på denna lampa med hälften eller är den densamma oavsett dimmerns inställning om man istället antar att förbrukningen blir värme i dimmern.
Tacksam om någon kan klargöra detta då jag hört många varianter på svar.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Dimmer i hemmet

Jag antar de flesta dimmrar som använd är tyristorstyrda. En tyristor tänder då och lämnar ström ut till lampan efter en viss tid på sinusvågen. Ju senare du tänder tyristorn desto mindre lyser lampan. Det är alltså ingen energi som värms bort förutom den effektförlust som uppstår i tyristorn, men den är mycket liten.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Dimmer i hemmet

Har förstått att det finns många elkunniga personer i denna klubb.
Jag har en fundering beträffande dimmer (220 volt i hemmiljö) - Om man dimmrar ned en glödlampa, säg till hälften av ljuset, minskar då elförbrukningen på denna lampa med hälften eller är den densamma oavsett dimmerns inställning om man istället antar att förbrukningen blir värme i dimmern.
Tacksam om någon kan klargöra detta då jag hört många varianter på svar.
Svar JA! Elförbrukningen minskar med hälften, energiförlusten i dimmern är försumbar, du kan själv konstatera detta genom att känna på dimmern, den blir på sin höjd "ljummen" (= energiförlust)!
Dimmer inte bara ett bra sätt att spara energi och skapa trivselljus den kan dessutom i många fall spara in en extra armatur (för mys- resp ex arbetsbelysning/städning)!
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Dimmer i hemmet

Svar JA! Elförbrukningen minskar med hälften, energiförlusten i dimmern är försumbar, du kan själv konstatera detta genom att känna på dimmern, den blir på sin höjd "ljummen" (= energiförlust)!
Dimmer inte bara ett bra sätt att spara energi och skapa trivselljus den kan dessutom i många fall spara in en extra armatur (för mys- resp ex arbetsbelysning/städning)!
l

Dimmern förlänger även livslängden för vanliga glödlampor, när man har ljuset nerdimrat.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Dimmer i hemmet

Lyckas inte med att kopiera adressen hit. Nedanstående kommer från ELKO
Skriv dimmer i sökrutan.

Sparar man någon energi om man dimrar ner ljuset med dimmer?

Ja, det gör man. Olika mycket beroende på ljuskälla och dimmer. Ett ungefärligt mått på besparingen, om man dimrar ner en normal glödlampa, är att man spar c:a 20 % energi vid 25 % neddimring. Med 230V halogenlampor blir besparingen likvärdig. Det man också spar på är lampans livslängd.
 
Toppen