• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

digitaltv

F

F.d. 52943

Guest
Sv: digitaltv

Hundvakten;

Har köpt en Anysee med kortläsare för Boxer. Provade hemma - kanalsökningen tog väldigt lång tid. Brukar den göra det? Man måste väl kanalsöka varje gång man flyttat sig?
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: digitaltv

Vad menar du med "väldigt lång tid"? Några minuter kan det nog ta, men inte ska det ta mer än så.
Jag brukar spara listorna med ortsnamn när jag sökt, och så småningom har man ju ett lager med listor för olika platser som man bara kan ta fram. Då behöövs ingen ny sökning.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: digitaltv

Min teori är så här:
Om man når flera sändare under sökningen så tar det längre tid för då skall sändaren med den bästa signalkvalitéen sorteras ut för varje kanal, dock inte kanaler med lokala sändningar, dessa läggs upp samtliga, SVT2 och TV4.
Om det är halvdassig mottagning från samtliga sändare så tar det ändå längre tid.

Jag brukar få sisådär 3st SVT2, Östnytt, Smålandsnytt och Sydnytt och 2st TV4, Kalmar och Västervik.
Inga andra kanaler blir dubletter hos mej.

Det kan kanske variera mellan olika digitalmottagare.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: digitaltv

OK,
så kan det vara. Bor bakom en bergknalle i göteborgs närhet - flera sändare - dåliga mottagningsförhållande.
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: digitaltv

jag skall montera antenn på husbilen, men jag har en fundering på att montera den på ett teleskåp rör på cykelstället bak på bilen och kabeldragning under, då slipper jag håltagning i taket, vad tros om detta?
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: digitaltv

Om det är tv-antenn du ska montera på cykelstället så blir det möjligen problem att ställa in bästa

signalstyrkan om du inte ser tv-apparaten samtidigt som du vrider in antennen till bästa läge.
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: digitaltv

funderat på det, tänkte använda en liten trådlös telefon (pris150kr) som antingen frugan har, eller jag, som man kan komunisera med, vi har telefonen när vi backar i stället för back kamera.
Det jag funderar på är stöldrisken när man har antennen bak, men det kanske är lätt att borra i taket o få tätt? fast det känns hemskt att borra i taket
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: digitaltv

Har monterat genom taket på två husbilar, en med tak av tunn aluminiumplåt överst och den andra har tak av polyesterplast.

Båda gångerna använde jag ett vanligt träborr på 25 mm och en sladdlös borrmaskin.

Placerade antennen så att nedgående röret hamnade i garderoben och tätade med butyltätning efter rekomendation av husbilsreparatör. (Biltema 36-4801 pris 34,90:)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 11293

Guest
Sv: digitaltv

tack för tippsen, kan jag borra "varsomhelst" i garderobstaket eller måste man träffa en regel eller dyl, det är en lmc bil, jag är livrädd att borra i husbilen
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: digitaltv

Mät ut var i garderoben mot en ren väggyta du vill ha röret. Kolla måttet på antennen så du flyttar in hålet tillräckligt. Inte bra om antennen sticker ut över långsidan. Kolla också att det är fritt på taket så det inte blir för nära en taklucka eller något annat som redan finns där. Du kanske måste vrida på antennen ibland.

Det följer med en anvisning till maströret där det står hur nära väggen du ska borra. Borra ett pilothål med en 5mm borr från insidan. Ta sedan en hålsåg med rätt diameter och borra utifrån. Kör ner röret uppifrån med tätmassa på kragen och fäst röret i garderobsväggen. Röret sitter endast fast i väggen.

Klart och enkelt eller hur. Va inte orolig, det blit tätt.
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: digitaltv

tack för alla tipps, nu känns det tryggare att gå till verket, det skall bli kul att instalera tv o antenn.
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: digitaltv

Återkom gärna med resultatet och kanske lite bilder när det är färdigt, jag har också varit väldigt orolig för att borra i taket.

Mvh / Per
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: digitaltv

jag återkommer med både billder o text, men om det misslyckas då vet jag inte vad, det tar en liten tid innan jag kommer så långt jag har inte fått antennen ännu och så är det så kallt ute, men i mars månad så kommer resultatet av monteringen
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: digitaltv

Vi köpte en digitalmottagare till husbilen förra veckan.
NetOnNet - Europas första elektronikvaruhus på nätet...
Har testat den i helgen och kan bara ge lovord eftersom den var lätt att hantera.
Den hade dessutom möjlighet att på ett enkalt sätt se signalstyrka för att justera in antennriktningen.
Den går att driva direkt på 12v.
Vi köpte våran på Tradera för halva priset.
 
J

Jarn

Guest
Sv: digitaltv

Jag köpte en liten digitalmottagare för de fria kanalerna dvs ej kortplats.
Grundig 1760 Micro.

Fördel, extremt liten och drivs med 230V via adapter eller 12V direkt.
Grundig Sweden - DTR 1760 Micro - DTR 1760 Micro

Mycket viktigt är att den också har 5V matning via antenkabeln för aktiv antenn, för att få en bra förstärkning. det är sällsynt på andra liknande mottagare.

// Roland
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: digitaltv

I dag så tog jag mod till mig o monterade antennen,:) mätte ut i garderobstaket med hjälp av stången som skulle igenom taket, fick sätta den så långt ifrån ytterväggen som möjligt i garderoben, så att så lite som möjligt av antennen stack utan för vägglivet på utsidan, borrade med ett 6mm borr underifrån o upp ( mot wc väggen i fall oturen skulle vara framme o något som hakar tag i antennen när man kör i färdrikningen så att nedre delen av stången kan röra sig ut i garderoben) tog sedan en hålsåg lika stor som stången o borrade uppifrån o ner, kletade på betylgummi på stosen o skruvade fast o sedan på med gummidamasken.
Imorgon skall jag montera elgrunkan som försörjer antennen med ström, lånar lite 12v ifrån brytaren till ljuset på toan o sätter upp ett extra 220v elutag i fall jag har möjlighet att få 220, (den går både på 12v o 220v)
jag är faktiskt nöjd med jobbet, jag tog det i lugn takt o mätte alla mått 20ggr innan jag gick till verket
:spinny:
 
Toppen