• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

digitaltv

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
hur är det i andra eu-länder? är digital tv på gång även där?

jag börjar fundera på att riva ut den analoga tv:n och dess otympliga hylla till förmån för digital tv i lap-topen.

jag har en ganska smidig lösning (se bild). mottagaren i handen och antennen bredvid.

nackdelen med tv i datorn är dock att det blir svårt att se om man är 2 på varsin sida av bilen.

är det nån annan som bara kör med detta system?
 

Bilagor

  • tv.JPG
    tv.JPG
    17 KB · Visningar: 3.057
F

F.d. 3581

Guest
Sv: digitaltv

Hej, Leif
Ja, vi kör med digital-TV i laptopen, med en liten dosa som vi kopplar på USB-porten.
Det fungerar bra när vi står i närheten av städer, o större orter. Men bild o ljud blir dåligt synkade och rycker när vi kommer ute lite i buschen.
Trots att vi har en aktiv uppskjutbar antenn på taket.

Förra helgen stod vi på Våxtorps naturcamping och det var knappt att vi kunde titta.
Däremot var det ok. när vi nästa natt stod i Hälsningborg.
Vår lilla burk heter Anysee, och kostade ca 1500:- på SIBA

Det är imponerande om det funkar bra hos dig med den lilla antennen.

Mvh
/Dag
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: digitaltv

Vi slängde ut vår analoga TV för 2 år sedan och köpte en digital USB-mottagare med fjärrkontroll och text-TV för laptopen. Det blir mycket bra skärpa i bilden och den tar ingen plats i husbilen.
Digital TV.jpg
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: digitaltv

Gunnar.......har du fabrikat o pris på din motagare ?, är på G o köpa till laptopen...men är ju en djungel av olika fabrikat o prislägen. :swoon:
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: digitaltv

håller med dej gunnar, att skärpan blir suverän, men bara om man sitter rakt framför.
sitter man i varsin soffa får man kompromissa för att båda ska se.
beror det kanske på datorn?
 
F

F.d. 18301

Guest
Sv: digitaltv

:mcride: Hej .
Tänkte lägga mig i lite , visst har datorn betydelse . Där finns olika betraktningsvinkel på olika skärmar , där brukar stå angivet vilka grader skärmen har . Ju störra vinkel desto lättare att se från sidan , dom flesta har en liten vinkel och därmed osynliga från sidan .
 
F

F.d. 3153

Guest
Sv: digitaltv

Jag slängde oxå ut "ång-tv´n" inför säsongen ifjol och skaffade en digibox till laptoppen. Tror vi fick bild i de flesta länder mellan Finland och Kroatien (15) vi prövade men det märkte jag att den är ganska känslig för terräng-hinder.
Låg bl.a. på en stellplats i Fyssen i Tyskland och tänkte kolla på fotboll, förstås så var det omöjligt att få bild. Körde ca. 15 meter framåt och fick då in 8 kanaler.
Visserligen tror jag att min antenn eller kabel är dålig, skall börja testa med nya grejor då vårsolen står lite högre.
Vi har väl så liten husbil..? men med bilden har vi inga problem däremot tycker jag att ljudet är lite "klent". Har en Acer Aspire 5024.

Undrar om nån har erfarenhet hur det går att kolla på digi-tv uppe i "lappmarken", vi tänkte köra däruppe i sommar.

Ja, och boxen är en Anysee. http://www.anysee.se/

/Göran
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: digitaltv

:cool: Ska du på träningsläger med LET'S DANCE och, vill se hur du ser ut i TV.
undrar " lill fredda Stear "
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: digitaltv

hur snabb processor och vad krävs i övrigt, minne etc, för att en digitalTV-mottagare ska fungera i en laptop?
jag köpte en USB-mottagare för drygt ett år sedan och provade på min dåvarande laptop men fick inte det att fungera, tror det berodde på en dålig laptop
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: digitaltv

Jag har en laptop Compac från 2004 med 512 mb och ATI grafikkort som går på 64 mb.
Tittar på digitalTV i den , fungerar mycket bra men ljud i en laptop är inte så bra , men.....
Min mottagare är samma som Gunnar har på bild längre upp.
Freecom DVB-T USB Stick står det på den.
Den lilla antennen som medföljer räcker inte utan jag kör på bilens TV antenn. Köpte på Dustin, men det finns säklert på många ställen.
Sedan finns det modeller kan ta programkort om man har det.
Gert8


 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: digitaltv

Generelt så må en ha USB 2.0 for at en DVB-T mottaker skal kunne brukes fra en PC. Ved eldre laptops er det bare støtte for USB 1.0 eller 1.1 og da kommer det ikke over nok data til at bildet blir brukbart. Det andre problemet mange opplever er dårlig lyd, sjekk om det er høytalerene i PC som er dårlige - prøv en god lydfil og hør om den er brukbar - er den ikke det kjøp et billigt sett høytalere og koble på hørelur utgangen.
Er luden fra en lydfil bra og TV ussel sjekk om det finnes nye drivere til tuneren.
 

Starliner

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2024
Sv: digitaltv

Hej ni som är teknikkunniga på detta med pc, tv, antenner o paraboler!

För att spara vikt i bilen tänkte jag kasta ut den vanliga 14-tums TV:n och istället titta på TV via en bärbar pc. På husbilen finns idag en Oyster parabol med box.

- Vilken utrustning behöver jag för att få bild från parabolen till pc.n?

- Vilken kapacitet behöver jag ha på pc:n?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: digitaltv

For å anvende en bærbar PC som skjerm på et Oyster anlegg så er det nødvendig med en inngang for bildesignal - det finnes et antall slike bokser som sammen med riktig adapter på SCART kontakten fungerer bra. Brukte selv en tidlig slik løsning i 2002, pass på at det er en USB 2.0 kontakt i PCen og at utstyret også er 2.0 - 1.x utgaven av USB er ikke rask nok for brukbare bilder.

Hauppag har mange modeller og de har forskjellige krav til PCen, selv ville jeg brukt en som også kan benyttes som digital-TV tuner for bakkesendinger - det koster nesten ikke noe ekstra.
 
F

F.d. 2025

Guest
Sv: digitaltv

Antar att du tänkte skaffa dig en bärbar dator och då finns det sådana att välja med dvb-t ingång så då är det bara att "köra in" antennkabeln och titta.
Själv har jag en Toshiba Qosmio som är utrustad med Windows media center och livet är helt plötsligt mycket enklare.
Försöker hela tiden sträva efter att ha så lite prylar med mig och kommer så småningom ochså att ersätta gps, videokamera med en mobiltelefon.
 

Starliner

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2024
Sv: digitaltv

Helt rätt antagande - tänker skaffa en!

Nu begriper inte jag vad "dvb-t ingång" är för något. Har inte husbilen till hands just nu men om jag minns rätt så finns det både vanlig koaxialkbel o/e scart från boxen. Är det sådan du menar att det ska vara till dvb-t ingång?
 
F

F.d. 2025

Guest
Sv: digitaltv

DVB-T står för den standard som digital markbunden tv innebär.
Alltså om man har en dator som har en sådan anslutning så behöver man ingen box utan man ansluter antennkabeln direkt från antennen och in i datorn.
Då kan man direkt se de fria kanalerna.
Om man däremot har parabol då är en box ett måste.
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: digitaltv

Funderar på att införskaffa en digitalmottagare till laptopen. Dustinhome säljer AVERMEDIA DVB-T DIGITAL-TV USB 2.0 som en del av er har. Dom har en notering på sin sida om att man behöver en större antenn än den medföljande. Finns det uttag bakpå för en "vanlig" antennkabel eller det är något specialuttag för den medföljande antennen? Har ni upplevt att det kan behövas en annan större antenn? /Jeanette
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: digitaltv

Hej,

Vi var uppe i lappmarken i somras och det var bra, inga problem varken i Sverige eller Finland. Allt beror bara på antennen. Vi kör med en bra husbilsantenn på taket kopplat på USB-tv'n.
Ljudet är alltid dålig på laptop pga små högtalare, så vi införskaffade extra högtalare (mycket små, men med bra kvalite) så ljudet är ok nu.

Lycka till

274/jyrki & anita
 
Toppen