• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Digital TV-mottagare

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Jag har köpt en digital TV-mottagare som heter Greentek DTVR-1 .
Den är HDTV compatibel. Lätt att installera och få igång.
Problemet för mej är att jag inte får in SRTV 1 och 2
Däremot får jag in TV-4, TV-6, TV-7 och två andra lokala stationer.

Innebär HDTV-compatibel att SRTV 1 och 2 inte "kommer in".

Kåre
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Digital TV-mottagare

Nej, det ska absilut inte hindra dig att få in TV1 och 2!
Kolla signalstyrkan på de andra kanalerna och se till att antennen är ställd så du får så rba signal som möjligt och gör en ny sökning.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Digital TV-mottagare

Hej ASAWI

Signalstyrkan och signalkvaliten är på topp.
Jag har gjort ett otal sökningar ikväll men resultatet är lika nedslående.
Totalt renderar varje sökning 23 stationer. De flesta låsta.

Kåre
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Digital TV-mottagare

Vilken sändare tar du signal ifrån? Ska se om jag hittar frekvenslistan för var kanalerna ska finnas.
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Digital TV-mottagare

Hörby-sändaren har TV1 och 2i kanal 33, frekvens 566-574 (mittfrekvens 570). Prova att söka på det specifikt eller försäkra dig om att den är med i din sökning.
 
Senast redigerad av en moderator:

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Digital TV-mottagare

Vad du kan ASAWI

Jag tror att Hörby ligger bakom kullarna. Tror nog att det är Karlshamn som jag får signalen ifrån.

Sökningen är inställd att gå mellan 475-858KHz (det heter väl så undrar novisen). Så Hörby borde den snappa upp!

Man kan ändra på bandbredden. Har det någon betydelse? Står i orginal på 8, men möjlighet till Auto finns åxå.

Kåre
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Digital TV-mottagare

Ser ut att vara helt rätt område som söks av. Vilken sändare det än råkar vara. Helskumt!!
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Digital TV-mottagare

ASAWI

Jo visst verkar det skumt. Jag får ju in 23 andra stationer och några borde ju komma från samma samma sändare som 1:an och 2:an borde komma ifrån.

Se´n va de ju detta med HDTV. Sänder SVT alltid i HDTV? Eller kan man bara få in dom när deras program sänds i HDTV? Sänder t.ex TV4 alltid i HDTV?

Kan så lite om detta som du kanske förstår.

Kåre
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Digital TV-mottagare

Vet inte om detta kan vara någon hjälp i felsökningen, men här är frekvenser och kanaler för Karlshamn (så du kan se vilka du hittar/inte hittar:

Kanal 27:
SVT24 Sydnytt, Barnkanalen, SVT1 Tal txt, Kunskapskanalen, SVT1, SVT2 Smålandsny, SVT Extra, SVT2 Tal txt, SVT2 Sydnytt

Kanal 24:
TV4 Plus, TV4 Fakta, TV6, TV4 Blekinge, CNN, TV400, TV4 Film

Kanal 42:
Disney Channel, TV8, Canal+ First, TV3, Canal+ Sport1, Canal 7, KANAL 5, Canal+ Hits

Kanal 55:
VH1, ZTV, Star!, Discovery, Kanal 9, Animal Planet, Eurosport, Nickelodeon, MTV Nordic, The Voice

Samma sak för Hörby:

Kanal 33:
SVT2 Sydnytt, SVT24 Sydnytt, Kunskapskanalen, SVT Extra, SVT1, Barnkanalen, SVT1 Tal txt, SVT2 Tal txt, SVT2 Västnytt

Kanal 43:
Skåne.Ka, TV4 Öresund, CNN, TV4 Fakta, TV4 Plus, TV6, TV4 Film, TV400

Kanal 41:
Canal+ Hits, Canal+ First, TV3, Canal+ Sport1, KANAL 5, Disney Channel, TV8, Canal 7

Kanal 25:
Nickelodeon, The Voice, Animal Planet, VH1, Eurosport, ZTV, Star!, Discovery, Kanal 9, MTV Nordic

Kanal 61:
K. Lokal Skåne, NonStop Film.f, Discovery T&L, TCM, BBC World, Aftonbladet TV, BBC Prime, Axess 25


Omvandling från kanalnummer till frekvens: Omvandlingstabell digital-tv
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Digital TV-mottagare

Kan det inte vara så att den Digital TV-mottagare som du köpte är inte för marksänd digital TV,utan för satelit iome att hdtv sänds inte över mark.En digital tv-mottagare för fria kanaler skall vara märkt DVB-T
Mvh/:)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 673

Guest
Sv: Digital TV-mottagare

Eftersom de andra kanalerna kommer in är det rätt mottagare. Att den är HDTV-klar betyder bara att den är redo den dag det sänds HD även i marknätet.
 
P

Pebben o Lena

Guest
Sv: Digital TV-mottagare

Har den TV du köpte inbyggd digitalbox som är HD-klar?
eller är din externa digitalbox HD-klar?

Hälsningar / Pebben
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Digital TV-mottagare

Hej Zubac

Den här digitala mottagaren är märkt DVB-T, DTT samt TNT. Visste inte att den ska vara märkt med DVB-T för marksända nätet.
man lär sig alltid något nytt.

Kåre
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Digital TV-mottagare

Hej igen Asawi

Tack för listan. Jag kan se på skärmen var den söker, och de borde hitta SVT´s kanaler.
Jag har nu installerat den på laptoppen och springer runt i huset för att hitta bra mottagning.
Idag är det svårt att få bra kontakt i regnet.

Det kanske är så att det behövs en antennförstärkare om SVT´s signaler är svagare än de kanaler jag nu får in. Vad tror du?

Kåre
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Digital TV-mottagare

Hej Pebben och Lena

Nej det rör sej inte om en TV, utan jag försöker via en extern digital TV-mottagare se TV på datorn/laptoppen.
Sitter i USB-porten med en lite extern antenn.

Bifogar bild

Kåre
 

Bilagor

  • dscf4871-500.jpg
    dscf4871-500.jpg
    20 KB · Visningar: 1.215
F

F.d. 8506

Guest
Sv: Digital TV-mottagare

Uteffekten från sändaren är samma på alla kanaler, men om du bara använder en liten sprötantenn så bör du nog investera i aktiv antenn om du ska ha med mottagaren i bilen. Däremot är det mycket skumt att du inte får in SVT, frekvensmässigt ligger den ju mellan andra kanaler du får in. Man kan nästan tro att Teracom har något fel på sin sändare, för säkerhets skull kan du ju slå en signal till dom och fråga.
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Digital TV-mottagare

Om du har en annan antenn för husets tv kan du väl koppla in den och prova.

Fungerar det då så är det väl bara för dålig signal för SVT- kanalerna.

Har själv samma problem på en del platser på västkusten. Får då in alla andra kanaler men inte SVT.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 673

Guest
Sv: Digital TV-mottagare

Ja jag förstår då inte alls varför inte SVT-kanalerna vill komma med! Här i Filipstad är det INTE lika bra signalkvalitet på alla kanaler (eller om det kanske är antennen som inte är lika bra på alla frekvenser...), men SVT-kanalerna har aldrig krånglat annat än när allt annat trasslat. Snarare har det varit så att när det varit strul har jag kollat om SVT har funkat.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Digital TV-mottagare

Asawi m.fl.

Jag har nu kopplat laptoppen till husets gamla takantenn inklusive en antennförstärkare.

Resultatet blev ytterligare två stationer men inga SVT-signaler.

Jag tror att förre ägaren av huset har monterat en TV4-antenn.
Gör detta att jag av den anledningen inte kan få in SVT på denna?

Som sagt två nya kanaler men en stadigare mottagning givetvis.

Det lutar altså åt en antennförstärkare för alla band.

Någon som har ett bra förslag till antennförstärkare??


Kåre
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Digital TV-mottagare

Nå, hur gick det?
Ett ljus i mörkret, (1:a advent?)

På kvällskvisten lyckades jag få in även SVT´s kanaler.
Inte på alla scanningar, men oftast.

Förmodligen var förbättringen p.g.a. att regnet hade upphört.

Bildkvaliten är bättre än hemmaTV´n.

Kommer att investera i en antennförstärkare, och ser att Teknikmagasinet har en som åxå är av märket Greentek.


Kåre
 
Toppen