• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Digital TV-mottagare

F

F.d. 3581

Guest
Sv: Digital TV-mottagare

I de digitala sändningarna kan vissa kanaler sändas med lägre uteffekt.
Man "buntar ihop" upp till fyra kanaler som sänds med samma effekt.
Har för mig att Tv4, Svt1 Svt2 och någon fjärde som jag inte kommer ihåg sänds tillsammans.
Att man sänder med olika effekt gör att vissa kanalgrupper om 4 kan vara svårare att få in. TV-kanalerna sparar in kostnad genom att sända med lägre effekt, och struntar i de tittare som ligger i periferin.

ds
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Digital TV-mottagare

Hej Hundvakten

Det kan ligga mycket i det du säger.

Men TV4 och SVT kanske ändå inte ligger i samma grupp. Vid mina scanningar blev jag antingen utan TV4 eller SVT. Alltför sällan dyker de upp vid samma scanning.

Kan åxå vara en tillfällighet.

Kåre
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Digital TV-mottagare

Bra, Roger - det var denna info som jag hade i bakhuvudet nånstans.

Det är tydligen fler än fyra i samma grupp. (Kanal)

Jag tror dock inte att effekten kan variera inom samma kanal - det vore märkligt - men ???

DS
ps
ett annat fenomen med bildkvalité som jag tror mig uppmärksammat är att bilden försvinner eller störs om det är många rörliga bilder i ett annat program inom samma kanal. Det kan vara bra bild i flera timmar, men när tex Eurosport börjar sända en fotbollsmatch med mycket rörlighet, så får vi störningar.
kan det vara så att komprimeringen inte blir så effektiv när bakgrunden hela tiden varierar jämfört med en mer statisk bakgrund.
Bandbredden räcker inte riktigt till verkar det, om alla program inom samma frekvens sänder mycket "dynamiska" program.
ds
 
Senast redigerad av en moderator:

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Digital TV-mottagare

Hej Hundvakten

Det kan ligga mycket i det du säger.

Men TV4 och SVT kanske ändå inte ligger i samma grupp. Vid mina scanningar blev jag antingen utan TV4 eller SVT. Alltför sällan dyker de upp vid samma scanning.

Kan åxå vara en tillfällighet.

Kåre

hur gick det med din mottagare Smeden, fick du den att fungera?

jag har köpt en DTV-mottagare på NetOnNet, Emtec S810 TV-tunder, som jag inte får att fungera som utlovats i spec
dels fungerar den inte i min HP laptop som bara har USB1 och när jag använder den i min stationära med USB2 får jag inget ljud på TV1 o TV2

kanske någon som kan ge tips om digitaltv-mottagare som fungerar med den konfigurationen jag har på min laptop, dvs USB1
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Digital TV-mottagare

Hej Anders,
Om du har en PCMCIA-kortplats på din laptop (finns nog på alla), kan du skaffa en
USB 2,0 adapter som du sticker in i PCMCIA-kontakten, kör in drivers och så har du USB 2,0 som behövs. Kostar inte mycket heller.
Om jag hittar min (som jag inte behöver ngn mer) så får du överta den. Jag återkommer.
hälsning jyrki /274
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Digital TV-mottagare

Gokväll CarthagoAnders

Jo jag har fått min mottagare att fungera hyffsat. Den är känslig för vädret, så jag antar att det vore lämpligt att skaffa en antennförstärkare. Jag har sett på nätet att tillverkaren av min mottagare åxå säljer en antennförstärkare.

Så till vårkanten får det nog bli så.

Bästa mottagningen får jag om jag lägger det lilla spröt till antenn i fönstret.

Den ska altså vara liggande, inte stående. Fråga mej inte varför!!

God fortsättning
Kåre
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Digital TV-mottagare

Hej igen

Jag har letat djupt i mina papper, men hittare inte kvittot just nu.
Jag tror det var på JULA jag hittade den.

Letade på nätet och ser att på Tradera ligger en för 30kr just nu.

Hälsningar
Kåre

Slå på Greentek DTVR-1

Kåre
 
Senast ändrad:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Digital TV-mottagare

Anders,

USB1 räcker inte till för att överföra en TV bild utan komprimering och det i sin tur kräver Processor o minne så det brukar inte fungera bra med att titta på TV med USB1.
Försök att uppgradera med PCMCIA till USB2 men har du för lite minne och Processor kanske det inte fungerar så bra ändå.

Ge oss lite data på din bärbara så kan vi kolla om den räcker till för TV.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Digital TV-mottagare

Hej igen

Jag har letat djupt i mina papper, men hittare inte kvittot just nu.
Jag tror det var på JULA jag hittade den.

Letade på nätet och ser att på Tradera ligger en för 30kr just nu.

Hälsningar
Kåre

Slå på Greentek DTVR-1

Kåre

tack för ditt svar Kåre
den på Tradera är en avslutad auktion och när jag söker på nätet får jag inga träffar där jag kan se var man kan köpa den, ska kolla på Jula i helgen
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Digital TV-mottagare

CarthagoAnders

Det var på Jula, lite svårt att hitta, så jag letade i papperskatalogen.
Här är den:

Hälsningar
Kåre
 

Bilagor

  • Greentek-500.jpg
    Greentek-500.jpg
    15,7 KB · Visningar: 626
Toppen