• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselvärmare från Kina

uffej

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
30808
Medlemskap
2024
Någon som testat de billiga dieselvärmarna (luft) från KIna och då i kombination med Truma....:rolleyes:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
En så kallad Buddy heater skapar tydligen rätt mycket kondens. är kanske en sån dom menar.

Det är möjligt att dom har läst något sådant på nätet, men att därigenom dra slutsatsen att gasolvärmare skapar fuktig luft säger ju
mycket om seriositeten i texten. F.ö. är det ju livsfarligt att använda en sådan värmare (gasolkamin) i slutna utrymmen.
 

The_Haunted

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Avesta
Synd att dom uttalar sig om sådant dom inte kan " en gasvärmare skapar ganska fuktig värme" vilka dumheter, tyvärr minskar
ju sådan okunskap värdet av övriga uttalanden.
Nja det är till viss del sant och jag har sett det ofta i dessa kretsar.
Propan, C3H8; (som ingår i gasol) förbränns enligt formeln: C3H8(g) + 5O2(g) = 3 CO2 +4 H2O(l) ∆H = - 2 220 kJ.
Så ja kemiskt så ger gasol fuktig värme men i värmare för fordon så ventilerar du ut den förbrända gasolen som är fuktig och den har aldrig kontakt med luften du värmer inne.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nja det är till viss del sant och jag har sett det ofta i dessa kretsar.
Propan, C3H8; (som ingår i gasol) förbränns enligt formeln: C3H8(g) + 5O2(g) = 3 CO2 +4 H2O(l) ∆H = - 2 220 kJ.
Så ja kemiskt så ger gasol fuktig värme men i värmare för fordon så ventilerar du ut den förbrända gasolen som är fuktig och den har aldrig kontakt med luften du värmer inne.

Precis, det har dom inte fattat och ändå skriver dom. Men det är ju bara att titta på installationen av dieselvärmaren, inne i ett skåp utan utblås, vad händer om någon råkar stänga skåpsluckan utan att tänka på det? Och dieseltanken inne i bilen..?
 

The_Haunted

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Avesta
Skåpluckan är bara dum, visserligen slår värmaren av efter att dom har fått ett torkskåp men en rosettventil är inte dyr.
Avgasgenomföringen är jag mest tvivelaktig till, jag har rätt bra kylning på min men den blir ända ca 230c efter 50cm.
Frågan är om det finns intresse för en afterburner till kina värmarna?
Har inte bestämmt mkg för om jag ska bygga en eller köpa.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag har läst deras inlägg förr. Ja de har använt en. Typ.. Buddy heater.. Men för att värma vatten för att duscha. Denna är tänkt för att använda utomhus men visst kör man bara 5 minuter inne så överlever man nog.. men inget att rekommendera.
I så fall kommer det säkert att upplevas som fuktighet... detta handlar återigen om..relativ fuktighet... absolut bäst är att ta luft utifrån som är kallare än inneluften. Kall luft kan inte hålla så mycket fukt så när den värms upp blir den förhållandevis torrare. Amatör förklaring..men i princip rätt.
För övrigt så är det egentligen så att också en Kinavärmare inte är lämplig att montera inne i ett boutrymme. O egentligen inte avsedd för att gå kontinuerligt. Så står det i varje fall i instruktionsboken till mina. Tänkt som parkeringsvärmare för fordon.
De gör också en annan sak som är diskutabel... två urblås som båda är möjliga att stänga! Inte bra. Om man har flera utblås ska alltid ett vara av typen som inte går att stänga. Värmaren kan ju bli överhettad om båda utblåsen är stängda. Detta handlar det också om då man tänker sig att använda långa luftslangar för den varma uppvärmda luften. Enligt instruktionerna..enbart så lång som den medsända slangen... den är under en meter. Jag har stött på på youtube där man dragit långa slangar.... o så konstaterar man.. det funkar... jo men det leder till att värmaren jobbar vid högre temperatur än den är gjord för.
Så att koppla in sig på t ex truma befintliga värmeslangar....om dessa är långa.. fungerar nog men mindre mängd luft passerar värmaren och denna kyls sämre. Beror så klart också på varifrån denna luft hämtas o denna lufta temperatur.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Vad säger lagen om en separat dieseltank på ex 10 liter. Är inte begränsningen 5 liter för extra dunk?
Nej det är tillåtet.
Det som styr är ADR och där står att man får transportera max 60liter utöver fordonets egna tank.
Inget om hur stora dunkarna får vara.
Däremot finns det bestämmelser för hur mycket du får förvara i garage och i hemmet och det kan mycket väl vara 5liter (även om det låter lite).
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
En
Nu är detta utanför tråden...men den har redan ändrat inriktning....
Jag känner en som har flera hundra fylda oöppnad spritflaskor i sin lägenhet... Gäller här också max 5 liter?
Troligen.
Men det står att man får förvara så mycket som är normalt för husbehov i fråga om brandfarliga ämnen.
Sedan finns det en övre gräns på 100 liter...
Mycket sprit blir det.
 
Toppen