• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselvärmare från Kina

uffej

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
30808
Medlemskap
2024
Någon som testat de billiga dieselvärmarna (luft) från KIna och då i kombination med Truma....:rolleyes:
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Hur menar du i kombination?
Jag har luftburen Truma och en kinesvärmare i min gamla bil.
Funkar kanon.
Nu är jag på väg ut för montage i min nya bil (väntar bara på lite plusgrader inne).
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Kopplar du Kinavärmaren på Truma slangarna då ?
Jag testade det först men det blåste väldigt dåligt, den lilla vispen i dieselvärmaren orkade inte trycka runt värmen i slangarna så jag satte ett T-stycke på värmaren och lät den blåsa fritt åt två håll i bilen.
Jag gör nog på samma sätt i nya bilen.
 

uffej

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
30808
Medlemskap
2024
Jag testade det först men det blåste väldigt dåligt, den lilla vispen i dieselvärmaren orkade inte trycka runt värmen i slangarna så jag satte ett T-stycke på värmaren och lät den blåsa fritt åt två håll i bilen.
Jag gör nog på samma sätt i nya bilen.
Ja, tanken var att koppla in dieselvärmaren på befintliga Truma-luftkanaler. Det kanske är lite olika på vilken dieselvärmare man installerar också, men det är nog tillräckligt som du gjort med att låta den blåsa fritt åt två håll.
En annan fundering är också att ta förbränningsluften via samma intag som Truman, lite knepigare är det kanske att dela avgasutsläppet med Trumas utsläppsrör.....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ja, tanken var att koppla in dieselvärmaren på befintliga Truma-luftkanaler. Det kanske är lite olika på vilken dieselvärmare man installerar också, men det är nog tillräckligt som du gjort med att låta den blåsa fritt åt två håll.
En annan fundering är också att ta förbränningsluften via samma intag som Truman, lite knepigare är det kanske att dela avgasutsläppet med Trumas utsläppsrör.....
Om du kopplar in Kina värmaren förbränningsluft på trumas luftintag.... Då får du säkert en kall truma slang med risk för kondens ... jag vet sen inte om det är bra att isolera truma slangen för att slippa kylan.....
Jag har kopplat in en Kina 5kw på mina värmerör från trumman och det fungerar mycket bra, men har nu bara ett utblås bak och ett fram....På en 8 meters hb... Att det fungerar för mig kan ju bero på att jag har en isolerad vägg mellan styrhytten och bodelen samt själv isolerat bakom över skåpen i styrhytten
 

uffej

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
30808
Medlemskap
2024
En risk om man enbart använder diesel värmare med ett fåtal utblås är att vissa utrymmen ej får någon värme tillförd
därför kan det vara bra att låta Trumans fläkt cirkulera luften för att inte riskeralokalt kalla delar där tex vatten kan frysa.
okej, den första tanken var att ansluta dieselvärmaren till Trumans ordinarie fläktutblås för att få samma flöde i hela bodelen som när man enbart kör Truman, men det blir nog att testa lite....har inte införskaffat någon Kina-värmare ännu men vore tacksam för provade värmare, gärna med länk här eller via PM.....:):msn_thumbup:

(nybliven husbilsägare, men mycket tekniskt intresserad....)
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Idag kopplade jag in kinavärmaren på nya husbilen.
Provade att lägga in den på Truma slangen som går till hytten (värmaren i garaget).
Men det blev inte mycket luft dit och knappt någon värme.
Det fick bli ett utblås i golvnivå vid köket. Sedan vinklades utblåset lite så det blåser mot dörren.
Tänkte mest använda den för snabb uppvärmning på morgonen (fjärr).
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Idag kopplade jag in kinavärmaren på nya husbilen.
Provade att lägga in den på Truma slangen som går till hytten (värmaren i garaget).
Men det blev inte mycket luft dit och knappt någon värme.
Det fick bli ett utblås i golvnivå vid köket. Sedan vinklades utblåset lite så det blåser mot dörren.
Tänkte mest använda den för snabb uppvärmning på morgonen (fjärr).

Är du medveten om att det finns lcd kontroller till kina värmaren där du kan ändra bl.a. fläktens hastighet både min och max :rolleyes: .... ... (jag har en sådan) :spinny:
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Vi har en 5Kw kina värmare monterad under sittgruppen blir väldigt snabbt varmt och skön värme runt sitt gruppen dock störande hög ljudnivå på högsta effekten på låg effekt knappt hörbar. Men jag måste cirkulera luften med Truma värmarens fläkt för att få värme i sov delen garaget och toaletten vill inte riskera att någonting fryser är ju inte någon självcirkulation i dessa utrymmen.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Är du medveten om att det finns lcd kontroller till kina värmaren där du kan ändra bl.a. fläktens hastighet både min och max :rolleyes: .... ... (jag har en sådan) :spinny:
Ja jag provade att köra på max då kom det lite värme men med mycket ljud.
"Snålade" och köpte en 2kW värmare som visade sig vara mindre i formatet än 5kW.
Men eftersom det inte är många öre dyrare att köra värmen på gasol så kommer dieselvärmaren främst vara som reserv men också för att få upp temperaturen fort.
Gasolvärmaren är ju betydligt mycket tystare också.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har precis beställt en värmare på 5kW till båten, kostnad 1100:- inkl. frakt.
Frantools HQ 5KW 12V Air diesel värmare luft uppvärmning LCD-omkopplare ip: Amazon.se: Automotive.ju

Den på 8kW kostar 1666:- inkl. frakt, billigt det med
Frantools Standhezung diesel 12 V 8 KW golvvärmare för bil husbil husbil buss: Amazon.se: Automotive.
Jag har inte kunnat utröna varifrån värmaren skickas, den skall komma 16 februari - 24 februari, som längst inom 15 dagar.

Det skall bli intressant & se jom jag åker på moms & PostNords avgifter.
 
Senast ändrad:

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Jag har precis beställt en värmare på 5kW till båten, kostnad 1100:- inkl. frakt.
Frantools HQ 5KW 12V Air diesel värmare luft uppvärmning LCD-omkopplare ip: Amazon.se: Automotive.ju

Den på 8kW kostar 1666:- inkl. frakt, billigt det med
Frantools Standhezung diesel 12 V 8 KW golvvärmare för bil husbil husbil buss: Amazon.se: Automotive.
Jag har inte kunnat utröna varifrån värmaren skickas, den skall komma 16 februari - 24 februari, som längst inom 15 dagar.

Det skall bli intressant & se jom jag åker på moms & PostNords avgifter.
Hmmm, misstänkt lik den Webasto jag har i båten. Ska bli intressant om du kan redovisa hur den fungerar framöver.
Möjligen lite i största laget (5kW), min nuvarande som säkert har drygt 20 år på nacken är 3500W och klarar galant av en 34 fots motorbåt.
Eftersom den är köpt från Amazon.se borde alla avgifter vara med i köppriset.
 

MogensPJ

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
30782
Medlemskap
2022
Jag har precis beställt en värmare på 5kW till båten, kostnad 1100:- inkl. frakt.
Frantools HQ 5KW 12V Air diesel värmare luft uppvärmning LCD-omkopplare ip: Amazon.se: Automotive.ju

Den på 8kW kostar 1666:- inkl. frakt, billigt det med
Frantools Standhezung diesel 12 V 8 KW golvvärmare för bil husbil husbil buss: Amazon.se: Automotive.
Jag har inte kunnat utröna varifrån värmaren skickas, den skall komma 16 februari - 24 februari, som längst inom 15 dagar.

Det skall bli intressant & se jom jag åker på moms & PostNords avgifter.
ganska lik den jag precis fick hem 12 V 5 KW luft dieselvärmare LCD-omkopplare för bil lastbilar buss ljuddämpare lastbil motorhem 5 000 W: Amazon.se inga extra avgifter behövde jag betala.
Hämtar hem husbilen i slutet av mars och skall installera den då i en hymer cl 544 från 1998
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag delade en länk till YouTube i en annan tråd om någon gubbe som förklarade allt om dessa värmare (flera avsnitt).
Enligt honom var det ingen skillnad på 5 och 8kW värmarna.
De förbrukade lika mycket bränsle och hade samma storlek och gav samma värme effekt...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Om du kan länka en 2kw värmare med den kontrollern är jag intresserad, svårt att hitta själv, och man vill ju inte vänta på en kinaleverans amazon har väl lager i eu?

Jag köpte denna... Se bara till så att du har samma anslutning på din C heater....

 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Här har du en på amazon.se
Den ser ut till att ha lcd display där du kan ändra varvtalet på fläkten...

 
Toppen