• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselkvalitet?

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Dieselkvalitet?

Det har varit mycket snack om att hälla i rapsolja och tvåtaktsolja i dieseltanken. Det kan ni forska i och det lär ni nog inte reda ut. Ringer ni supporten till någon av de mackar vi har i landet så bedyrar dom att alla tillsatser finns i dieseln. Alltså vad som behövs för smörjning och frysning på vintern. Vill någon läsa mer så varsågod Diesel Fuel Additives :: Stanadyne, Racor, Power Service, Lucas and Delphi här e många goa flaskor att välja på. Och även Stanadyn Tips for Diesel Fuel additives
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Dieselkvalitet?

Jag tankade i lastbilspumpen i tyskland och det tog väl 15 sekunder sen var tanken full jag hade dock sådan tur så att det inte kom upp som en kaskad med tanke på överfyllningen , pumpen slog av i tid .
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Dieselkvalitet?

Är det sant? Kan jag tanka min 2,5 l Renault diesel på 90% rapsolja?

Det vore på många sätt lösningen på bränslekrisen i världen. Odla raps och kör så det ryker. Sockerrören i Brasilien kan återgå till mat och vi kan glädja oss åt fält efter fält med den fantastiska gula färgen hos raps. Sen görs det om och tappas på dunk och säljs på Willys.

Å du ljuva framtid, tänk om det vore sant?
 

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Dieselkvalitet?

Lösning på bränslekrisen... javisst men i samma veva som mark används till bränsleframställan på grund av bättre lönsamhet så kommer produktionen av livsmedel att få stå tillbaka, det blir tredje världen som blir utan mat i första hand!

Miljötänkandet får inte gå ut över livmedelproduktionen i världen, när det blir fler och fler munnar att mätta!

/Bosse
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Dieselkvalitet?

Vi har ju bönder som får EU-pengar, bara dom inte odlar nåt?!?!
Kanske raps vore en bra gröda:)
 
F

F.d. 9673

Guest
Sv: Dieselkvalitet?

Nu har jag kollat priset på rapsolja på några ställen och här i Linköping stämmer det att Willys är "billigast" men priserna är inte i närheten av vad Du skriver Leif-143.
Rapsolja på 10 L dunk kostar 15.30/L och på 5L dunk kostar den 15.60/L!
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.838
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Dieselkvalitet?

Det är 1,5 år sedan de inläggen skrevs så det har hänt mycket under denna tid.
 
F

F.d. 15943

Guest
Sv: Dieselkvalitet?

Hej!

Att Leif har stor erfarenhet av att använda rapsolja som bränsle i sin bil råder det nog ingen tvekan om.
Min fråga är: Finns det någon som använder och har erfanhet av att köra på rapsolja även i senare årsmodeller?

Mvh/ Peppe
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Dieselkvalitet?

Personligen skulle det inte falla mig in att hälla något i tanken som jag handlat på ÖB eller Willys. Antagligen är jag lurad eller bara konservativ men jag tror inte att en modern dieselturbo mår bra av det. Speciellt inte under garantitiden där man bl a har ganska rigorösa krav på vilken motorolja man använder om motorgarantin ska gälla.
Däremot skulle jag applådera ett införande av eurodiesel till samma skatteklass som MK1 diesel. Bilen drog nästan 10% mindre bränsle under Europauflykten i juli.
 
F

F.d. 50051

Guest
Sv: Dieselkvalitet?

Hej igen har nu skafat ny dator så nu kan vi diskutera dieselkvaliteten!
Jag har hittat en intresant sida i en båtklubbtidning, kanske att jag kan fixa hela artikeln till min dator men vet ej säkert.
I alla fall kolla in på www.kf-maritim.se/Dieselbakterier

anders
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3624

Guest
Sv: Dieselkvalitet?

Var i Tykland i onsdags.Bilen sackade rejält i uppförsbackarna.När jag skulle hem tankade jag diesel på Statoil i Rödby.
På vägen hem var det som en annan bil.Sackade knappt alls i uppförsbackarna,trots mer last än på nervägen.
Är det sådan skillnad på diesel eller vad kan ha hänt.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Dieselkvalitet?

Var i Tykland i onsdags.Bilen sackade rejält i uppförsbackarna.När jag skulle hem tankade jag diesel på Statoil i Rödby.
På vägen hem var det som en annan bil.Sackade knappt alls i uppförsbackarna,trots mer last än på nervägen.
Är det sådan skillnad på diesel eller vad kan ha hänt.

Kort och gott: JA!

Prova att tanka tyskarnas V-power Diesel......

Det är då man inser vilken skit vi betalar för i Sverige.

Men det är ju tur att vi i Sverige, med en befolkning på 9 miljoner, räddar hela världens miljö.......

Undrar om Nigeria med 140 miljoner invånare har samma tänk......eller det räcker gott att bara simma över Östersjön....

Nu har ju tack och lov Dieseln kommit ner i pris under bensinen.....det var riktigt roande ett tag när Dieseln....som är en mindre förädlad bränsleform, var dyrare än bensinen....ha ha ha

=)
 
Toppen