• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselkvalitet?

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Får min husbil på måndag och skall tanka den för första gången, därav frågan.
Åkte in på Statoil-stationen och tittade på dieselpumpen, det finns två kvaliteter, Personbil och Lastbil.
Min novisfråga är, vilken kvalitet skall jag tanka för Fiat Ducato 2,8JTD?
 

Perlena

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
171
Medlemskap
2024
Sv: Dieselkvalitet?

Hej !

Min uppfattning är att det är samma kvalite men att det är olika storlek på munstycket och högre hastighet på pumpen till lastbil. Tanka med pumpen för personbil är mitt råd.
Mvh Per
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Dieselkvalitet?

du kan ju pytsa i några liter kallpressad rapsolja också för att öka smörjning och prestanda.
lastbilsknappen betyder bara att du får byta kallingar efter tankningen.... fråga mej :twitcy:

hyperturbo i slangen....
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Dieselkvalitet?

Hej, jag har talat med en långtradarchaffis - som bor i närheten - om detta med diesel för en tid sedan.

Jag brukar oftast tanka på Shell eller Hydro.
Eftersom Shell kallar sin diesel för citydiesel så menade han att den saknar vissa smörjande tillsatser som ersatts med nån biologisk historia för att vara miljövänligare.

Den här killen rekommenderade Hydros lastbilsmackar vars soppa ger bättre effekt och smörjning, utan konstgjorda tillsatser.

Sant eller inte vågar jag inte spekulera om.

DS
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.839
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Dieselkvalitet?

Roberth,

I Sverige är det bara pumphastigheten som skiljer men mellan bolagen kan det skilja lite. Tex har jag märkt att st1 diesel får bilen att tappa ork och dra lite mera, men priset är ju lägre så man kanske får det man betalar för.

Vad som är ännu viktigare är att du inte råkar förväxla påfyllning av diesel med färskvatten. Nej skratta inte för det är många som gjort detta och det vill man helst inte göra.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Dieselkvalitet?

Tror inte det är någon skillnad inom Sveriges gränser.
Men om man vill känna skillnad så är det Fransk, Spansk eller Italiensk diesel som gäller.

Mvh Håkan J:cool: :cool: :cool:
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Dieselkvalitet?

OK, lastbilsdiesel = sprut, nya kallingar och förm kemtvätt, det är ju bra att veta innan man gör det misstaget.

Jag har hört talas om detta med diesel i färskvattentanken. Det berättades om en som gjort det misstaget och insåg sitt misstag först när mätaren på pumpen passerade 100L när dieseltanken var på 80L. Det var visst bara att byta tank. (Det var inte jag)

Det med kallpressad rapsolja verkar intressant.
Ytterligare en novisfråga, var köper man den?

Måste bara ge alla en eloge, detta forum med tips och synpunkter är oslagbart!
Kanske du kommer ihåg nybörjarstadiet och hur ena frågan efter den andra dök upp.
Där är jag nu men jag vet vart jag skall ställa mina frågor.
:)
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Dieselkvalitet?

Kallpressad Rapsolja köper du i en vanlig livsmedelsaffär.
När jag köpte sist så var Lidl billigast.
Leif 143 brukar ha koll på vilken affär som är billigast så vänta så kommer snart ett svar av honom.

Ha de
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Dieselkvalitet?

kallpressad rapsolja köper man i vanlig livsmedelsaffär. nu har priserna utjämnats något, tidigare var ica maxi billigast med 8,45/L.
nu är det bäst att handla på willys då man kan köpa i 10L dunk och den kostar 9:-/L.
då blir det inte så mycket pytsande med småflaskor.

detta får inte förvecklas med bränsle-bolagens miljödiesel/RME som baseras på raps.
RME (raps metyl ester) som förestrats med bla metanol.
RME är aggressivt mot vissa gummi och packningsmaterial.

jag blandar sommartid upptill 90% rapsolja o resten diesel.
på vintern blir det ca 50% pga viskositeten kontra kylan.

fördelen med rapsolja (i min bil), är att bränslepumpen får bättre smörjning, motorn blir starkare, snålare och och tystare.

dagens diesel enl mina ögon är rena sköljvattnet.

med fördelarna jag har sett, kommer jag att blanda i rapsolja, även om den blir dyrare
än diesel.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Dieselkvalitet?

Läser jag fel. Skriver Du att Du blandar 1 dl. diesel och 9 dl rapsolja, eller har jag fel, undrar kurt
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Dieselkvalitet?

Om det är smörjning du är ute efter kan du blanda i en skvätt 2-takts olja.
Vad jag kan förstå blandar alla bolag i 5% RME numera och kallar det något miljövänligt.
Eller har jag fel.

Jag kör med 2-takt litar inte på rapsoljan.

Hälsningar
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.595
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Dieselkvalitet?

Jag tankar alltid IDS (över hela Europa) och sätter inte till någon tillsats i dieseln.

Vid varje service häller däremot verkstaden i något medel i tanken för att smörja/rensa dieselpumpen, enligt rekommendation från Fiat. Själv vill jag inte experimentera med rapsolja eller andra tillsatser.
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Dieselkvalitet?

jo, tvåtaktsolja funkar bra för smörjningen, men rapsolja ger också mer prestanda.
jag har nu kört 3000mil med rapsolja och inte märkt något annat än fördelar.

dock är min bil en 81:a som byggts för en fetare mer energirik diesel.
vår miljödiesel, MK1, har blivit ganska "utarmad" för att den gjorts mer svavelfattig.
skillnaden märks ute i europa, redan i danmark kan man se att dieseln är mycket blåare.

men man bör tänka på att rapsoljan har en rengörande effekt i systemet, dieselavlagringar och hartser löses upp med tiden så byte av bränslefilter kan rekomenderas efter några hundra mil.

den som vill prova kan ju börja med bara nån liter per tank och prova sej fram.
för smörjningen behövs inte så mycket.

anledningen till att jag har så stor inblandning är främst att rapsen varit ca 2kr billigare
och att bilen gått så mycket bättre.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Dieselkvalitet?

Oj vilken spännvidd min fråga om lastbils- resp personbilstankningen startade.
Allt från byte av kallingar till att tanka bilen på Willys!

Jag trodde först som Kurtb att jag läst fel men så var det inte.
Men nu har jag fått svar och när "tanten" ändå är på Willys kan hon ju ladda med några dunkar.
(Nej, jag är inte en sådan mansgris, vi handlar tillsammans) :wink:
 
F

F.d. 50051

Guest
Sv: Dieselkvalitet?

Hej Leif
Jag vet ju ej om du använder bilen året om elller inte, men om du kör på raps och bilen står över vinter i synnerhet i en fuktig miljö får du en algtillväxt i tanken så småningom ( kolla med båtägare i synnerhet segelbåtar eftersom de inte kör så många timmar per säsong) så ett tips är att ha med ett bränslefilter och att du kan byta det själv för när algerna har täpt till filtret stannar bilen.
Bättre att slå i tvåtaktsolja för att få smörjning.
Ännu bättre är att köra på diesel från en sjömack eller tanka 1 november- 31 mars och slå i 2 taktaolja.
Under sommarhalvåret blandas det i 5% rapsolja, utom i sjömackar

anders
 
Toppen