• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselgate

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vill minnas att det var främst NOx utsläpp som Ducato hade problem med, blev en stor sak i Tyskland för några år sedan. Sen kom NOx-kat även på dem.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej om du ska byta från bly till litium batterier, så måste du ändå ha en dc-dc laddare emellan bodels och fordons batteriet, annars kan du få strömrusningar,
Åt vilket håll har du fått "strömrusning"?
Vad menar du med strömrusning, är det kortslutning du tänker på?
Vi talar om ca.0,5V diff. mellan bly och lfp.
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
353
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
En fundering: hur vet man om man har en smart eller dum generator? Jag har en 2019 Fiat 150 hk utan Adblue Euro6, med robotlåda. Det är ju viktigt att veta ifall man ska byta till LiFePo4 batteri.
Jag verkar ha samma som dig.
Jag har monterat in 2st 100A LifePo4 och dragit ut kontakten/kopplingen mellan start och bodel. Då laddar bodel inte när jag kör.
Jag laddar bodel när jag har tillgång på 220v ungefär var 6-8 dag. Största strömförbrukarna är Kylen och dom ggr jag använder invertern
Om jag upplever att jag behöver i framtiden får man koppla in en DC-DC för att kunna ladda när jag kör
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
164
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Åt vilket håll har du fått "strömrusning"?
Vad menar du med strömrusning, är det kortslutning du tänker på?
Vi talar om ca.0,5V diff. mellan bly och lfp.
Nej inte kortslutning, men litiumbatterier har inta samma tröghet, detta har jag läst mig till för jag är själv inne på att byta till litium, det är en del att tänka på inte bara att byta rakt av..
Ha det
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.309
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag har byggt och satt i några stycken batterier och jag har aldrig monterat en DC/DC förrän mitt skiljerelä "brände" Med facit i hand så brände ju inte reläet utan jag tänkte helt enkelt inte på att jag hade ett "intelligent" skiljerelä som skulle bryta vid 12,8 volt. Problemet var ju att eftersom spänningen inte sjönk under 12,8 V så bröt ju inte reläet heller.
 
Toppen