• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselgate

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.907
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Man kan verkligen fråga sig om utvecklingen gått framåt när saker bara blir sämre och känsligare på grund av att ingenjörer ska ha lekstuga......Det är väl inga problem att på ett äldre skåp exempelvis själv välja drivkälla med en omkopplare?
Vår senaste bil är en 2020. Men har ändå ganska lite automation. Chassit är 2019, med den "gamla" 130 hk motorn utan AdBlue. Bilen har en oljesticka. Bilen har manuell växellåda. Bilen har en "dum" generator. Kylskåpet har helt manuella energival och manuell, (batteridriven) tändare för gasolen. Jag tycker om att förstå mina grejor! Har haft mycket klydd med tidigare automatik, inte minst kylskåp! Har brottats med trasiga kretskort i både kyl och AC.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vår senaste bil är en 2020. Men har ändå ganska lite automation. Chassit är 2019, med den "gamla" 130 hk motorn utan AdBlue. Bilen har en oljesticka. Bilen har manuell växellåda. Bilen har en "dum" generator. Kylskåpet har helt manuella energival och manuell, (batteridriven) tändare för gasolen. Jag tycker om att förstå mina grejor! Har haft mycket klydd med tidigare automatik, inte minst kylskåp! Har brottats med trasiga kretskort i både kyl och AC.
Grattis! Då har du en "ovanlig" 19/20 husbil, var rädd om den.

Jag lider med alla som betalar mycket pengar för att få nyare husbil fullproppad med enkel teknik som man krånglat till med dålig elektronik :(
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.907
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Grattis! Då har du en "ovanlig" 19/20 husbil, var rädd om den.

Jag lider med alla som betalar mycket pengar för att få nyare husbil fullproppad med enkel teknik som man krånglat till med dålig elektronik :(
Absolut. Jag känner att jag har fått en bra teknisk avvägning, faktiskt en riktig pärla! Det modernaste är LifePo4 miljön, som är komplett med 230, DC-DC och solcell. Allt från Victron. Det är å sin sida en väldigt positiv effekt av modern teknik.
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
232
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Vår senaste bil är en 2020. Men har ändå ganska lite automation. Chassit är 2019, med den "gamla" 130 hk motorn utan AdBlue. Bilen har en oljesticka. Bilen har manuell växellåda. Bilen har en "dum" generator. Kylskåpet har helt manuella energival och manuell, (batteridriven) tändare för gasolen. Jag tycker om att förstå mina grejor! Har haft mycket klydd med tidigare automatik, inte minst kylskåp! Har brottats med trasiga kretskort i både kyl och ACnEn fundering: hur vet man om man har smart eller dum generator? Jag har ett 2019 Fiat
En fundering: hur vet man om man har en smart eller dum generator? Jag har en 2019 Fiat 150 hk utan Adblue Euro6, med robotlåda. Det är ju viktigt att veta ifall man ska byta till LiFePo4 batteri.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Fiat m.fl. åkte ju fast sent i "dieselgate" sen rättade de in sig i ledet, så det stämmer.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det finns väl inte någon dom mot FIAT i det här? Däremot mot VW, AUDI och MERCEDES om jag minns rätt.
Det behövdes kanske ingen dom, dom slantade upp 3,3 miljarder kr och förklarade sig skyldiga.

1693119564448.png
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.783
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det behövdes kanske ingen dom, dom slantade upp 3,3 miljarder kr och förklarade sig skyldiga.

Visa bilaga 230035
Det där är ju i USA, jag syftade på Europa där det som kallades "dieselgate" fanns.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Kan någon förklara kopplingen mellan "Dieselgate" och "Brand bakom kylskåp"?

Pålle
Japp, i HBK är allt möjligt,
Det där är ju i USA, jag syftade på Europa där det som kallades "dieselgate" fanns.
Nej så var det inte.

The Volkswagen emissions scandal, sometimes known as Dieselgate[23][24] or Emissionsgate,[25][24] began in September 2015, when the United States Environmental Protection Agency (EPA) issued a notice of violation of the Clean Air Act to German automaker Volkswagen Group.
(utan förklaringar)

 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.783
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Japp, i HBK är allt möjligt,

Nej så var det inte.

The Volkswagen emissions scandal, sometimes known as Dieselgate[23][24] or Emissionsgate,[25][24] began in September 2015, when the United States Environmental Protection Agency (EPA) issued a notice of violation of the Clean Air Act to German automaker Volkswagen Group.
(utan förklaringar)

Trots det finns det ingen dom mot Fiat i Europa om fusk med avgasreningen. Och husbilar på Fiat-chassie finns det nog väldigt sparsamt i USA.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.617
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Ram Promaster används av många "plåtis"-tillverkare, och Winnebago bygger både "plåtisar" och halvintegrerade på Dodge.

Standardmotoriseringen i Dodge Ram Promaster är en 3,6-liters V6 på 276 hk. Har alltså inte något att göra med de motorer som Fiat använder.

Att jämföra "dieselgate" för Fiat med "dieselgate" för Dodge är som att jämföra äpplen och päron.

Pålle
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.783
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ram Promaster används av många "plåtis"-tillverkare, och Winnebago bygger både "plåtisar" och halvintegrerade på Dodge.

Standardmotoriseringen i Dodge Ram Promaster är en 3,6-liters V6 på 276 hk. Har alltså inte något att göra med de motorer som Fiat använder.

Att jämföra "dieselgate" för Fiat med "dieselgate" för Dodge är som att jämföra äpplen och päron.

Pålle
Bara som komplettering V6:an är en bensinmotor.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
En fundering: hur vet man om man har en smart eller dum generator? Jag har en 2019 Fiat 150 hk utan Adblue Euro6, med robotlåda. Det är ju viktigt att veta ifall man ska byta till LiFePo4 batteri.
Varför är det viktigt att veta typen av generator för ett LiFePo batteri? Jag ser inte sammankopplingen här...Jag har haft husbil med "gammal" generator och nu med en modern sådan. Flyttade bara över VE 150Ah LiFePo batteriet till nya bilen och ser ingen skillnad...
Jag missade att säga att i båda fallen så ska det till en DC-DC modul.
 
Senast ändrad:

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
164
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
En fundering: hur vet man om man har en smart eller dum generator? Jag har en 2019 Fiat 150 hk utan Adblue Euro6, med robotlåda. Det är ju viktigt att veta ifall man ska byta till LiFePo4 batteri.
Hej om du ska byta från bly till litium batterier, så måste du ändå ha en dc-dc laddare emellan bodels och fordons batteriet, annars kan du få strömrusningar,
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Bara som komplettering V6:an är en bensinmotor.
Det finns både diesel och bensin V6 or i Promaster.

Standardmotoriseringen i Dodge Ram Promaster är en 3,6-liters V6 på 276 hk.
Sant, men diesel fanns som option.

Några begagnade till salu:

Att jämföra "dieselgate" för Fiat med "dieselgate" för Dodge är som att jämföra äpplen och päron.
På vilket sätt då?
Likheterna är större än skillnaderna, Koncernerna har fuskat med avgasreningen och erkännt sig skylldiga, betalat ut stora skadestånd/böter.
 
Toppen