• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Diesel

Linder

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2024
Sv: Diesel

Naturligtvis inte sant, mängder av åkerier i hela Sverige tankar idag PREEM via SÅIFA, inga problem vad jag har hört.
Däremot vore det intressant att höra vilka belägg du har för ditt påstående och vad i problemet består.
preem.jpg
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Sv: Diesel

det är väl en massa tillsatser i deras disel som gör att filtren gror igen.körde på ett åkeri förut och vi hade problem med igensatta filter...men det är ju 3 år sen.....
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Diesel

Inte nog med att Preems diesel verkar få ned förbrukningen utan också att talloljans inblandning minskar den fossila delen med ca 30%.

Nästan all diesel kommer från Preemraff och inblandning av tillsatser sker tydligen i efterhand?
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Diesel

Fick motorproblem förra året,uppsökte en Fiatverkstad i Dalarna.Fick frågan om jag körde på Preem.På verkstaden hävdade man att den dieseln var så ren att den minskat i smörjförmåga.När jag försökte få en disk.blev svaret:hör nu vad jag säger.La ingen större möda på det jag skulle ju inte bli nån storkund där.
 

hans p

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
Sv: Diesel

både deras olja och deras gasol är sämre än genomsnittet oljan i tyskland kommer man ung 20 mil längre på och gasolen är det olja i som påverkar pannans funktion
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Diesel

Jag kör om möjligt på blankdiesel & någon entaka gång på villaolja. Båda dessa skiljer sig markant mot de olika miljödieslarna, lägre förbrukning, piggare & starkare motor. Att man också kan tanka diesel i Tyskland som ger samma positiva effekter är ju också en realitet.

Bennie
 

Olle&Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
22098
Medlemskap
2021
Sv: Diesel

fel...den ökar förbrukningen...det ska vara ren disel....bara miljösnack...
Sedan 2016 har åkeriet jag jobbar på
Bytt till Preem HVO 100 som är en helt fossilfri diesel utan palmolja och på det spar miljön 88% koldioxid jämfört med fossilabränslen. Vi har Ca. 150 fordon från minsta pickis till 24 meters 60 ton och vi har inte märkt efter noga mätningar någon mer förbrukning eller sämre prestanda på något sätt. Den är dyrare för oss att köpa in men vi vinner fler anbud då vi kan erbjuda miljövänligare transporter och vi kan sova lite bättre på nätterna.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Diesel

Jag tror i min enfald att skillnaden mellan olika mackars diesel är försumbar.
En jättestor tankbåt hämtar råolja någonstans i världen, skeppar den till Europa. Någonstans förädlas den och skeppas vidare till Sverige, Tyskland eller nån annan stans. Från oljehamnen i Sverige går den vidare till respektive oljebolag som tillsätter någon ynka procent mer eller mindre hemlig vara. Mest tror jag att det handlar om att kunna marknadsföra sin produkt på ett sätt att få oss dumma konsumenter att tro på det vi köper är bäst. Har kört ca 12000 mil med vår husbil.Dessutom traktor i 20 år, samt diesel i personbil i många år. Har aldrig haft motorproblem eller kunnat se nån skillnad i förbrukning oberoende av tankställe. Jag tror att man får samma stort sett samma vara vart man än tankar. Att man kan märka en skillnad i Tyskland tror jag mest beror på att körsättet i Tyskland, längre körningar på motorväg i jämn hastighet ger mindre förbrukning. Detta är bara en tanke hos en gammal gubbe som misstror det mesta i vår reklamfyllda tillvaro.
Ove.G
 
F

F.d. 55460

Guest
Sv: Diesel

Tackar för alla inlägg, men jag måste säga att jag är fortfarande lika frågande.
Har en Ingo och en Preem där jag bor, så jag fortsätter på Ingo som jag alltid tankat på tills vidare.
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Diesel

Jag har kört på Evolotion Diesel med både husbil och personbil sedan försäljningen startade.
Har inte märkt några problem. Utför service enligt intervaller som gäller. Ingen mekaniker har sagt något, förutom att allt ser bra ut när jag frågat.

Det jag däremot har märkt är att mina bilars förbrukning gått ner i samma takt som mängden tallolja ökat i Dieseln, (kört länge utan att nollställa färddatorn). Inga större skillnader men mätbara.

Vill även uppmärksamma alla som talar om blankdiesel och "är övertygade" att den är så mycket bättre.
Jag åkte 330 mil i Tyskland i sommras och tankade då blankdiesel (tyvärr).
Min bil drog mera på dessa mil än vad den gjort hemma med Evolotion diesel under ex antal hundra mil. Det var i båda fallen likvärdigt användande/hastigheter under lång tid.



Just för miljöns skull slår jag ett rejält slag för miljödiesel (jag har inget koppling till bensinbolag), hoppas att de som "tror" på lägre förbrukning med blankdieseln tar sig en funderare.
Om ni vill kalla mig miljömupp så varsågoda. Men prata med era barn om detta, de skall förhoppningsvis leva längre än oss med det vi kan förbättra med mycket enkla medel.

Information hämtat från Preem hemsida
..//Med Preem Evolution Diesel får din bil samma effekt och samma vridmoment som med vår vanliga ACP Diesel. Alla dieselfordon kan köra på den, oavsett om det är en ny långtradare eller en 20 år gammal grävmaskin. Och har du en vanlig fossil diesel i tanken går det utmärkt att fylla på med Preem Evolution Diesel.
Det krävs heller inget speciellt tillstånd från fordonstillverkarna. Alla motorgarantier gäller precis som vanligt, och du behöver inte ändra några servicerutiner, eftersom det är en standarddiesel och uppfyller specifikationen för svensk miljöklass 1-diesel.
//..
 
Y

Yjons

Guest
Sv: Diesel

En annan aspekt på valet av diesel. Skröna eller inte men det påstås att man lättare får tillväxt av mikroorganismer i miljödiesel vid t ex ett vinteruppehåll beroende på risk för oxidation??
 
R

RobbeS

Guest
Sv: Diesel

Jag tror i min enfald att skillnaden mellan olika mackars diesel är försumbar.
En jättestor tankbåt hämtar råolja någonstans i världen, skeppar den till Europa. Någonstans förädlas den och skeppas vidare till Sverige, Tyskland eller nån annan stans. Från oljehamnen i Sverige går den vidare till respektive oljebolag som tillsätter någon ynka procent mer eller mindre hemlig vara. Mest tror jag att det handlar om att kunna marknadsföra sin produkt på ett sätt att få oss dumma konsumenter att tro på det vi köper är bäst. Har kört ca 12000 mil med vår husbil.Dessutom traktor i 20 år, samt diesel i personbil i många år. Har aldrig haft motorproblem eller kunnat se nån skillnad i förbrukning oberoende av tankställe. Jag tror att man får samma stort sett samma vara vart man än tankar. Att man kan märka en skillnad i Tyskland tror jag mest beror på att körsättet i Tyskland, längre körningar på motorväg i jämn hastighet ger mindre förbrukning. Detta är bara en tanke hos en gammal gubbe som misstror det mesta i vår reklamfyllda tillvaro.
Ove.G

Håller med. Tror att den ev ökade bensinförbrukningen i Sverige beror mer på asfalten vi har här. Vi har ju asfalt med inbyggd extra friktion för att öka fästet vintertid. Mazda kom ju till Sverige för att bullermäta sina bilar då de bullrade mer (kupeljud) i Sverige än i andra länder.
 
Toppen