• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Diesel priset ???

F

F.d. 2900

Guest
Sv: Diesel priset ???

Att läsa dessa inlägg gör mig förvirrad. Har det blivit fler skattehöjningar än den på 55 öre i höstas, jag tror nog att bensinbolagen har mer än ett finger med i spelet. Staten tjänar väl en del genom momsen men det skulle vara bra att få sanna siffror på vart höjningarna styrs i för kassor. Även jag tycker det är åt skogen med bränslepriset, kan det bli värre? Ja säkert. Men s0m trogen skattebetalare åt alla olika regeringar tänker jag ha så roligt jag kan med husbilen. Miljötjatet kan vi lämna därhän det är bara en modegrej. Bengt
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Diesel priset ???

Nu är det väl så att priset på bränsle och sprit aldrig kommer upp i sitt rätta värde eller..............
 

Bo i Bil

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Hörby
HBK-Nr
195
Medlemskap
2024
Sv: Diesel priset ???

Hej
Statoil i Hörby tar 13,19 kr/lit
:mad: man blir mörkrädd mitt på dan !!!!!!!!!!!!!!!!!!!:confused:
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Diesel priset ???

Jag säger bara fy fan för politiker oavsett parti och färg för det är ingen skilnad på vilka som regerar.
HLS Laika.

Det är lätt att sitta på läktaren och ropa.

Jag är inte politiker, och jag vill inte byta jobb. Men jag driver ett par företag och inser genom mina vardagliga erfarenheter att det förmodligen inte helt lätt att få ihop en budget - vare sig det gäller en kommun, ett landsting eller hela landet.

Alla vill vi väl ha fungerande barnomsorg, skola, infrastuktur, äldrevård, sjukvård, polis, rättsväsende m.m. m.m

Någonstans måste man beskatta - men var? Vem/vad man än väljer lär man bara få skit.

Själv tycker jag att vägtrafiken är en överbeskattad mjölkko men - var ska man ta pengarna????

För den som till äventyrs tror att detta är ett vänsterfärgat inlägg i skattedebatten meddelas att jag röstar konservativt - detta är således inte ett partipolitiskt färgat inlägg utan mera en filisofisk reflektion om hur man ska bära sig åt för att få ihop pengar till statsbudgeten.
 

gaisaren

HBK Medlem
Inlägg
736
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2024
Sv: Diesel priset ???

Här tror jag vi har en stor del av problemet. Självklart tjänar en hel del personer både här i landet och annorstädes en väldans massa pengar på gammal teknik.Säger inte att de INTE vill byta till ny men ibland känns det som att de agerar enligt " vi vet vad vi har....."
Om vi alla gör små saker te.x. så som att byta uppvärmningsmeteoder i våra hus, såväl som egna(villa/radhus) eller flerfamiljhus så bidrager vi till ett bättre klimat. Själva har minskat denna del av vårt boende på en tvårsperiod med 50%. Elvärme hade vi tidigare, idag pellets och luftvärmepump. Säter vi in detta i ett större samanhang så är det möjligt att förändra framförallt oss själva,Ett kan vara miljöperspektivet. Ett annat det ekonomiska.Säkert finns det fler perspektiv.
Med dessa rader vill jag bara förmedla tanken " tänk om alla kunninga, duktiga, kompetenta personer la hälften av all energi på att klaga på andra ,till att finna lösningar på problemen" så hade värlen troligen sett annorlunda ut.

som sagt tidigare

ha en skön GRÖNsvart vår

GAISaren :music-icon:
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Diesel priset ???

Menar du alla politker? Hur ska det i så fall lösas i nästa val? Det lär väl vara politiker som ställer upp även i nästa val.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Diesel priset ???

Det är lätt att sitta på läktaren och ropa.

Jag är inte politiker, och jag vill inte byta jobb. Men jag driver ett par företag och inser genom mina vardagliga erfarenheter att det förmodligen inte helt lätt att få ihop en budget - vare sig det gäller en kommun, ett landsting eller hela landet.


skulle vara kul om alla politiker fick jobba en dag som en företagare med allt det ansvar
som det innebär och även får stå för skiten dan efter, vi har ett exempel här där någon
bygger en rondell för å få ner farten å sen får riva densamme för att långtradare fastnar,
sen måhända att kompisen stämplar ut på fredan när han gick hem på torsdan å trixar
med flygbiljetter fria resor på tåg taxi å buss å ändå flyger kan man ju undra varför bara
vissa ska tänka miljö,å betala för den när höga herrarna åker gratis å ändå skitar ned.
"ja ä inte bitter"

Häls Mikael o Carina

ps jag är glad att jag sitter på läktarn men ja blir tystare o tystare

ursäkta
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Diesel priset ???

Häls Mikael o Carina

ps jag är glad att jag sitter på läktarn men ja blir tystare o tystare[/quote]

Ja, så är det nog många som känner - även jag. Jag hoppas och tror att alla inte är lika lite engagerade som jag - jag skyller hela tiden på att företagen tar all min tid. Egentligen borde man väl inse att vi har de politiker vi förtjänar. Kanske dax att ta eget ansvar och börja jobba politiskt.....
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Diesel priset ???

Eller kanske vackert ta hatten i hand

Häls Mikael o Carina


ps kanske får vara glad att man har hälsan kvar änsålänge
å sover gott på natten
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Diesel priset ???

För att återgå till dieselpriset så kostade den i Ystad lika som bensin 95 oktan: 12:24 idag, 11:86 igår, 12:24 i förrgår.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Diesel priset ???

Ok
Jag slutar - min argumentationslinje är helt och hållet politisk - f'låt
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Diesel priset ???

Nytt rekord ??? 13.19 på dieseln i kungälv

Häls Mikael o Carina


Minst billigt??
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14038

Guest
Sv: Diesel priset ???

Hejsan Roland & Viola, jag har ett förslag. Börja med att införa samma regler för föredetta riksdagsledamöter när dom slutar sitt politiska liv i riksdag mm. inför samma regler för dom som för vanliga medborgare, med andra ord låt dom liksom alla andra själva betala in till A-kassan för att få ut samma ersättning som vi andra. Varför ska dom ha egen gräddfil när det gäller detta.
Förslag nr 2.
Varför ska vi skattebetalare betala dyra flygresor till och från Stockholm åt riksdagens ledamöter.
En hade som svar på frågan att vederbörande inte hann med att följa sin son till dagis annars och vara i tid i Stockholm.
Jag säger bara följande, säg till alla Volvoanställda att de kan följa sin små älskade telningar till dagis och sedan ta taxi till jobbet på statens bekostnad, jag undrar vad skattemyndigheten hade för åsigt om den ersättningen.
Som jag tidigare sagt jag är totalt ointresserad av politiker för jag gillar inte något parti i dagens sverige.
Med vänliga hälsningar till alla goa mäniskor ute i saiberrymden och husbilsklubben.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Diesel priset ???

Det är lätt att sitta på läktaren och ropa.

Jag är inte politiker, och jag vill inte byta jobb. Men jag driver ett par företag och inser genom mina vardagliga erfarenheter att det förmodligen inte helt lätt att få ihop en budget - vare sig det gäller en kommun, ett landsting eller hela landet.

Alla vill vi väl ha fungerande barnomsorg, skola, infrastuktur, äldrevård, sjukvård, polis, rättsväsende m.m. m.m

Någonstans måste man beskatta - men var? Vem/vad man än väljer lär man bara få skit.

Själv tycker jag att vägtrafiken är en överbeskattad mjölkko men - var ska man ta pengarna????

För den som till äventyrs tror att detta är ett vänsterfärgat inlägg i skattedebatten meddelas att jag röstar konservativt - detta är således inte ett partipolitiskt färgat inlägg utan mera en filisofisk reflektion om hur man ska bära sig åt för att få ihop pengar till statsbudgeten.
Du har helt rätt i det du skriver men glömmer något viktigt i mina ögon vad gäller samhällstjänsten. Varför glömms alltid Räddningstjänsten bort i partidebatterna? Det som samhället står och faller för vid en krissituation. När allt har fallerat så finns den alltid, antingen genom heltidsanställda eller genom deltidsanställda duktiga människor. Deras material och utbildning tar också tid och pengar, varför finns inte samhällets "livboj" med i politikernas budgetar? Tror man fortfarande att det bara är gräsbränder utanför storstäderna?
 

Kastanj

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2024
Sv: Diesel priset ???

Hej kära husbilsvänner!
Jag har lästigenom tråden och fick för mig att jag skulle kontrolera vad priset var för bensinen 1973 bara som ett exempel. min timlön 1973 var 13,1 eller 9,17 efter skatt viste ni att skatten var 30% på den tiden, bensinen kostade 1,35 per liter inklusive moms eller jag fick 6,79 liter för en arbetad timme, i dag 2008 får jag hela 7,56 liter bensin för en arbetad timme, jamen bensinen är ju billigare i dag än för 35 år sedan. tänk så underligt det kan bli om man kollar lite och jämför.

Ha en skön kväll

Kastanj.
 
M

Majja

Guest
Sv: Diesel priset ???

Vad är inte politik? Tycker nog att väldigt många har rätt att känna sej lite besvikna på dagens skattepåslag och prisökningar.

Majja
 
F

F.d. 14038

Guest
Sv: Diesel priset ???

Hejsan Kastanj.
Jag tycker inte det ger en rättvis bild att enbart titta på vad bensinen kostade 1973.
Året 1973 hade jag en son, en fru som var hemma och tog hand om vårt barn.
Jag arbetade på den tiden på Eriksbergs varv i Göteborg, jag drog in pengar nog till att försörja min familj. det räckte dessutom till semester på Rodhos, Kreta & Kos, alltså tre utlandssemestrar.
Min fråga till dig är följande, hur många unga familjer tror du skulle ha råd med det idag med dagens kostnader totalt.
Jag har heller inget emot att betala lite mer för diesel eller bensin om pengarna som kommer in går oavkortat till forskning och utvekling av renare drivmedel, det är bara det att jag tror inte pengarna används för det ändamålet utan skattehöjningarna har helt andra motiv.
 
Toppen