• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Diesel priset ???

F

F.d. 5095

Guest
Sv: Diesel priset ???

Hej
Jag fick ett erbjudande genom LRF Media som ger ut bl.a. en fisketidning "Fiske för alla" som jag prenumererar på att prova Agrolkortet MasterCard fritt ett år,
rabatten på diesel är hos OK/Q8 70 öre/l och bensin 40 öre/l
Erbjudandet gällde fram till den 12 mars
Kan kanske vara något
 

gaisaren

HBK Medlem
Inlägg
736
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2024
Sv: Diesel priset ???

Om jag tänker med hjärtat, då blir svaret "fan va´dyrt", men tänker jag in senaste barnbarnet Julia (och det gör jag gärna) då blir det ett annat svar. Ska hon och hennes ev. barn få en rimlig chans till god miljö är det dags att göra något. Kanske är det detta "höga pris"vi får betala för vår vådliga framfart i världen. Vi har skaffat oss en nyare husbil så vi bidrager oxå med nedsmutsningen. Vi har nog råd att köpa en dyrare diesel när vi inte bangar för kostnaden att ha alla dessa fina bilar som rullar omkring på våra vägar. Jobba istället så att altenativen till bl.a dieseln blir verkliga.

ha en GRÖNsvart vår önskar

GAISaren :music-icon:
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Diesel priset ???

Hade varit en sak om pengarna verkligen går till miljöförbättringar och inte till
politikerfeltramp och eller "låga"löner


Häls Mikael o Carina
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Diesel priset ???

Tanken bakom högre bräsnlepriser är mindre köra mil? och så klart samtidigt mera skattepengar till staten. Jag vet inte i vilken omfattning staten är med i olika forsknings-, utvecklings projekt för nya biobränsle.
Tekniken för miljödiesel lär vara färdig, fattas det kommersiella, dvs någon som börjar tillverka. I andra forum, medier (bl.a. Auto&Motor&Sport, Scania med etanol i diesel motor) finns ett antal artiklar, var man beskriver bil bränsle projekt. Kanske vi, ca 1750 husbilister (inlägg 7) borde åka till huvudkontoren av samtliga bensinbolagen?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Diesel priset ???

Produksjonsprisen for diesel er litt høyere enn for bensin, det er mindre av råoljen som kan omdannes til diesel enn til bensin. Og med dagens rekordhøye pris på råolje - over 100$ pr. fat så øker den delen av utsalgsprisen raskt.
De få land hvor diesel er rimeligere enn bensin så er det forskjellen i avgifter som sørger for dette - dessverre er dette også ofte land med svært høy avgift.

For ett år siden la den norske regjering om avgiften på nye biler til å være CO2 basert - stor fordel for diesel-biler (uten partikkelfilter) så nå endret de årsavgiften for bil -> ekstra høy for diesel-biler uten partikkelfilter, samtidig som de reduserer på forskjellen i avgift mellom bensin og diesel, selvfølgelig ved å øke dieselavgiften.

Velkommen etter inn i avgifts-helvetet.
 
F

F.d. 20787

Guest
Sv: Diesel priset ???

Jag befinner mig just nu i norra delen av Irak, som är kontrollerad av kurderna.
Här ligger diesel priset på c:a 3:50:- Sek litern, det är väl rätt ok?!:p
MEN! hör och häpna, när jag åkte genom Turkiet fick jag en smärre chock:wideeyed:, liter priset var runt 16,50:-!!!
Så vi har en bit kvar i Sverige

/Micael
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Sv: Diesel priset ???

Äntligen är debatten i gång, jag tror inte något på att vi med skatter skall skall ändra våra vanor.
Då måste nog bränslepriset vara långt över dagens pris, vilket säkert skulle inbringa många sköna slantar till staten. Men det är inte rätt tycker jag att inskränka vår frihet med dessa medel.
Enligt vägverket så berode ju den höga döds siffran i fjol på att svenska folket har börjat åka mera bil igen, vilket då motsäger att bränsle priset påverkar miljön genom mindre bilåkande.
En anna siffra som jag hört är att vår globala påverkan på miljön är 0,02% av alla transporter som sker med lastbil, buss, personbilar, husbilar och motorcyklar.
När jag köpter min första husbil så var skatt 1600 kronor och ingen extra skatt fanns på trafikförsäkringen. Vi är nog lite av en mjökko låt oss få slut på detta.
 
F

F.d. 14038

Guest
Sv: Diesel priset ???

Hejsan Ingela & Kent, vill bara säga det att vi i vår firma har 2 st dieseldrivna servicebilar. För ett år sedan så hade vi ca 7000:- till 8000:- / månad i bränslekostnader, nu har vi mellan 12000:- till 13000:-/månad. Inte undra på att priserna stiger och därmed inflationen ty det är den sissta i ledet som får betala notan fullt ut. Med andra ord så är det vår riksdag och regering som ser till att centralbanken får höja räntorna som i sin tur ytterligare spär på inflationen. Jag säger bara fy fan för politiker oavsett parti och färg för det är ingen skilnad på vilka som regerar.
HLS Laika.
 
F

F.d. 52938

Guest
Sv: Diesel priset ???

:yes::yes:Laika: HELT RÄTT Så ska det låta

MVH Frank59 :yes::yes:
 
F

F.d. 52938

Guest
Sv: Diesel priset ???

:confused::confused:Hej igen!
Vi sitter i samma sits: Precis köpt två nya Ford Transit Connect med turbodieslar för det skulle vara bättre för miljön? Ok men jag börjar fanimig undra???

Politikerförakt=yes :yes::yes:

Frank59
 
F

F.d. 52962

Guest
Sv: Diesel priset ???

åkte förbi uddevalla idag 13:04:- för dieseln FY FAN va dyrt! Tore
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Diesel priset ???

Jag blir faktiskt förvånad över att folk går på dom här lätta mjölkkorna. Visst är alternativ drivna fordon (mot bensin) miljövänliga och miljön blir bättre helt klart. Men statskassan blöder och kan man locka någon till att köra miljövänligt till billigare kostnad så är det ju onekligen bra, synd bara att man straffskattar det hela efter ett tag samt att drivmedels leverantörerna ser att kunna sko sig även på det nya bränslet. Miljön, samhällets utgifter, aktieägarnas vinstutdelning kostar pengar. Jag tror inte någon politiker hoppas på att någon ska åka mindre för då sjunker ju samhällets intäkter, däremot gärna åka miljövänligt (som väl egentligen bara är elbilar laddade av atomkraft..). Nej, här ska och får vi inte prata politik så nu håller jag käften om det här!
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Diesel priset ???

Går Ni på detta med "miljön". Alla har Vi våran uppfattning om detta, men jag tror att om 900 år så kommer dom att kunna läsa om "skämta aprillo" med medborgarna anno 2008.

Det tar cirka 1 miljon år för Solens partiklar att vandra från Centrum i Solen till Solens yta (kalla de va du vill).
Ibland går det lite snabbare och då blir Solen Varmare och då smälter isarna bort och det är katastrof.

Detta går i Cykler och återkommer då och då.

Ibland smälter det, ibland blir det ett ISTÄCKE ända ner till Frankrike.


Tror Ni verkligen på våra Politiker och Al Gore?
Jag gör det inte.

Och OM, OM det skulle vara sant detta med "växthuseffekten", ja då vill jag ha en väldig bra förklaring på VARFÖR miljön blir bättre (renare) om Dieseln kostar 12,99 eller 13:- litern.

Om jag kör 10 km med min bil och den drar 1 liter, och jag då betalar 12,99 för detta.
Om jag kör 10 km med min bil och den drar 1 liter och jag betalar 13:- för detta.

Är det någon som VERKLIGEN tror att miljön blir mindre "smutsig" bara för att Jag (DU, Vi) blir 1öre fattigare per mil.

OBS. Börja inte nu prata om att köra mindre. Jag ställer en rak fråga om miljön blir BÄTTRE för att Dieseln kostar 1 öre mer per liter. Jag kör ALLTSÅ inte Mindre utan att denna beräkning gäller ALLA SOM KÖR 10 KM.
mvh Kurt.
 

Jan-Åke

FD HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
37
Medlemskap
2023
Sv: Diesel priset ???

Ja nu har Diesel priset stigit till 13:19 / Lit på Statiol här på Ekerö får se vad den kostar i morgon.
Ha en Skön Helg ALLA HBK:are

Hällsn Jan-Åke :twitcy::spinny:
 
F

F.d. 14038

Guest
Sv: Diesel priset ???

Ingela & Kent, Varför inte fråga samtidigt om det var bilarnas fel att vi haft isstäcke på flera hundra meter för ett antal tusen år sedan, nej det kanske fanns kor redan då som skitade ner lufften. Jag såg för några år sedan hur ungdomar satt i allen och demonstrerade mot bilarna och dessas nedskitning, när dom var klara så satte dom sig i GAMLA UTKÄNTA BILAR och åkte därifrån med ett stort skratt.
HLS Laika.
 
Toppen