• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Diesel motor från 1992 Start Problem

Hevak2

HBK Intresserad
Kommun
Borås
Hej

Jag är ny i denna sida

Nyligen köpte en fiat Ducato 2.5TD 1992, för att renovera, förra ägaren började att plockade ner kamremen och där blev bilen stående i ca 2år enligt förra ägaren
Jag bärgade bilen renoverings resan började det kändes som en pussel, hitta dem förvunna delar sedan bytte jag vattenpump, och kamrem, och även diselpumpen fick jag byta också,
när jag försökte att starta den, då vill inte bilen starta, jag tvingade den med start gas då den starta fast så länge man trycker in startgasen,
men så fort startgasen tar slut då är resan över o motor stannar
Jag såg att förra ägaren tagit bort glödstift relän och byggde om det med 2x vanliga relä,
Jag testade glödstiftet och den fungerar glömde säga ta den använder flammstartsystem alltså en glödstift i insuget (Blir röd efter 9 sec)sedan direktkopplade glödstiftet men sak samma, testade diselpumpen och trycker ut disel
Jag kollade Kamaxel om att jag timade den i rätt läge och det är det, jag bytte disel i tanken och eftersom den mekaniska pumpen var urkopplade och kopplades till el pump så jag bytte till en annan el-pup, och här mina kunskap tar slut när det gäller disel motorer, finns det någon som kan hjälpa mig med detta,
annars det blir väldigt dyrt att tanka med startgas bara

Tack

ronny6210

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
17268
Medlemskap
2025
Hej
Gissar att insprutningspumpen drivs av kamremen har vart med om att märkningar för inställning inte stämmer.
Det gäller även om pumpen drivs av drev.
Pratade med en bilägare för en del år sedan om det, då hade han kontaktat en verkstad som jobbade med diselpumpar.
Han fick förklarat att märkningarna inte stämmer & då fick han reda på hur det skulle vara.

Hevak2

HBK Intresserad
Kommun
Borås
Hej
Gissar att insprutningspumpen drivs av kamremen har vart med om att märkningar för inställning inte stämmer.
Det gäller även om pumpen drivs av drev.
Pratade med en bilägare för en del år sedan om det, då hade han kontaktat en verkstad som jobbade med diselpumpar.
Han fick förklarat att märkningarna inte stämmer & då fick han reda på hur det skulle vara.

======================================================================================
Jag jag hörde det också därför jag tagit upp etta cylinder kollade med kamen att det är rätt sedan tagit bort kamremmen och kopplade bort rör till spridaren från disel pumpen, sedan började snurra rut diselpumpen och där jag fick disel ut då jag kopplade den men fortfarande sak samma :-(

Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Du kanske blir hjälpt i denna tråd:

Eller denna:

Hevak2

HBK Intresserad
Kommun
Borås
Du kanske blir hjälpt i denna tråd:

Eller denna:
=============================================================
Tack
imorgon ska jag testa och använda era råd, Jag åter kommer med resultatet :)

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
ska bränsle tryckas in innan cylinder är uppe
Ja så är det, motsvarande förtändning för en bensinare. (cylindern är förhoppningsvis alltid i samma läge, kolven rör sig.)

När insprutningen skall starta är olika för olika motorer.
Insprutning startar ingefär lika tidigt som gnistan kommer i en bensinare, ca 15-30 grader före övre dödläget.
Att justera in insprutning start är otroligt kritisk inställning, blir det fel pajjar motorn.

Mitt tips är att anlita en Bosch service, helst en firma som hållit på länge, dom kanske har kvar verktygen till din årsmodell.

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Jag vet inte vilken pump som Du har men jag hade fordon med en 2,4 l motor med en liknande Bosch pump. På den motorn var det inga märkningar alls utan remhjulen satt på konor så varje gång en rem byttes så måste först veaxeln nollställas och sen även kamaxeln innan remhjulen drogs fast, allt skedde med tolkar för att få det exakt.
När man sen kom till pumpen (sista steget) så skruvades det ut en bult i gaveln på pumpen och där förde man in en stång i pumpen till pumpkolven och sen utanför pumpen fäste man en indikatorklocka på stången (allt var specialverktyg) och sen kunde justeringen börja, det hela var mycket känslig och toleransen låg inom en100 dels millimeter.
Vad jag menar med detta är att det är mycket små toleranser för att motorn ska gå som den ska ( jag justerade några motorer som låg ca 1 mm fel och de både rök och var ganska orkeslösa). Så har man inte tillgång till specialverktyg eller är fullständigt klar över hur det ska utföras så är det bättre att anlita en Bosch verkstad . ( de motorer som var felställda var justerade på andra verkstäder som uppenbarligen inte haft full koll )

Hevak2

HBK Intresserad
Kommun
Borås
Hej
har glada o dåliga nyheter,
Glada nyheter: Jag fick igång motor utan startgas, alla motormarkering i min motor ska vara det som beskrevs i handboken, problemet var att det verkar att sitter en relä på pumpen som behövde ström att släppa för by soppa, bilen startade hur lätt som helst.

Dåliga nyheter:
Remen gick av efter 5 min körning, vet inte om jag orsakade det eller dålig kvalite på remen, bestälde nytt rem hoppas motor är oskadad annars kostart mig mer

Toppen