• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Inställning Lucas CAV rotodiesel J5 2,5td -89

johannes06

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Ånge
HBK-Nr
10992
Medlemskap
2024
Hej!
Håller på helrenovera denna motor men pumpinställningen verkar mysko?
Dieselmeken har gjort renovering av pumpen-stått för länge o rostat så många delar byttes….
Påställd ngt pga jag har satt dit Intercooler.
Hittar inte inställningen trots grundinställning gjord 1:ans cyl öd osv
Startar efter lång gnuggning o ryker på halvgas. Stannar om jag släpper gasen
Har en annan likadan motor som fungerar men är vevlagerfel på.
Ställt efter denna motor då jag öppnade plastluckan o såg att ”pinnen” stod exakt i hålet. Gjorde samma inställning på den renoverade motorn med rykande/stannande som följd som sagt.
Bytt spridarmunstycken o ställt öppningstryck till 130.
Vad har jag missat???
 

johannes06

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Ånge
HBK-Nr
10992
Medlemskap
2024
Det är en U25/673 2,5 td peugot J5 -89

tack för svar!
Jodå kollade kamremmen tre ggr minst så ja tror öd stämmer
Men min pump saknar helt markeringar
Kanske funnits färgduttar men borta som sagt
Kan man månne för hand rel snabbt rotera den och se när ettans spridarerör aktiveras?
litet kapillärrör då mängden är liten?
full gas förståss...
Sen borde man kunna börja provstarta o justera remmen fram o tillbaka o ev vrida pumpen för finjust tills knacket precis försvinner sådär lagom?
Funderar...
Visst det fanns specialverktyg med mätklocka på den tiden det begav sig!
Har verkstadshandboken
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Ingen expert på denna motor, men har du inte en plugg i mitten där spridarrören sitter. Bakom den sitter insprutningskolven och där kan man känna när insprutningen börjar. (då kolven börjar röra sig). Skall du använda kapillärrör måste du ta bort tryckventilen i pumpen.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
hm skulle man kunna ta lös 1:ans spridare o orka vrida runt för hand o se när det sprutar?
Orkar gör du, men som sagt, det sitter en tryckventil innanför anslutningen till spridarröret. Den öppnar vid ett ganska högt tryck, och drar man runt sakta så blir resultatet felaktigt så fjäder och kolv måste bort först.
Det framgår inte av bilderna om det sitter en plugg framför pumpkolven.
 

johannes06

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Ånge
HBK-Nr
10992
Medlemskap
2024
Om jag tar lös 1.ans spridare o drar runt på startmotorn så den sprutar
sätter en vit prick på pumphjulet o filmar det hela borde jag kunna fastställa läget?
ÖD på ettans cylinder
därefter backa 19 grader på pumpen enl boken för förtändningen?
Eller?
 
F

Fd.16159

Guest
Det som behöver göras är att ställa in flödningsläget som man kallar det för större dieselmotorer med en separat insprutningspump per cylinder.

Det här är en beskrivning för en större motor men kan ge vägledning hur att lösa ditt problem.

Proceduren är att ta bort tryckventilen i insprutningspumpen, ha bränsle i en tank högre placerat än motorn, lossa insprutningsröret före spridare, insprutningspumpen helt intryck för max bränsle, vrida runt motorn tills bränslet slutar rinna ur insprutningsröret.
På svänghjulet finns lägesmarkeringar för respektive cylinders flödningsläge. När man drar runt motorn är det ofta besvärligt att avgöra exakt när bränslet upphör att rinna samtidigt som man drar runt även om man gör det långsamt. Får ofta upprepa det flera varv innan man är säker.
 

johannes06

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Ånge
HBK-Nr
10992
Medlemskap
2024
Tack för info!
Hade en 7.3 V8 IH diesel en gång som jag lånade en elektronisk mojäng till
den hade en pickupspole i form av en piezo mikrofon som man i likhet med en vanlig tändinställningslampa klämde över ettans spridarrör
sökt med ljus o lykta efter en sådan igen men det finns ju bara elektroniska insprutningssystem numera så behovet har väl försvunnit?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det finnes noen veldig få motor verkstäder som har tatt vare på utstyr for eldre diesel motorer. Men det er over 20 år siden slutten på nye mekaniske innsprøytings pumper.
 

johannes06

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Ånge
HBK-Nr
10992
Medlemskap
2024
Filmade med mobilen och hade 1:ans spridare fritt demonterad samtidigt som man kunde se remskivan/kuggremmens text på pumpen!
fryste bilden när puffen kom sedan på uppspelningen
vred fram motorn via vevaxeln för hand tills samma läge syntes på pumpremmen
Tog bort remmen på remskivan och kan man tänka sig där rätt under denna satt ett kryss på tandhjulet på pumpen!
:):music-icon:
 
Toppen