Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Antar att du menar att kärnkraften skulle vara kvar o byggas ut. Du ser inga problem med kärnkraften? Den har bara positiva sidor? Ja t ex det där med sannolikheten för en olycka kan vi väl glömma.Utan balanskraft blir värdet bara att peakförmågan ökar och priset totalt ökar och att vi sparar litet vatten i magasinen när det blåser bra. En gigantisk felstatsning.
Skall man ersätta kärkraftverk krävs baskraft och inte vind eller sol. Det blir troligen dansk och tysk kolkraft när vi förtida ställer av kärnkraft och ersätter med kol.
Man har genom miljöavgifter helt saboterat europas mest miljövänliga kraftproduktion som sedan ersätts med fosilkraft. Man borde bannlysas i sin egen kyrka.
Jag ser fjärde generationens kärnkraft som framtiden.Antar att du menar att kärnkraften skulle vara kvar o byggas ut. Du ser inga problem med kärnkraften? Den har bara positiva sidor? Ja t ex det där med sannolikheten för en olycka kan vi väl glömma.
Det var väl på ungefär samma sätt man diskuterade före Harrisburg, Tjernobyl och den senaste smällen i Japan. Olyckor händer inte och i alla fall finns det värre olyckor som kan hända, tja det känns så där betryggande.Jag ser fjärde generationens kärnkraft som framtiden.
Det blir avfall som lätt kan hanteras och man kan också hantera avfallet från gamla kraftverk som också blir mycket lättare att hantera.
Rätt hanterade är de nya kraftverken mycket mindre riskabla än nuvarande. Bygger vi in den snart femtioåriga erfarenheten vi har är riskerna minimala. Det finns betydligt farligare fabriker i drift idag än kärnkraftverk av modern konstruktion. Kärnkraft och vattenkraft är vår framtid. Om vi bygger ut tillräckligt kan vi också produsera vätgas och enkelt ersätta vårt oljeberoende för transporter. Allt med befintlig teknik
Idag behövs inte många solpaneler för att producera el till egen elbil och halvera hemmets elfaktura. Dessutom bättre avkastning än på börsen på investerat kapital.För några år sedan körde jag till Västerås ifrån Stockholm. När jag har kört över kommungränsen till Västerås ser jag en stor solcellsanläggning. Jag ringer till Kraftpojkarna som ansvarar för detta.
På min fråga om effekten vid en kraftig molnig dag får jag till svar 5 %.
Jag räknar ut att för att stänga av all kärnkraft i Sverige så behöver vi bygga 64 500 sådana stor anläggningar. När det är maximal produktion.
Det kräver en hel del lämplig mark, gärna i södra Sverige.
Man kan ju undra varför den globala energiproduktionen går mot förnyelsebart?Denna tråd kan bli hur lång som helst. Det finns kunniga som med källhänvisning försöker förklara för oss som inte är så insatta. Det finns de som inte tror på vad kunniga skriver för de är övertygade miljövänner, där första prioriteringen är miljön, att de sen stänger öronen för fakta får vi leva med, de flesta av dessa tycker och tror sig veta. De är nästan religiösa.
Jag lyssnar hellre på de som redovisar fakta.
Man kan ju undra varför den globala energiproduktionen går mot förnyelsebart?
Inte enbart i demokratier utan även i upplysta diktaturer.
Vinnarna är vår gemensamma miljö och människans hälsa.
Samt kostnaden vid nyproduktion.
Den var bra Knarrevik. Hade jag varit 20 år yngre så hade jag idag varit självförsörjande rakt ut.Idag behövs inte många solpaneler för att producera el till egen elbil och halvera hemmets elfaktura. Dessutom bättre avkastning än på börsen på investerat kapital.
Samt i stort sett utan underhåll i 25-30 år.
Jag får väl åter visa hur min gamla arbetsgivare med sin provanläggning har löst detta.
Solenergi | Uddevalla Energi
Idag behövs inte många solpaneler för att producera el till egen elbil och halvera hemmets elfaktura. Dessutom bättre avkastning än på börsen på investerat kapital.
Samt i stort sett utan underhåll i 25-30 år.