Diesel eller inte?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
2.524
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
I Sverige väljer man skatta bort dieselbilar medan, Tyskland planerar att införa skatterabatter, båda länderna är med i EU men åsikterna går helt isär.
Så blir det (kanske) slut på fri fart, men det drabbar ju inte oss...

TYSKLAND VILL HALVERA UTSLÄPP
EU hotar Tyskland med höga böter om inte landet sänker transporternas utsläpp av växthusgaser och kväveoxider. Autobahn har länge har varit en frizon för de som vill köra fort. Men nu kan den tyska regeringen tvingas välja mellan fri fart eller klimatet, enligt nyhetsbyrån Reuters.

En utredning om framtidens transporter i Tyskland har tagit fram förslag på hur landet ska göra för att klara klimatmålen. Fri fart offras, men det krävs även höjda drivmedelsskatter samt kvoter för elbilar för att Tyskland ska nå EU:s utsläppsmål.

Enligt ett utkast till förslag ska nya hastighetsbegränsningar, på högst 130 km/h, samt drivmedelsskatter införas 2023. Till det kommer skatterabatt för dieselbilar samt kvoter för elbilar införas. Totalt ska åtgärderna halvera utsläppen av växthusgaser.
 

Leifw

HBK Medlem
Inlägg
2.353
Kommun
Jakobstad
HBK-Nr
2215
Ingenting är bestämmt hur och vad det blir finns flera olika skriverier om saken men allt äri luften ännu.
 

knarrevik

HBK Medlem
Inlägg
17.715
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Det enda säkra är att fossilt bränsle kommer att kosta dubbelt så mycket om ett antal år om klimatmålet skall hållas.
Som tur är finns det alternativ och en ny president i USA.
 

Bennsan

HBK Medlem
Inlägg
5.339
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Det där är ju bara spekulationer. Allt beror på vem det är som styr. Som det ser ut idag & den närmaste framtiden så kan man ju inte bara fördubbla priserna. Om folk slutar använda sina fordon & transportföretagen måste ta ut så höga avgifter att marknaden avstår att anlita dom då stannar ju allt. Detta ser jag som föga troligt. At man skall värna om miljön tror jag alla är överens om men att det skall ske på bilismens bekostnad tror jag att de styrande snabbt kommer underfund med, dom vill ju fortsätta att regera.
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Det enda säkra är att fossilt bränsle kommer att kosta dubbelt så mycket om ett antal år om klimatmålet skall hållas.
Som tur är finns det alternativ och en ny president i USA.
Ja ..säker kan de kosta dubbelt så mycket...men inte på de du tror ..klimatmålet.
Här gäller det att som i alla tider " mjölka bilägarna på så mycket avgifter som möjligt"
Skatter..moms på moms..energiskatter mm nyligen höjde man rakt av med 26 öre litern diesel/ bensin..kom inte ihåg vilket ..eller om de var båda. Bensin/dieselpriset är inte högt, det är skatten som är för hög.( Olof G) Tyskland, vem får betala detta..jo bilisterna så klart med höjda avgifter.
Tittar man lite vidare på värdsbilden när det gäller klimatet..vara gång som de stora drakarna samlas ( vissa flyger privat plan) till dessa möten..de slutar i stor förvirring..Köpenhamn fiasko lika så Paris där sprack klimatmålet..sista mötet nyligen fick gubbsen jobba 8 dygn övertid för att få till de, och ändå betraktade detta som inte någon framgång..de tre stora " drakarna USA..KINA..JAPAN ) dom åkte hem..övertid nej tack.
AkkAkk lilla Sverige vem lyssnar på oss..nej här klämmer vi till bilisterna med mera avgifter i ställe..miljön ja visst.
Surt sa räven.
Leffe S
 
Senast ändrad:

Bennsan

HBK Medlem
Inlägg
5.339
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Om man läser vad Reuter rapporterar så har man glömt eller uteslutit en väldigt viktig sak, nämligen att Tyskland är ett transitland framförallt för den tunga trafiken. När man kommer underfund med att det är trafik från andra EU-länder som står för en betydande del av denna så blir det nog "ett annat ljud i skällan". Likaså detta med fri fart, det finns inte många vägar kvar med detta om man jömför med hur det var förr. Alla de gånger jag kört på autobahn (både i tjänsten & privat) så är min åsikt att de som "bränner på" är ett mycket litet antal av bilisterna. En begränsning till max 120-130 km/tim skulle vara verkningslös eftersom flertalet kör så idag. I mitt tycke så borde man titta på industrin i t.ex Ruhr-området, forna DDR & deras brunkolsanvändning inte att förglömma. Där kan man prata om riktigt allvarlig miljöförstöring.
 

CapYank

HBK Medlem
Inlägg
384
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Experter tror på kilometerskatt inom tio år

”I takt med att traditionella fossildrivna bilar ersätts av laddhybrider och elbilar minskar också statens intäkter från bensin- och dieselskatt. Det handlar om åtskilliga miljarder kronor varje år – pengar som statskassan kommer att behöva få in på annat sätt.”

Experter tror på kilometerskatt inom tio år
 

knarrevik

HBK Medlem
Inlägg
17.715
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Experter tror på kilometerskatt inom tio år

”I takt med att traditionella fossildrivna bilar ersätts av laddhybrider och elbilar minskar också statens intäkter från bensin- och dieselskatt. Det handlar om åtskilliga miljarder kronor varje år – pengar som statskassan kommer att behöva få in på annat sätt.”

Experter tror på kilometerskatt inom tio år
I Norge finns förslag på att införa betalning på alla större vägar.
Att införa kilometerskatt som vi hade på dieselbilar förr i tiden är alltför tungrott och en källa till manipulering av mätarna.
 

beritoove

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
5780
Läs Lars Berns uppfattning om miljöutsäppen. Finns att se på youtube. En man som har forskat om miljön hela sitt yrkesverksamma liv men får icke komma med i debatten för han vet vad han talar om.Tvärt emot tyckareliten. Läs LarsBern.
 

Kristian676

HBK Medlem
Inlägg
1.031
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Läs Lars Berns uppfattning om miljöutsäppen. Finns att se på youtube. En man som har forskat om miljön hela sitt yrkesverksamma liv men får icke komma med i debatten för han vet vad han talar om.Tvärt emot tyckareliten. Läs LarsBern.
Finns det andra forskare och vad säger dom? De andra tillhör dom tyckareliten? Bern tillhör han eliten? Vilken elit i så fall? Han är ju rätt så ifrågasatt i forskarsamhället.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.299
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Snabb övergång till eldrift pratats det ofta om. Stammbanan elektrifierades 1933 fortfarande dras tunga godståg av diesellok, som blåser svart rök på elledningarna.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
2.524
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
När tråden är inne på tåg, så kommer alla problem att lösa sig med höghastighetstågen, några hundra miljarder kostar det visserligen, men dom kommer säker att gå på tid i alla väder också, eller kanske en bättre ide att satsa pengar på att få dagens järnväg att fungera.
Magnettåg har diskuteras i tidningarna,kanske något att satsa istället, tar samma tid som flyget till Luleå, men det kostar nog ytterligare några hundra miljarder, men det är väl bara att höja biljettpriset.
Med all elektrifiering bör man nog behålla kärnkraften, vindsnurror och solpaneler löser inte strömförsörjningen.
 

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
18.296
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Maglev kan teoretisk bygges ut mye billigere enn vanlig jernbane, men egner seg ikke for godstrafikk.
Vanlige tog kan kjøre på linjene til høghastighets tog.

Sol og vind kraft trenger lagringskraft, vannmagasin kraftverk fungerer bra - noen steder trenger en å supplere med pumpekraft. Batterier er en mulighet, men foreløpig er det kun for kortere forbruk de er benyttet i større nett. Tesla batteriet i SA tjener penger på forsyning i den tid det tar å starte alternative kilder - hovedakig kun noen minutter om gangen. Men denne effekten er synlig i hele Australia. Første gang batteriet slo til kompenserte det for et kullkraftverk 3000 km lengre nord - før andre hadde registrert utfallet. Mens de andre reguleringskraft kilden har noen minutter reaksjonstid så regner en reaksjonstiden for batteriet i millisekunder.

Mye av dette skyldes regelverket her i Australia, andre steder kan en lettere få til lengre brukstid på batterier.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.195
Kommun
Täby
HBK-Nr
26664
Det är fel att både ha en fast bilskatt och en rörlig km - skatt - avgift.

Av miljöskäl är en rörlig km skatt- avgift att föredra.
Själv hade jag det på min första HB på 1980- talet. Fungerade utmärkt för mig.
Trixande med mätare är nog svårt att undvika. Men trängselskattekamerna i Sthlm, Gbg, mm är nog användbara att kontrollera oss med.

Går även att sätta upp flera. T.ex. vid varje kommungräns.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen