Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Vet bara att dom kommer förbi LinköpingKan det bero på att elektrifiering saknas på vissa förgreningar?
Grustågen från Varberg (danskt grus) till Limmareds glasbruk går dagligen och dras av diesellok. Kan inte tänka mig att det inte är elektrifierat hela vägen (Varberg-Borås-Alvesta). Kan väl inte tänka mig, med dagens elpropaganda, att det skulle saknas el de sista 3-4-hundra metrarna från stationen till bruket.Kan det bero på att elektrifiering saknas på vissa förgreningar?
Finns det andra forskare och vad säger dom? De andra tillhör dom tyckareliten? Bern tillhör han eliten? Vilken elit i så fall? Han är ju rätt så ifrågasatt i forskarsamhället.
Hej!Hej !
Diesel eller inte ? Mycket talar för att syntetiska drivmedel samt biogas kommer att få en allt större betydelse i framtiden.
El är inget bränsle utan endast en energibärare . Kol, olja och naturgas står för mer än 65% av energibehovet vid generering av el globalt. El är således inte en lösning avseende miljö/klimatproblemet utan snarare en del av orsaken.
BBa
Som redan nämnts så funkar vägavgifter bra sedan många år i Norge. Eftersom elbilen blivit så vanlig i Norge (utan skatt) finns funderingar på att införa vägavgift på nästan alla vägar så småningom när skatten från fossilt bränsle uteblir.Det är fel att både ha en fast bilskatt och en rörlig km - skatt - avgift.
Av miljöskäl är en rörlig km skatt- avgift att föredra.
Laddhybrider är bara en parentes på något år eller två!Hej!
Klokt sagt instämmer till fullo Laddhybrider är väl kanske det mest tveksamma påfundet i sammanhanget, omvandla energin i flera led och göra förluster varje gång.
Hej !
Diesel eller inte ? Mycket talar för att syntetiska drivmedel samt biogas kommer att få en allt större betydelse i framtiden.
El är inget bränsle utan endast en energibärare . Kol, olja och naturgas står för mer än 65% av energibehovet vid generering av el globalt. El är således inte en lösning avseende miljö/klimatproblemet utan snarare en del av orsaken.
BBa
Ojdå, är det en sån erbarmligt usel enkät som styrt och styr hela klimatdebatten? Bra att få det klarlagt.Hur många har inte hört miljöfolket referera till att 97% av alla forskare är överens om människans inverkan på klimatet?
Det började med att 2 studenter på Illinois universitet, Dore och Zimmerman, skickade ut en enkät till 10.257 personer varav 3146 svarade. Av dem handplockade man 79 svar, varav 77 som hade gjort bedömningen att mänsklig aktivitet kan vara ett signifikant bidrag till klimatet. 2 svarade att så inte var fallet och vips hade man trollat fram en av de mest spridda lögner att 97% av världens klimatforskare stod bakom påståendet att människan är skuld till klimatförändringen.
Men egentligen var det 77 av 3146 forskare så den riktiga siffran är inte 97 utan 2%
Och de som sprider lögnen mest är politiker, för bättre bas att stå på när man vill skrämma folk och klå dom på skatter finns inte.
/M
Hej!
Klokt sagt instämmer till fullo Laddhybrider är väl kanske det mest tveksamma påfundet i sammanhanget, omvandla energin i flera led och göra förluster varje gång.
Ojdå, är det en sån erbarmligt usel enkät som styrt och styr hela klimatdebatten? Bra att få det klarlagt.![]()
Laddhybrider är bara en parentes på något år eller två!
Idiotiskt att utrusta bilen med två motorer och tungt och dyrt blir det också.
Riktigt så var det inte. Man måste gräva lite djupare, men att sanningen är för en lekman som att försöka hitta en nål i en höstack medan tusen människor står runt om kring och skriker ut sin egen agenda. Det har gjorts ett flertal såna här enkäter men ett viktigt problem är att man frågar olika typer av forskare, inte bara klimatforskare. T.ex. en professor i psykologi som Jordan Peterson som är väldigt duktig och påläst och ofta citeras är inte nödvändigtvis kvalificerad att uttala sig om klimatet, det är komplicerade grejer. Faktiskt är allt komplicerat när man börjar rota i det, även om det vid en första anblick ser ganska enkelt ut.
Vad jag tycker vore ganska smart i detta läge är att inte peta på saker man inte förstår. Om vi inte förstår *exakt* vad det får för konsekvenser att elda så otroligt mycket kol och olja som det faktiskt handlar om, och faktiskt förändra atmosfärens sammansättning, då kanske vi skall låta bli? Det finns ju andra sätt som vi och våra barn kan prova, och om de sätten inte funkar heller, då får vi hitta på något annat. Tror det kallas utveckling?