• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dieseläckage

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Dieseläckage

Det låter ju toppen, en 10:- reparation i stället för kanske bortåt 20.000:- med arbete.
Du får se det som du har 1.400 liter gratis bränsle till bilen framöver :).

O-ringar finns med olika gummiblandningar se till att du får gummi som tål diesel.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
F

F.d. 24784

Guest

Inga problem att få tag på en O-ring.
Dock blev det ändå inte tätt.
Jag tillverkade en ny täckbricka av 5 mm Al, dvs då utan axeln för tändtidsförställning. Och nu är det tätt.
Troligen de där mikrosprickorna som Mathias skrev om.

Känns bra.

De
Roy

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2026

Man blir i godt humør når man leser slike saker!. Hvor enkel reparasjon koster småpenger og noen enkle spennende timer med mek. hvorpå alt er ok, og man har spart 15000 - 20000,-.........

Da har du god time betaling. Grattis.

:mcride:

F

F.d. 24784

Guest

Ja Rusken, det känns mycket bra nu.
Men det var ändå ett stort steg att våga öppna.
Man överdramatiserar nog ganska mycket när det gäller just insprutningspumpar. Och med allt rätt, skall man göra större ingrepp är det nog mer komplicerat.

De
Roy

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Den grej som jag beskrev som en dragmnagnet, är en form av termiskt rörelsemoj.
Med 12 Volt blir den varm och drar i kabeln c:a 10 mm.
Detta tar omkring 5 minuter.
Systemet var inte inkopllat eller injusterat på min bil så det verkar inte behövas.
eller åtminstone skippar jag det

de
Roy
--------------------------------------------------------------------------------------
Kom bara att fundera på en sak utan att veta.
Om den termiska rörelsemojen drar kabeln 10 m.m. efter fem minuter och då skall dra i armen/excentern, så kan det ju betyda att kallstartläget alltid ligger till nu om kabeln inte drar i armen och påverkar excentern när den och motorn börjar blir varm.
Visserligen så har den ju varit ur funktion länge men vem vet du kanske alltid kört i kallstartläge med bilen.
Om du har tid och lust så kan du ju montera tillbaka det läckande locket och armen samt spänna upp armen lika mycket som kabeln/rörelsemojen drar i den, och då kanske ev. få en bättre insprutningstajming på pumpen.
Om du skulle märka skillnad så kan man ju ev. köra med locket som du gjort men försöka påverka och låsa upp läget utan arm och excenter

(Jag älskar att hitta på merarbete åt folk :D.)

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 24784

Guest

Bra tanke Jankro, dock är det tvärs emot din tanke.
Den står nu, utan excentern, i det läge den skulle ha hamnat efter uppvärmning.
Det finns till och m,ed en rätt stor "död Zon" så det är tveklöst.
Det är lugnt således.

De
Roy

F

F.d. 23327

Guest

du hade garanterat en spricka i locket,dom brukar knappt gå att se.
Jo det överdramatiseras en hel del om pumparna och är man lite koncentrerad så kan man ta isär hela pumpen och montera ihop den igen och få den att funka helt ok.
finns dock ett medbringarkors i pumpen som fel monterat ger tändläget 180grader fel.
Brukar ge en del huvudvärk innan man upptäckt det.
Angånde det där berömda locket så har jag nog bytt ett 15-tal sådana med sprickor och det kan vara riktigt eländigt att göra på plats på vissa fordon där locket är mellan motor och pump

F

F.d. 24784

Guest

Då var det besiktat och klart. Rent papper!

Ett särsklit tack till Mathias som gav mig styrkan att öppna det hela!!!!

Detta visar att även en Dieselpump är möjlig att ge sig på.

Det roliga var att de enda verktyg som behövdes var en insexnyckel 5 mm, samt bågfil och borrmaskin för att tillverka en ny lucka.
Att krypa under bilen med en insex 5 mm som enda vapen är lite ovanligt.

Att få en dusch diesel över ena armen var uppfriskande... det krävdes några vanliga duschar för att bli luktfri...

Ikväll blir det enklare, att byta Bränslefitler och luftfitler, så är hela 90 000 km servicen klar.

Jag kommer framöver att lägga det gamla läckande locket under mikroskopet. så får vi se om det finns en spricka.

de
Roy

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Sprickor brukar visa sig om man doppar prylen i fotogen eller sprayar på rostolja som lätt tränger in i sprickor. Sedan torkar man av den NOGA och strör på potatismjöl eller talk och sedan skakar av det.
Talken od fastnar i sprickorna och blir mörkfärgad.
//W

Toppen