• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Detta om vägning och övervikt…

Laima och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
36523
Medlemskap
2024
Helt ärligt ! Det räcker väl med en viktångest :elephant:
:spinny:

Mer seriöst.. är det vanligt förekommande att husbilar åker på sådana kontroller ? Aldrig varit med om det , som tur är.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.245
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Mer seriöst.. är det vanligt förekommande att husbilar åker på sådana kontroller ? Aldrig varit med om det , som tur är.
Enligt vad jag läst i Tyskt forum är det vanligt, speciellt i Österrike, men även ofta i Tyskland.
Här hemma vet jag ej hur vanligt det är, med det finns dom som blivit vägda.

Polisen fokuserar naturligtvis sin vägning på bilar under 3,5 ton, då dessa ofta är överlastade.
Detta enligt förare av 7,5+ ton husbilar som blivit förbivinkade i kontroller.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Helt ärligt ! Det räcker väl med en viktångest :elephant:
:spinny:

Mer seriöst.. är det vanligt förekommande att husbilar åker på sådana kontroller ? Aldrig varit med om det , som tur är.
Du ska få ett tips. Får du ångest över att läsa om vikter..., skippa tråden! Det finns så mycket annat att läsa här på forumet!

Jag anser att det här inte kan diskuteras för mycket. Vi har sett större trafikkontroller i Tyskland de senaste tre åren. Att veta sitt fordons bruttovikt vid olika situationer borde vara en självklarhet. Särskilt för oss med 3,5 tonnare! Att väga är att veta!
 

Laima och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
36523
Medlemskap
2024
Du ska få ett tips. Får du ångest över att läsa om vikter..., skippa tråden! Det finns så mycket annat att läsa här på forumet!

Jag anser att det här inte kan diskuteras för mycket. Vi har sett större trafikkontroller i Tyskland de senaste tre åren. Att veta sitt fordons bruttovikt vid olika situationer borde vara en självklarhet. Särskilt för oss med 3,5 tonnare! Att väga är att veta!ja
ja, jag förstår att det kan vara knivigt ibland med inlägg om saknar all humor ;)
 

Jonas J

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
29752
Medlemskap
2024
När bilbesiktningen ( Opus) kollar bromsarna så står axelvikten på bromsprovaren , hur exakt den visar vet jag inte men det är inte bara överskriden totalvikt som är intressant även överskriden axelvikt spelar roll.
Om man lägger ihop axelvikterna, får men då totalvikten?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.245
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Menar du att om jag väger axlarna var för sig så får jag ett annat värde än om jag ställer hela bilen på vågen ? I så fall varför.
Nej.
Jag tolkade tydligen din fråga fel.
Det finns en skylt på bilen som anger maximalt tillåten axelbelastning/axelvikt.
Det var detta värde som jag trodde du frågade om.
Tex:
Max tillåten axelvikt fram 1500 kg
Max tillåten axelvikt bak 2500 kg
Så kan det se ut på en bil med max 3500 totalvikt.

Väger du en axel i taget så blir ju summan det som hela bilen väger.
 

Jonas J

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
29752
Medlemskap
2024
Då fick jag svaret, tackar. Var och besiktigade i torsdags och framaxeln var på 1300kg och bakaxeln 1900. Så då har jag marginal till 3500kgfulltankad 70 L vatten och mycket i garaget som inte skall vara där(ca80kg)
 

Lena & Tomas

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
27570
Medlemskap
2024
Vi vägde oss på E4 norr om Gävle häromdagen. Den vågen visade ungefär 500 kg för mycket, precis under vår maxvikt 4250. Någon i bilen som inte var övertygad om att just vågen visade fel, såg hela vinterns vinimport försvinna. I Mariefred vägde vi om och fick en mer korrekt vikt. /tomas
 
Toppen