• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Detta om Ställplatser.

F

F.d. 673

Guest
Sv: Detta om Ställplatser.

Jadu Zubac...
Inte behövs GPS. Det står ju var platsen ligger "vanligt" också! Och tittar man upp dem innan man reser kan man ju alltid söka reda på dem genom Eniro eller Hitta och dra ut karta om man vill.
Och vadå 4 timmar? Och att man ser inte så mycket? Vad pratar du om?? Det finns fler ställen än Brahehus!!
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Detta om Ställplatser.

Visst fins det,men jag tyckte att där var fint att stå,nedanför Brahehus.Och så kunde kunde man gå i skogen på andra sidan vägen..där var de utmärkta stigar...men tyvärr..nu är det bara tillåtet att stå 4tim just på den parkeringen.Viserligen är på grund av vägras svårt att komma fram på den gamla vägen mellan Ödeshög ocg Gränna.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Detta om Ställplatser.

Husbilsklubben.se använder samlingsnamnet Husbilsplatser, dessa är sedan uppdelade i olika benämningar beroende på platsens art, t.ex. Ställplats, Rastplats, Fiskeplats, Parkering etc.

Som bekant finns inte begreppet husbil i svenska trafikförordningen varför heller inte Vägverket kan placera ut skyltar med denna innebörd.

Bland de platser som finns i vår databas är flera försedda med alla de faciliteter som t.ex tyska ställplatser har. Vad som finns av service framgår i beskrivningen av respektive plats.
 
F

F.d. 17999

Guest
Sv: Detta om Ställplatser.

Tack för det fina inlägget.
Vi, min fru och jag tycker att ni är
två sympatiska personer,och vi önskar er lycka till.
 

Hannibal

HBK Medlem
Inlägg
293
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030
Sv: Detta om Ställplatser.

Efter en vecka jagandes efter sol, har vi nyttjat ställplatser inlaggda i vår Navman. "Sicka" goa ställen man får serverat, med ett enkelt tryck på GPSen.
Tack för denna guldgruva.
Stephan
 
Senast ändrad:

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Detta om Ställplatser.

Det är väl upp till var och en att kalla platserna vad dom vill, jag kallar dom för ställplatser då vet jag att jag kan stå där med min husbil och därmed vill jag tacka alla som lägger ner ett enormt jobb med detta så vi alla kan njuta av vår natur på alla möjliga ställen.
MVH Pelllle
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Detta om Ställplatser.

Ett stort och varmt tack till er som jobbar med ställplatserna.
Vilken enorm nytta jag har haft av dessa.
Försöker också att hjälpa till med att fotografera på de platser vi besöker eller står på som saknar bild men också att rapportera in nya och avanmäla platser som byggts om eller av annal anledning inte längre är lämpliga.
Hjälps vi alla åt så får vi ett oslagbart register över möjliga övernattningsplatser med varierande service.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Detta om Ställplatser.

Hej, alla.​

Nyss hemkommen från en drygt 500-milatur, främst i Schweiz, vill jag bidraga med ett inlägg om detta med ställplatser.​


Fann denna stora o vackra ställplats i alplandskapet, väl skyltad, frivillig avgift, ca 30:-, med el, färskvatten samt toatömning.​


Återkommer med koordinater, o mer info.​


Hälsn. Dag​

DSC_0093-komp.JPG

DSC_0094-komp.JPG

DSC_0095-komp.JPG

DSC_0098-komp.JPG
 
P

Pelle

Guest
Sv: Detta om Ställplatser.

Ingen jätte vän av ställplatser men i tyskland är det vad jag erfarit rätt vanligt med "ställplatser" på vanliga campingplatser servicen är densamma ytan är mindre och priset är lägre.

Helt ok

Pelle
 
Toppen