• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Detta om Ställplatser.

F

F.d. 6238

Guest
Vi sitter just nu och kollar på Ställplatser i Västsverige.
Och jag skulle vilja säga några ord om detta.

Vi är så tacksamma för allt det jobb som NI lägger ner på detta. Igentligen så skulle vi inte nämna några namn eftersom -Det är väl alltid någon som man har glömtihåg-
Men vi måste bara nämna några namn- "Precis som på Oscarsgalan"-

Om vi nu har glömtihåg någon så ber vi om ursäkt för detta på förhand.

Vi vill tacka KINGEN, BIGGE och alla NI ANDRA som har bidragit till detta fantastiska jobb som Ni har lagt Ner.

Vi har i skrivnde stund INTE skaffat oss någon GPS men vi kommer antagligen att göra detta någon gång i framtiden.

VI Sitter nu och "Printar ut" ställplatser i Gbg med omnejd, Halland och sedan får Vi se vad som fötter.

Vi är mycket tacksamma för det arbete som Ni fortsättningvis lägger ner på detta, Hälsningar från Monica o Kurt i Gbg.

;) :D ;) :D ;) :D
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Detta om Ställplatser.

Ställplatser o Ställplatser..än har jag inte begripit mig på sånt här hemma.På än ställplats i resten av världen så kan du byta(oftast)gasoltuben,tömma kassettoa och självklart fylla på färsktvatten.Men var kan man göra det på dom ,som ni kallar för ställplats,här.Är det inte bara vanliga parkeringsplatser Ni menar...typ IKEA..den är ganska långd från en ställplats
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Detta om Ställplatser.

Om Du går in på Ställplatser så förstår Du nog vad Vi menar.

Jag är inte den rätta att förklara detta men jag tror att KINGEN ELLER BIGGE klarar detta bättre.
Snälla Kingen "HJÄLP MIG":confused:
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Detta om Ställplatser.

Då kommunerna i Konungariket Sverige ännu inte tagit till sig detta med vad som rimligen bör finnas på en ställplats - mätt med i första hand tyska mått - tycker jag att vi tills vidare får hålla till godo med och vara ödmjukt tacksamma för den synnerligen värdefulla information som produceras för denna ytterst levande och givade hemsida av osedvanligt flitiga och engagerade adminstratörer. Dem leve! Hurra Hurra Hurra! Hälsn/AndersW (tillfälligt hemma)
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Detta om Ställplatser.

Visst är det så,men är det bara till kommuner som skall ömbersörja det...nej...i Kroop i länsdelen SchleswigHolstein så finns det både Ställplats och sanitetanordning för husbilar att töma tankar och fylla tankar.Och då är det faktisk bara en vanlig WW-bilfirma som ombersörjer det hella.Men det är klart..vi är fortfarande en ganska långbit kvar att vara en turistland
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Detta om Ställplatser.

Inte för att jag ställer mig särskilt ofta på speciella Ställplatser, vare sig här i Sverige eller i resten av världen. Men där vi har stått på Ställplatser som varit speciellt skyltade som sådana har vi inte sett mycket av denna service som Zubac nämner. De flesta har på sin höjd haft en enkel plats för tömning av avlopp, en hade automat för färskvatten. De övriga har bara varit som vanliga parkeringar men med lite större rutor.

I Italien hittade vi ganska ofta skylta som visade vägen till en ställplats, några gånger har vi också sett detta i Tyskland. I övriga länder vi besökt har det bara varit ren slump om vi hittat en skyltad Ställplats. I Kroatien och Österrike såg vi inte en enda. Detta gäller sedan 2005. Med förra husbilen som vi hade mellan 1988 och 1995 såg vi bara enstaka platser som var skyltade som Ställplats, främst i Tyskland. Ingen service förutom avloppstömning på den tiden.

Min vi har ju inte rest runt i så stor del av "resten av världen" ;) .
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Detta om Ställplatser.

Tyvärr för dig Michael..på ställplatsen i Rendsburg så kan du köpa P-11 för 12€ och tömma dina tankar hur du vill,viserligen så kostar dig det 1€ men då kan du fylla på färskt vatten också.Men vill forfarande hävda att våra Så kallade ställplatser är bara vanliga parkeringar..eller har Ni sett nån skylt som vissar nåt annat:)
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Detta om Ställplatser.

Javisst är det vanliga parkerings/rastplatser, det håller jag med om. Det kan väl i alla fall bra att få listat bra parkerings/rastplatser när man reser längs obekanta vägar. Man kan ju då planera sin tur lite grann för att kunna stanna upp vid just den där rastplatsen med så fin utsikt över Vättern (eller vad det kan nu vara)
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Detta om Ställplatser.

Åsa..har inget emot..men varför använda då ordet Ställplats.Fast det finna utsikt över Vättern har blivit lite nagat...fyra timmar vill inte jag stå på..man ser ju inget å andra sidan kommer Polisen då och kollar om det var fyra timmar:) :)
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Detta om Ställplatser.

Okej, skall vi göra så att vi döper om det till Parkingsplats , hls nr 35
:confused:
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Detta om Ställplatser.

Visst,jag skulle göra det.Varför kalla nåt som är inte det.Kanske låter lite finnare med Ställplats men än har jag inte set nån skylt som bekräftar detta.
 
F

F.d. 25031

Guest
Sv: Detta om Ställplatser.

Vi är väldigt nöjda med listan.
Vi var på ett ställe i Gideå i helgen som vi nog inte tänkt på själva då det låg lite "off".
Har man ställen man tycker e bra eller dåliga så är det väl bara att informera här på sidan.
Många ställen här i västerbotten har tömmning och påfyllning av vatten och avlopp.
Gasol kan man köpa på vilken mack som helst.
Listan är ju bra för oss "nybörjare" som inte hittat egna platser ännu.
Stort tack till de som engagerar sig.
:wub: Mvh dieseldoris
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Detta om Ställplatser.

Så värst många skyltade Ställplatser finns det inte i Sverige. Dels beror det nog på att vi har allemansrätten vilket möjliggör helt andra övernattningssätt än i många andra länder, dels på en stark loggyverksamhet från campingägarna.

I Trelleborg finns i alla fall en Ställplats för husbilar med möjlighet till toatömning och vattenpåfyllning samt soptömning. Likaså har Vägverket en del rastplatser med särskilda platser för husbilar och latrintömningsplats. Visserligen med envarningsskylt för övernattning och rekomendationen att ta in på camping. Men gasolpåfyllning har jag inte hittat. Men har man svensk flaska i Sverige så är det ju bara att byta i närmsta mack (nästan) på samma sätt som i Tyskland om man har tysk flaska. Annars kan man ju åka till Rendsburg :wink: .
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Detta om Ställplatser.

Visst är det alldeleles utomordentligt bra att det finns medlemar som lägger ner så mycket tid på all infomation om parkeringsplatser.Fast jag undrar bara hur hittar man dom utan gps-navigering,iome att det inte finns några tillägg skyltar som avbildar en husbil och som leder en till då ställplats.
Hälsningar Zlatko
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Detta om Ställplatser.

Jag kom att tänka på att det kanske inte är av ondo att det inte finns några skyltar. I vägtrafikförordningen finns inte husbil med som kriterium och därmed finns det ingen skylt för husbil. Detta är både gott och ont. Vi går miste om möjlighten att rent lagenligt skylta upp platser för uppställning av husbilar. Men vi slipper också tilläggsskyltar vid parkeringsförbud mm. Jag kan tänka mig att det är ett bryderi för en del kommuner som vill förbjuda husbilsparkering: hur skall de skylta detta?
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Detta om Ställplatser.

Hej!

Nu har det allt varit en massa gnäll eller hur............ Även jag har besökt ställplatser utan någonsom helst service t.e.x. i Flensburg där man vänligt tallade om att här inte finns någon service. Allt skrevet på en stor skylt där man också hälsade oss välkomna åter. Så varför inte kalla platserna för just STÄLLPLATS ordet har ju liksom blivit ett begrepp eller hur. Mången tack till Kingen, Brigge m.m. för ert otroliga arbete. Jag hoppas att hitta några mysiga ställplatser i år som jag kan dela med mig.

Mången tack från Bill å Ann-Britt
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Detta om Ställplatser.

Michael, i Strömstad satte man upp "lagstridiga" skyltar, anmärkningsvärt nog väl medvetna om det. Skälet uppgavs vara desperation över att vissa kolleger till oss använde sjukhusets P-plats som camping och dessutom störde omgivningen. Nu kommer de istället att ta fram en lämplig plats inom promenadavstånd från centrum och troligen även göra den till en ställplats. De har fått HBK:s dokumentation och tände på idén. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 4541

Guest
Sv: Detta om Ställplatser.

Första gången inne på husbilsklubben samt såg din förfrågan. Vi bor på Hönö och kan informera om att det finns flera platser det går bra att stå på här ute. Lokala ordningsföreskrifter är lite uddlösa och det finns ingen skyltning om campingförbud. Hamnarna håller åxå på att försöka få särskilt tillstånd för ställplats.
KGB
 
Toppen