• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Det vanligaste felet....

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.186
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jaha då får jag också ställa mig i den lista som säkert handlar om det vanligaste felet i en husbil..... sprucket duschgolv :yes:

I dag när jag skulle rengöra duschen så tog jag på mig mina glasögon... tänkte vara lite extra noga i dag....men se det skulle jag inte ha gjort..:swoon:

Efter flera minuters skrubbande.... började jag undra varför de mörka linjer i duschgolvet inte går bort... även om jag har +2,5 i glasögon så tyckte jag att det såg ut som hårstrån.... så jag tog fram kameran.... och då kan jag lätt förstora bilden... då såg jag till min förskräckelse att där fanns flera små sprickor i golvet... shitt.! vad vill han där uppe nu ge mig för signal med detta....för inte fan beror det på att jag duschar varje dag....nä däremot har jag drabbats av en förbannelse som så många andra goda husbilsägare har drabbats av...det är husbilstillverkarnas dåliga arbeten/material val som drabbar oss....än en gång.:twitcy:
Så jag läste lite här på Hbk. och hittade många kloka lösningar... som husbilstillverkaren också borde ha tagit till sig.....
Men nu sitter jag i hamnen i Kouremenos ... ca 20 km från Sitia på östra delen av Kreta.... Så att hitta någon hantverkare här som kan hjälpa en vågar jag inte ens tänka på...och om så skulle vara så har jag ingen tillit till de grekiska hantverkarna.... Ända sen den dag då jag kom till Kreta har jag ångrat att jag åkte hitt.... vintern var den kallaste på mannaminnen... sen blåser det nästan varje dag....och åker jag söderut på ön så finns det ingen fisk och varmt som fan.... så jag har många ggr tänkt åka vidare....men inte lyssnat till min inre röst.... så nu sitter jag här och är ganska villrådig... Tejp kan jag glömma också olika former av tätmedel.... Den bästa lösningen har ju SirMcLain http://www.husbilsklubben.se/forums/t62069/ men jag undrar om någon utför sådana jobb här på ön..... så jag beslutade mig för att göra en god lunch.... sen får jag fundera hur jag löser detta....

Kram från Peter & Wovi
 

Bilagor

  • P1030742.JPG
    P1030742.JPG
    190,5 KB · Visningar: 53

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Det vanligaste felet....

Jag tror du kan kontakta en firma som gör reklam på bilar. Det har tjock plastfilm som du kan sätta själv på duschgolvet
 

Bengt & Pia

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
9631
Medlemskap
2024
Sv: Det vanligaste felet....

Tråkigt att dusch golven är av dålig kvalitet. Ser ut att vara på flera marken som har dålig plastmaterial då det är flera som har problemet. Är nu i Frankrike och fått ett hål på 2 x 5 cm där dusch väggen skall glida fram. Har därför varit och fått tag på expoxy plast o glasfiber och skall förska laga hålet. :mad:

/ Bengt
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Det vanligaste felet....

Har kollat runt här i Uppsala men hittar ingen som vill hjälpa mig att foliera, är det ngn som har koll på firmor som kan tänka sig göra det i trakterna omkring Uppsala??, kan tänka mig att åka 10 mil...
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Det vanligaste felet....

Själv drabbad 2 ggr gamla bilen , 1 gången reperation på garanti. Andra gången ville jag inte till hög kostnad sätta in dessa "engångs" golv.

Samma konstruktion ger ju samma problem igen!

Jag la marinplywood i botten och byggde upp fall , sedan fick en golvläggare klistra och svetsa in ett plastgolv.

Problemet löst!
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Det vanligaste felet....

Även jag ville ha golvet bättre än original när jag började tvivla på hållfastheten. se inlägg 10 i denna länk http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/727303

Visserligen har det inte gått mer än några månader sedan jag fick detta arbete utfört men jag har gott hopp om att golvet skall hålla bilen ut. Stabilt och i mina ögon snyggare än original.

Man kan undra varför fabrikanterna snålar på denna detalj. Jag såg flera bilar i klassen över 100' € inne för renovering av duschgolven hos Fromm Duschwannen.

aake
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.186
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Det vanligaste felet....

Oj.... jag råkade skriva i en annan tråd ... men här kommer vad som har hänt just nu....

Hej Aake... Jag ringde i dag företaget Wagner.... sprecen mit der verkaufer.... och dessa produkter är mycket starkare än originalet.... det är inte termoplast i duschgolven.... så nu vet ni det.... men tyvärr så skickar de inte varorna...shiit.... :swoon:


Efter att jag postat detta inlägg ringde jag en vän i Hamburg... de kommer ner till Kreta i september... och är villiga att ta med duschgolvet...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.186
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Det vanligaste felet....

Så nu är det bara att ta det lugnt och njuta av dagen.... min lösning för stunden blev .... lite crazzy glue över sprickorna.... så får vi hoppas att det håller tills det nya golvet kommer..... Jag vet hur ena sprickan, den uppe i hörnet på fotot kom till.... jag använde duschen..... och råkade tappa schampoflaskan.... Som jag ser det så är ju mycket av det material som husbilstillverkarna sätter in i husbilen....tydligen... INTE TILL FÖR ATT ANVÄNDAS.... ... tydligen så har husbilstillverkarna inte heller lyssnat på Povel Ramel.... var är tvålen broder.....att tappa tvålen i en husbilsdusch kan få katastrofala följder...:twitcy::

https://www.youtube.com/watch?v=xQyKIwdynTQ

Tack för att ni har läst och gett mig fina tipps.... det är just det jag gillar med Hbk. att här finns många duktiga och kunniga H-bilsägare.... kunskap är nödvändig om du skall ha en HOBBY...... sen finns det nog några som jag.... som inte vet vad vi har gett oss in på.... men gör allt för att hitta en lösning.:yes:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Det vanligaste felet....

Jag tror inte att "crazy glue" håller. Ta en limpistol, en sådan där som värms upp, och täta sprickorna. Såga sedan till en bit marinplywood så den passar i duschkaret så avlastar du "skarvarna" och fördelar vikten över hela ytan.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.186
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Det vanligaste felet....

Ja!!!.... då fick jag ett svar från Wagner i Tyskland..... de tillverkar inte den storleken på duschgolv som jag har i husbilen (700x620mm).... Och om jag hittar plastfilm här på Kreta så vågar jag nog inte ta på mig jobbet att "filma" duschgolvet.... så nu är där bara två lösningar.... ett hoppas på att crazy glue håller, det har i vart fall bränt in sig rejält i plasten.....två att plasta ett nytt duschgolv i polyester,... polyester och fibermatta är lätt att få tag på här.... problemet är bara att jag inte gillar att jobba med materialet...för det kommer att klia i kroppen hela natten:swoon: .....
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Det vanligaste felet....

Du har bytt ut halva botten på en sida, på stranden i Kamares för tre år sedan. Skulle en duschbotten var något problem för dig? :D Du vet hur det är, du har ju en Hobby i dubbel bemärkelse!
Lite goda råd kan du dock få av en kompis.
Det finns tre problem med din "plastning".
1 Du bygger in det gamla dåliga "skit" plastkaret.
2 Antihalk-räfflorna gör det svårt att "plasta" snyggt.
3 Sannolikt fäster varken polyester- eller epoxiplast på underlaget.
Mitt förslag är att riva ut det gamla plastkaret helt. Det är endå gammal skitplast som inte tål UVljus och sannolikt håller på att sönderfalla helt. Det är rejält missfärgat eller hur?
Lägg nytt golv i marinplywood med goda stödytor under, där dina stora fötter belastar golvet och med god fall mot avloppet.
"Plasta" sedan med vävd glasfiber roving (WR) i polyester eller bättre med epoxiplast.
Alternativt som i inlägg 5; limma och svetsa badrumsgolvmatta.
Självklart skall det nya karet ha en stående kant ca. 10 cm runtom.
Detta jobbet är inget större problem för dig! Du kan! Jag vet!
WR betyder Woven Roving (glassfibre) Se bild. Och det kliar inte!
WR.jpg
Duscha lugnt i din Hobby!:D
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Det vanligaste felet....

Har du någon god fiskelycka i Kouremenos då?
Eller är där bara en massa kite- och brädsurfare som snurrar in sig i dina långa fiskelinor?
Jag ser att det är många så'na där och blåsa bra gör det också!
Men där finns en mycket fin lång strand där Wovi kan härja med alla stray dogs.
Om du är kvar, kommer jag om sex månader. Men så länge kan väl inte du vänta!:)
Puss & Kram (bara till Wovi!)
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Det vanligaste felet....

Förresten! Jag har ännu ett förslag. Jag skojar inte! Jag är djupt allvarlig efter 24.00.
På plywooden kan du lägga glasfiber i tätmembran. Så som de bygger proffsiga badrum i Sverige. Sedan lägger du glasmosaik istället för klinkers och fogar som vanligt. Använt vattenglas för fogtätning. Fan vad snyggt det kommer att bli! Så har jag faktiskt i vår segelbåt!
Julian, igen! Suck!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.186
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Det vanligaste felet....

Hej kompis..... fisket här på Kreta är nog det sämsta jag varit med om....här är ingen fisk... förutom "lagahoppsalla" som de säger i Monemvasia om den giftiga fisken som tagit sig hit via suezkanalen... men en dag när jag "trollade"
med två spön.... och hade ute mellan 80-100 meter lina, då fick jag världen hugg.... ena spöets rulle bara skrek.... och linan rusade ut, i samma ögonblick som jag tog tag i spöet så hände samma sak med det andra spöet..... just när jag tog tag i spöet så var det också på väg överbord.... och i nästa sekund tog jag tag i det andra spöet... som redan hade hoppat ut ur spöhållaren.... sen började en kamp.... trots att motorn var i gång och växel i så gick båten baklänges.... shiit...shiit... hur skall detta gå tänkte jag.... och i samma ögonblick ser jag speedbåten som har kört över mina båda linor...nu har jag 300 meter och 400 meter lina på rullarna men hur blir det när linan är slut.... jag blev nu rädd att jag skulle dras överbord om inte linorna går av.... ena lina är 40kg och en är 50 kg flätad lina.... så jag började skrika högt... och ganska snart stannade speedbåten.... mina linor slaknade... och sen drog de på igen... jag var tvungen att veva in mina linor.... ena har motor men den andre fick jag veva för hand..... under tiden ser jag att speedbåten kom inte så långt....det verkar som om de har fått motorproblem... det tar en stund att veva in flera 100 meter lina.... väl färdig så ser jag att en wobblern (Maxrap) är borta... sen kör jag efter båten....väl framme så säger de att de har fått motorproblem och inte har tid att prata med mig för de har bråttom då de har fruar och barn ombord... jag funderar en sekund.... sen säger jag om ni har frua och barn ombord då skall ni inte köra som mallakas (idioter på Grekiska)... sen undrar de om jag vill dra dem i hamn.... jag försökte men med 6 hp kraftig motvind så gick det inte så bra..... under tiden så ringer de en kompis som skall komma ut och dra in dem... efter en stund dyker kompisen upp.... så jag gör mig beredd att köra därifrån... men innan jag kör så säger jag att ni skall se det såhär.... eftersom ni körde vidare efter olyckan.... så grep gud in och såg till att motorn stannade.... sen körde jag mot hamnen..... någon fisk fick jag inte..... men nu vet jag hur det känns att få 250 hästar på kroken..... :twitcy:


Har du någon god fiskelycka i Kouremenos då?
Eller är där bara en massa kite- och brädsurfare som snurrar in sig i dina långa fiskelinor?
Jag ser att det är många så'na där och blåsa bra gör det också!
Men där finns en mycket fin lång strand där Wovi kan härja med alla stray dogs.
Om du är kvar, kommer jag om sex månader. Men så länge kan väl inte du vänta!:)
Puss & Kram (bara till Wovi!)
Julian
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.186
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Det vanligaste felet....

Hej igen alla här på Fbk.... jag skrev tidigare i dag ytterliga ett inlägg på denna tråd.... men när jag skulle skicka in den så fick jag ..... webb sidan hittas inte... och så var allt borta :swoon:.... så jag tänkte försöka ingen.... :yes:

Angående plastningen så är den inga problem i kunskapen.... värre är det med min rygg, den kommer att protestera högt..... och angående kakelplator eller liknande så är det heller inga problem med kunskapen.... men här kommer vikten in.... och jag är redan overload :twitcy:..... så vad är där då kvar.?.... Jo jag tänkte prefabricera ett dusch kar i polyester och vävd matta som Amstel också rekommenderar... jag tror att det blir skonsammast för min kropp.... så nu kommer jag framöver att se om jag kan hitta här på Kreta vad jag behöver... jag har sett flera som plastar sina träbåtar.... men inte en enda som använder de räfflade rullarna för att krossa fibern och trycka ut luften....

Sen undrar du Amstel om det blåser här.... då kan jag säga dig att de senaste 8-10 dagar så har det blåst så mycket så att det känns som jag satt i ett tåg i östra Europa.... h-bilen rister ständigt....det går inte att laga mat med öppen dörr för vinden blåser ut gasspisen....och som ni förstår så har jag inte kunnat fiska dessa dagar.... en dag när vi var ute för jiggig.... så kom det plötsligt 6-8 st Dorados i 3-4 kg in under båten snabbt vevade jag upp.... men jag viste redan på förhand att de hugger inte på en jigg lurer..... snabbt bytte jag till maxrap.... började trolla..... men de var som bortblåsta....men nu bör de ha kommit hit så snart vinden lägger sig så går vi ut... just nu väntar jag på min Dragonfly 7 som är utbytt av Raymarin.... det var något riktigt skräp de kom snabbt ut med.... jag vet inte hur många de har fått byta ut men läser jag på nätet så har var och varannan problem med enheten...
Sen undrar jag tänker ni komma ner i feb nästa år?..... lite riskabel tid med tanke på att många färjor ställ in under vintern... då vädret är dåligt....
Jag kan inte lova att jag är kvar här... jag kommer att titta efter vad det kostar att ta oss till Rhodos och sen Turkiet.... jag kan gott tänka mig att övervintra där.... jag har en paradis camping straks utanför Fethya vid en liten privat vik....som jag tidigare har varit på.... och så tror jag att Nicos och Savatsch skulle bli glada att se oss igen.... men men som sagt just nu kollar jag bara....
Jag håller också på att byta ut alla mina solpaneler till nya Mono light .... de gamla är för tunga för motorn som vinklar dem.... och sen vill jag ha bättre paneler inför dagen jag byter batteri till LiFePO4 eller till Litium titanium batterier om jag kan hitta större än 40 AH till överkomligt pris.... just nu har jag 445W totalt men kommer att skärar ner så att jag bara har 300W totalt varav 200W går att vinkla i 45gr åt två håll....

Sen är Wovi väldig populär här inom hamnen i Korumenos.... vi är på Janos taverna varje kväll.... och Wovi njuter för fullt av vad folk ger henne.... på badstranden är det förbjudet med hund... och det har några greker redan skrikit åt oss.... men nu när jag har varit i Gr. i snart 3 år så tänker jag ju bli en bra grek..... och det säger jag också till de som skriker på oss.... då säger jag till dem.... att det skiter jag i för jag gör som alla greker de skiter i lagarna :twitcy:...

Kallispera från Wovi och mig....



Det hade varit himla trevligt att mötas igen.... men jag kan inte lova till 100% om vi är kvar......
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Det vanligaste felet....

Glaskeramik är inte tung, ca. 6 Kg/kvm. Det går att lägga direkt på polyester-/epoxi- mättade glasfiberväven innan den börjar härda. Glaskeramikbitarna ligger redan limmade på en glasfibermatta ca. 30x30cm. Foga och täta fogen med vattenglas (natriumsilikat). Busenkelt för en skicklig kakelsättare som du!
Du har så mycket annat som du kan "lätta" i husbilen. LiFePO4-batterier väger knappt hälften av blyet du går och bär på nu! Och måste du ha så många fiskespön och rullar? Och vad skall du med en diskmaskin till? Så ofta kommer väl inte damerna o' dricka kaffe?:D
Vi kommer till Kreta i mars/april! Skitsamma var du befinner dig, vi lär nog hitta dig var du än gömmer dig!
Och fortsätt berätta dina fêskehistorier, det finns fler än jag som älskar att läsa dem!
Kalisperra!
Julian
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Det vanligaste felet....

Har länge saknat Ditt skrivande. trodde ett tag att Du avlidit när inget har hörts från Dig. Tittar alltid efter om det finns något inlägg från Dig i olästa inlägg.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.186
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Det vanligaste felet....

Hej igen..... tack för alla dina bra tips.... jag tänkte en dag åka in till Sitia och se vad jag kan hitta... jag tror att det kan vara svårt att hitta vattenglas här nere.... och tror du inte att det kan bli svårt att göra runda innerhörn med glaskeramiken.?...Diskmaskinen är mer en psykologisk sak :twitcy:..... nu har jag svårare att motivera mig att bjuda in en kvinna till mitt liv och boende :twitcy:.... likadant är det med min fiskeutrustning.... jag har fått ge bort en massa kläder så en garderob blev ledig.... nu är den propp full med fiskeprylar och allt detta väger nog mindre än en kvinna..... sen får vi se hur det blir med fisket.....
Och om gud vill..... så hörs och ses vi framöver :wink:..

Kram till er alla från Wovi & Peter


Glaskeramik är inte tung, ca. 6 Kg/kvm. Det går att lägga direkt på polyester-/epoxi- mättade glasfiberväven innan den börjar härda. Glaskeramikbitarna ligger redan limmade på en glasfibermatta ca. 30x30cm. Foga och täta fogen med vattenglas (natriumsilikat). Busenkelt för en skicklig kakelsättare som du!
Du har så mycket annat som du kan "lätta" i husbilen. LiFePO4-batterier väger knappt hälften av blyet du går och bär på nu! Och måste du ha så många fiskespön och rullar? Och vad skall du med en diskmaskin till? Så ofta kommer väl inte damerna o' dricka kaffe?:D
Vi kommer till Kreta i mars/april! Skitsamma var du befinner dig, vi lär nog hitta dig var du än gömmer dig!
Och fortsätt berätta dina fêskehistorier, det finns fler än jag som älskar att läsa dem!
Kalisperra!
Julian
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.186
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Det vanligaste felet....

Hej Lena & Åke

Tack för att ni gillar det jag har skrivit om mina äventyr & resor.... först vill jag säga att det var mycket trevligt att skriva här på Hbk, alla som läste om mina äventyr väntade bara på ett nytt avsnitt.... och det gav också mig energi till att skriva :yes: för har man dyslexi och ibland svåra ryggsmärtor så tar det energin från mig... bara att skriva 1 A4 ark kan ta flera tim.....och sen ändras livet också under så lång resa (sept 5år)... andra saker dyker upp i livet som tar ens tid... jag lägger mer tid i dag på nya vänner..... fisket (om vädret tillåter) tar väldigt mycket av min tid... men vist har jag många ggr tänkt börja skriva igen.... med då tänker jag på all den energi och tid det tar.... även om det bara är så att jag njuter av dagen.... så gör jag det och inget annat....
Jag har lite plan på att åka till Turkiet innan vintern och se om jag kan få permanent uppehållstillstånd... jag har mycket goda vänner i Aydincik och de vill att jag stannar hos henne... men men eftersom jag tar en dag i taget så vet jag inte ens om jag kommer i väg... och kommer jag i väg så kanske det blir helt kontrakurs.... för jag har en gammal vän i Faro i Portugal som har mark där jag får ställa H-bilen... han är också intresserad av fiske.... så som ni ser jag har flera "sockerbitar" att suga på....

Sen är det bara han där uppe som vet om jag kommer dit eller dit... och om jag kommer att skriva mer framöver... men än en gång tusen tack för ert intresse....

Kram Wovi & Peter


Har länge saknat Ditt skrivande. trodde ett tag att Du avlidit när inget har hörts från Dig. Tittar alltid efter om det finns något inlägg från Dig i olästa inlägg.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Det vanligaste felet....

tror att det kan vara svårt att hitta vattenglas här nere.... och tror du inte att det kan bli svårt att göra runda innerhörn med glaskeramiken.?
Istället för vattenglas finns det andra fogtätande medel t.ex. vax. Det kommer inga stora mängder vatten i fogen, det är ju tätt under! Glaskeramik går att skära/slipa med kakelskiva i flex. Men visst, är det de svåraste momentet!:)
Julian
 
Toppen