• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Det smäller i pannan....

Skyman94

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
5313
Medlemskap
2024
Hej på er alla !
Har letat i forumet men inte hittat, det kanske finns info någonstanns så detta är kanske en onödig ny tråd, men någon med bättre kunskap får då skriva så...
Nu till mitt "problem" - var ute i påskas så det blev till att köra truma 6002 (-2002) hela tiden. Då och då när pannan gick igång så smällde (poffar) det ett par tre gånger innan den tänder. Någon som haft liknande symtom ? Skall man åtgärda ? Pannan startar efter smällarna och det inträffade kanske ett par ggr/dygn men det känns lite obehagligt ändå.
Verkstaden sa att det inte var någon fara, men jag vänder mig nu till en större kunskapsbank (HBK) för att få mer ro i sinnet......
 
F

F.d. 52910

Guest
Sv: Det smäller i pannan....

Vi hade samma problem men på Elmia talade jag med Alde:s representant som sa att det är kall luft i avgasslangen och att slangen bör fästas så den inte kommer i svängningar när den varma avgasluften från pannan skall tränga undan den kalla i slangen. Jag stdgade slangen med några buntband (straps ) och problemet var löst i vårt fall. Vi har avgasutsläppet på sidan av husbilen.
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Det smäller i pannan....

Jag har samma problem med att det smäller i pannan. Jag skall genast kolla upp det där med slangen och se om det går att åtgärda.
Jag tackar för tipset. :):):):)
 
Toppen