• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Det här med ström och spänning är aldrig lätt, om man inte kan.

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
När jag åkte runt och tittade på elbilar (när jag skulle köpa min första) upptäckte jag att vissa biltillverkare (bl.a. BMW) uppgav storleken på batteriet i Ah medans andra uppgav kWh.
Detta gjorde att det tycktes att det var ett betydligt större batteri i den med Ah en motsvarande (kostnadsmässigt) den som uppgav i kWh.

Nu verkar de flesta (t.o.m BMW) ha enats om att man ska använda kWh....
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
479
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Att välja enhet för presentation av produkters prestanda bygger på okunskap hos kunden, och ju större siffra ju bättre tyx gälla.
En del måttenheter kan konverteras, exvis här kan vi omvandla 4 olika typer av hästkrafter till SI enheter som W Joule etc.
Konvertera Effekt
En gång i tiden valdes just någon av hästkraftversionerna för att få högst siffra, och därmed dupera kunderna som mest.
Här kan vi omvandla däckstrycket från Bar, till kg/cm2, PSI etc. allt för att mer förstå sin bils valda måttenheter.
Således säljer en 60 W ljuskälla hos IKEA bättre trots att dess förbrukning är 4,5 W.
Försöker dom lura oss, eller vill man behålla okunskapen hos folk, eller är man ute efter fördumning av kundkretsen.
BILTEMA mäter en kompressor i Hp, men jag ville vet hur mycket tryckluft den skapar. Den omvandlingen klar ingen måttenhetskonverterare.

Ofta mäter man matens energiinnehåll i kalorier, men man menar förstås kilokalorier.
Men internationell standard är Ws, eller Joule.
Faktum är att på de flesta matförpackningar, står det faktiskt i Joule.

de
Roy
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Undrar var gränsen går mellan kWh och Ah när det gäller hur batterier märks/marknadsförs.

Få reagerar på "jag har ett 280Ah LFP i min husbil".
Inte många tror jag kan relatera till "jag har ett 3,4 kWh LFP i min husbil".
Så länge vi håller oss till husbilar med 12V system är det ju bara att krångla till det för de flesta.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ska man tala om Ah så måste man även känna till spänningen i batteriet och den varierar i "12V batterier".
Då tycker jag det är ärligare att ange hur många Wh/kWh det kan leverera.
Skulle man ange Wh på ett ordinärt bly/syra batteri, så gick de väl knappt att sälja, man lurar bara sig själv ifall man strikt litar på sina Ah, så tänker jag.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ska man tala om Ah så måste man även känna till spänningen i batteriet och den varierar i "12V batterier".
Då tycker jag det är ärligare att ange hur många Wh/kWh det kan leverera.
Skulle man ange Wh på ett ordinärt bly/syra batteri, så gick de väl knappt att sälja, man lurar bara sig själv ifall man strikt litar på sina Ah, så tänker jag.
Jovisst, men 12,7-12,8V med blybatterier eller 13,3V med LFP, finns det behov av någon hög precision i angivelsen av batteriernas kapacitet?
Jag konstaterar numera sedan jag bytte till LFP och det största intresset har lagt sig, att "det finns så det räcker" eller eventuellt "börjar bli lågt"
när jag springer förbi displayen, normalt bryr jag mej inte alls, det bara fungerar, solcellerna gör sitt när det är sol, och generatorn gör sitt när vi kör.
Ibland tittar jag på batteriet via bluetooth, men alltmer sällan, det finns egentligen ingen anledning, det är mest om jag har tråkigt! ;)
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jovisst, men 12,7-12,8 med blybatterier eller 13,3 med LFP, finns det behov av någon hög precision i angivelsen av batteriernas kapacitet?
Jag konstaterar numera sedan jag bytte till LFP och det största intresset har lagt sig, att "det finns så det räcker" eller eventuellt "börjar bli lågt"
när jag springer förbi displayen, normalt bryr jag mej inte alls, det bara fungerar, solcellerna gör sitt när det är sol, och generatorn gör sitt när vi kör.
Ibland tittar jag på batteriet via bluetooth, men alltmer sällan, det finns egentligen ingen anledning, det är mest om jag har tråkigt! ;)

Visst ifall man bara behövde ta hänsyn till vilospänningen på ett blybatteri vore det något lättare att räkna ut verkligt energiinnehåll med Ah.
Men ett belastat blysyra-batteri hamnar ofta väldigt lågt i spänning kontra ett LFP som i det närmaste har konstant spänning under belastning, även hög belastning. T.ex. ett bly-startbatteri som belastas med en startmotor på t.ex en dieselmotor orkar i bästa fall hålla 9V.
En del "premium bly-batterier" anger faktiskt Wh, vilket får ses som seriöst.
Talar/anger man dock Ah på ett nytt LFP så levererar de flera Ah över angivet Ah.
Att försöka få ett blybatteri att leverera det som står på det kan i värsta fall skada det.
Därför är det ärligare med Wh, samt inte speciellt komplicerat.
På elfordon var man snabba att sluta ange Ah, där talar man bara om kWh idag, vilket inte är att "luras".

Märkligt vad mycket man kan skriva p.g.a av en bild på en stolpe som kan leverera 16Ah. :twitcy::swoon:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Visst ifall man bara behövde ta hänsyn till vilospänningen på ett blybatteri vore det något lättare att räkna ut verkligt energiinnehåll med Ah.
Men ett belastat blysyra-batteri hamnar ofta väldigt lågt i spänning kontra ett LFP som i det närmaste har konstant spänning under belastning, även hög belastning. T.ex. ett bly-startbatteri som belastas med en startmotor på t.ex en dieselmotor orkar i bästa fall hålla 9V.
En del "premium bly-batterier" anger faktiskt Wh, vilket får ses som seriöst.
Talar/anger man dock Ah på ett nytt LFP så levererar de flera Ah över angivet Ah.
Att försöka få ett blybatteri att leverera det som står på det kan i värsta fall skada det.
Därför är det ärligare med Wh, samt inte speciellt komplicerat.
På elfordon var man snabba att sluta ange Ah, där talar man bara om kWh idag, vilket inte är att "luras".

Märkligt vad mycket man kan skriva p.g.a av en bild på en stolpe som kan leverera 16Ah. :twitcy::swoon:
Blir alltså ett blybatter tåligare för att man anger kapaciteten i Wh eller kWh? ;)
Att ett startbatteri tillfälligt går ned i spänning när man belastar det med hundratals A är ju inget onormalt, men förändras väl
inte p.g.a. att man byter storheter?
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Blir alltså ett blybatter tåligare för att man anger kapaciteten i Wh eller kWh? ;)
Att ett startbatteri tillfälligt går ned i spänning när man belastar det med hundratals A belastning är ju inget onormalt, men förändras väl
inte p.g.a. att man byter storheter?

Nej då missförstod du mej.
Men det är ärligare att deklarera hur mycket energi ett batteri innehåller. :)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Väldigt vidlyftig och intressant tråd. Men jag tror vi åtminstone kan enas att storheten spänning oftast uttrycks i volt!?

Fast vid närmare eftertanke kan spänning också uttryckas som potentialskillnad, elektrisk kraft, dramatik, nervdaller, sensation, spänd förväntan, oro, nervositet, stress, mm ... :cool:
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
479
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Tänk vad mycket man måste lära sig, för en tid sedan kom nya pengar, nya mynt, och vad svårt att lära sig.....
Tur att vi inte fick Euro, det kunde nog ta fem till tio år att lära sig...
Än idag sedan SI lagstadgades, måste vi kunna skilja på kW och hästkrafter, jättesvårt, 60 år har inte räckt till här.
Kompassen då, hur många har inte misslyckats, med att ta ut en kompassriktning på satellitparabolen, då de hittade en kompass sedan 60 talet som är graderad i 400 grader, många lärde sig, andra inte, och de flesta vet inte ens att dessa fanns, och gör fel idag.
Ännu svårare är det att lära sig hur lång en två tumsspik är, i SI mått.
Och varför är en tvåtumsbräda bara 45 mm????
för att inte tala om rörgängor, där en entums gänga är 33,3 mm. åtminstone ibland.
Så låt oss sikta på år 2050 då kanske vi fått in hur man mäter ett batteris energiinnehåll.
Själv gjorde jag en sak med 8 st 18650 batterier, 3,7 Volt, och vardera 2,8 Ah. det blir 22,4 Ah i lådan, dvs stort som en plånbok, men hälften av ett 50 Ah bilbatteri.. Men bara 3,7 V och ändå en tjugondel av volymen på ett 50 Ah bilbatteri. Hur katten går sånt ihop, vi är lurade på något sätt.....

Roysan
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Tänk vad mycket man måste lära sig, för en tid sedan kom nya pengar, nya mynt, och vad svårt att lära sig.....
Tur att vi inte fick Euro, det kunde nog ta fem till tio år att lära sig...
Än idag sedan SI lagstadgades, måste vi kunna skilja på kW och hästkrafter, jättesvårt, 60 år har inte räckt till här.
Kompassen då, hur många har inte misslyckats, med att ta ut en kompassriktning på satellitparabolen, då de hittade en kompass sedan 60 talet som är graderad i 400 grader, många lärde sig, andra inte, och de flesta vet inte ens att dessa fanns, och gör fel idag.
Ännu svårare är det att lära sig hur lång en två tumsspik är, i SI mått.
Och varför är en tvåtumsbräda bara 45 mm????
för att inte tala om rörgängor, där en entums gänga är 33,3 mm. åtminstone ibland.
Så låt oss sikta på år 2050 då kanske vi fått in hur man mäter ett batteris energiinnehåll.
Själv gjorde jag en sak med 8 st 18650 batterier, 3,7 Volt, och vardera 2,8 Ah. det blir 22,4 Ah i lådan, dvs stort som en plånbok, men hälften av ett 50 Ah bilbatteri.. Men bara 3,7 V och ändå en tjugondel av volymen på ett 50 Ah bilbatteri. Hur katten går sånt ihop, vi är lurade på något sätt.....

Roysan
Har vi fått nya mynt?

Har nog inte använt mynt på minst 10år.
Har en 500-ing i plånboken för nöd. Den har legat där en fem, sex år....
 

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Ja det känns bra nu när alla vi yrkesskadade stackare med säkerhet "helt säkert har klarlagt" :confused:?? alla funderingar som de som inte är invigda kan ha haft under lång tid om förbrukning, benämningar, storlekar m.m. ??? Vi glömde att ta upp åtdragningsmoment och kraftenheter till det ämnet..... Nja :msn_wall:.

Några andra funderingar vi kan dela på.

Att vissa tekniska och motorprogram på TV är översatta av någon som inte ens vet vad en skruvmejsel är finns det många bevis på, men en sak som hela tiden upprepas och är ganska uppenbart för de flesta är väl ändå att FIBERGLASS översatt till svenska blir inte FIBERGLAS utan helt enkelt blir GLASFIBER, fast många översättare envisas utan att fatta att ett tämligen vanligt svenskt ord skall in i texten.

Och så kommer frågan vilken häststorlek står för benämningen en hästkraft.
Visa bilaga 232430

Som sagt, skönt att allt blivit klarlagt.

M.v.h. JANKRO.
När det gäller hästkrafter så bestämde man tidigt att om en häst (eller annan kraftkälla) kan lyfta upp 75 kg, 1 meter upp på 1 sekund, så säger man att hästen (eller kraftkällan, motorn) ger 1 hästkraft. Man får naturligtvis tänka sig någon slags lyftanordning som hästen (motorn) kopplas till så att någon låda eller vikt kan lyftas upp. Hur det ser ut i detalj spelar mindre roll. Men det är definitionen av en hästkraft, som egentligen då inte blir en kraft utan en effekt. Så det borde heta ”hästeffekt”. Numera anger man ju motorers effekt med kilowatt (kW) Istället. En hästkraft motsvarar ungefär 735 W eller 0,735 kW.
Så Jankros hästbjässe skulle jag gissa utvecklar flera hästkrafter!!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Har vi fått nya mynt?

Har nog inte använt mynt på minst 10år.
Har en 500-ing i plånboken för nöd. Den har legat där en fem, sex år....

Hej, jag är lite fegare och har så pass mycket med mig i husbilen så jag kan överleva några dagar och köpa bränsle så jag tar mig hem om jag är inom Sveriges gränser.
Men i hemtrakterna kanske någon tusing i plonkan.
För några månader sedan så var jag runt och handlade på ett flertal ställen och avslutade med en skapligt full vagn i mataffären.
Tvärnit vid betalning med kortet....
Du har väl pengar så det räcker på kontot, kom snabbt från tösen i kassan...
Ja naturligtvis annars skulle jag väl inte handla...
Jag tog nästa kort för internethandel m.m.
Tvärnit där också.
Ooo, det var en förut som hade likadant kort som du, det gick inte heller.... Sa tösen, och det förklarade allt.
Betalade med pengar och fick mer inspiration för fortsatt resekassa i kontanter på sommaren.

Och så när jag kom hem så ringde jag banken för lite onödig koll.
Du har plats 284 i kön sa inforösten. Det kändes som platsen i kön avslöjade att jag inte var ensam om kort som inte funkade, la på luren och plockade in maten som jag betalat med riktiga pengar och kände mig nöjd.

M.v.h. JANKRO.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
479
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Om vi nu skall gå utanför tråden. Jag tänker på mynt och betalkort.
I framtiden får vi nog räkna med att det blir fler och fler angrepp på datorsystemen, (från främmande makts hackergrupper) och blockeringar kommer att ske, kanske vid bränslepumpen...
Så man får nog som Jankro skriver ha lite framförhållning, och inte bara sikta in sig på kortbetalningar.
Swish är bra i vissa fall när inte kortet funkar, vissa affärer tar Sw. Vi hör oxo hur regeringens företrädare talar om att det skall gå att betala med kontanter, men det verkar vara mest röstfiske då inget händer.

Men nu verkar det som man måste ha nationellt ID kort för att komma igång med bank ID i nya mobilen....
Så tiderna förändras.
Det är rätt mycket tid numera som går åt till saker man inte behövde göra förr.

Det där med hästkrafter, jo jag minns på 60 talet att man talade om hur en hästkraft definierades, numera, de sista 50 åren, gäller nog mellan 700 - 800 W. Om det nu inte gäller en kompressor förstås, dvs för tryckluft, en tryckluftshästkraft. Så finns det Hp SAE och andra sorters kusar.

Och ja, detta med att mäta batteriers energi innehåll får vi nog lära oss, eller anpassa oss till, även om det tar åratal.
Man kan ju börja med att försöka omvandla bilbatteriet till kWh.
Det är på 12 V och 50 Ah. Vilket innebär att det skulle hålla en 5 A glödlampa lysande i 10 timmar. Exvis en H3 på 55 W.
Så 55 W och 10 timmar, ger då 550 Wh, eller 0,55 kWh.
Obs mycket grovt räknat. Batteriet har dessutom stora toleranser i sin spec, samt att det ändå inte skall laddas ut helt.

Sen har vi ju batteriets CCA, Cold Cranking Amps. Dvs max temporär ström.

Roysan
 
Toppen