• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Det här med ström och spänning är aldrig lätt, om man inte kan.

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Andemeningen kan väl förstås av merparten av gästerna även om de elektriska enheterna inte är angivna på ett korrekt sätt.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
467
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Spänningen är 220V och avsäkrat med 16 A vilket betyder att man kan koppla in max 3500W (3,5Kw) detta kan man ha på hela tiden men om man kopplar in mer utrustning går säkringen.
Absolut, men nu var det inte det som var frågan.
Och skall man vara riktigt petig, så är spänningen 230V.

Men hela tråden är inlagd med glimten i ögat (i alla fall som jag ser det).
Därav ett något dumt svar på något som egentligen är ganska oväsentligt.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
467
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Tycker dit svar är ännu dummare då man svarar i god mening men det verkar man inte kunna göra mer på forumet längre.

Ber om ursäkt, det var inte meningen att trampa på någons tå.

Då inlägget citerade mitt svar, uppfattade jag det som att mitt svar var felaktigt.
Jag hade enbart svarat bara på den frågan, som jag citerade i mitt inlägg.

Ditt svar är korrekt i sitt innehåll, men hela tråden handlade om att de skrivet fel storhet på skylten.
16Ah istället för 16A.

Återigen så ber jag om ursäkt och hoppas du kan godta den.
Jag tycker att det är bra att folk svarar på forumet och hoppas att det skall fortsätta så.

Trevlig kväll!!
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Som jag skrev i inlägg 3 så förstår nog dom flesta vad meningen i texten betyder, att sedan ett litet h smyger sej in i texten hade nog inte ens jag funderat på, ändå vet jag mycket väl vad Ah betyder, nämligen att det är en enhet för elektrisk laddning i ett batteri.;) :msn_idea:
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Faktiskt en bra fråga att ta upp, särskilt vintertid. Väldigt få elstolpar är märkta med max ström att ta ut. Det förekommer 2A, 6A, 10A, 16A etc. Jag brukar fråga men ofta vet inte personalen… Brakar jag på 3KW o säkringen sitter i ett låst skåp någonstans… Inte kul, bättre skyltar önskas.
Jag tittar alltid i skåpet, på säkringarna står hur många A det går att belasta.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Om man är petig så kan det tydas som att strömmen stängs av när man förbrukat 16Ah, vilket inte är helt omöjligt i vissa lägen.
Det finns ju begränsningar i mängd i många andra sammanhang, ex. man får 50 Liter vatten för en viss summa pengar i en automat m.m.
Och jag tror att det finns elstolpar som också stänger av efter en viss förbetald förbrukning.

M.v.h. JANKRO.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Om man är petig så kan det tydas som att strömmen stängs av när man förbrukat 16Ah, vilket inte är helt omöjligt i vissa lägen.
Det finns ju begränsningar i mängd i många andra sammanhang, ex. man får 50 Liter vatten för en viss summa pengar i en automat m.m.
Och jag tror att det finns elstolpar som också stänger av efter en viss förbetald förbrukning.

M.v.h. JANKRO.
Det finns det, bl a i marinan i Ystad, där köper du en viss mängd el.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Om man är petig så kan det tydas som att strömmen stängs av när man förbrukat 16Ah, vilket inte är helt omöjligt i vissa lägen.
Det finns ju begränsningar i mängd i många andra sammanhang, ex. man får 50 Liter vatten för en viss summa pengar i en automat m.m.
Och jag tror att det finns elstolpar som också stänger av efter en viss förbetald förbrukning.

M.v.h. JANKRO.

Du var den första att tolka skriften rätt :cool:
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Du var den första att tolka skriften rätt :cool:
Den går ju egentligen inte att tolka på annat sätt.

Ibland blir det ju fel, man hör ju så ofta "Backa tillbaka" matematiskt och grammatiskt så blir det ju "kör framåt" för att backa baklänges är ju att köra framåt. Detta hör ju inte till tråden men måste ju kommenteras eftersom många saker blir fel trots att det inte menas.
 
Toppen