• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Det äckligaste bröd jag ätit, någonsin.

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
GB har bakat! Hon var ute halva dagen igår och köpte mängder med konstiga och dyra råvaror! Sent igår kväll skred hon till verket och startade baket. I morse fick vi provsmaka underverket som såg ut som en misslyckad omelett! Så mycket jobb för något så äckligt! Det äckligaste bröd jag har ätit i hela mitt liv! :swoon: Möjligen skulle fåglarna tycka om sådan mat.

Det är inte lätt att vara nybörjare på LCHF!

äckligt bröd.jpg

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Det äckligaste bröd jag ätit någonsin.

Nytt försök med LCHF-bröd! Ännu äckligare! Tredje försöket med ett snabblagat mikro-bröd blev dock riktigt bra! Bara ägg, mandelmjöl och smör + salt. Brödet var så gott att vi åt upp det, så jag har ingen bild!

Det tar sig!

Jappe
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Det äckligaste bröd jag ätit någonsin.

Jappe, det finns hopp...... ser att du redan har kommit en bit på vägen.

Själv började jag med en "light LCHF" för en månad sedan och det här med brödet visade sig vara det jag saknade mest. Carola provade olika brödrecept, det ena äckligare än det andra. Äcklig smak och konsistens.

Men så hittade hon receptet på brödet gjort på mandelmjöl och så här såg vårt brödfat ut idag på morgonen.

P7203948.JPG P7203949.JPG


Vi har varit ute och rest i tre veckor och nästan varje morgon har Carola fixat färskt mandelbröd i husbilen.

Recept för c:a 10 bröd:

- 4 ägg
- 2 msk grädde eller fet yoghurt
- 200 gr mandelmjöl
- 2 tsk fiberhusk
- 2 tsk bakpulver
- Sedan kan man blanda i t.ex. solrosfrön eller som på bilden skalade sesamfrön. Linfrön går också bra och då blir magen glad.

Gör så här; Vispa ihop ägg och grädde/yoghurt. Blanda de torra ingredienserna. Rör ihop allt. Klicka ut på bakplåtspapper. Grädda i 200 grader
i c:a 10 - 15 minuter, tills bröden fått fin färg.

Det är gott och det har en konsistens som påminner om "vanligt" bröd.

Kan berätta att vi även åt en härlig grädd-/jorgubbstårta för ett tag sedan. Carola gjorde tårtbottnarna på grundreceptet, med lite mindre mandelmjöl och tillsatte i stället stevia för att det skulle bli lite sött. Skitgott!
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Det äckligaste bröd jag ätit någonsin.

Det var bättre förr, dvs på den tiden då man fick ta fram veven för att starta bilen och kliva ur och hjälpa till att skjuta på när eländet inte ville starta. Kanske därför det inte behövdes en massa konstiga recept med kryptiska bokstavkombinationer.:confused:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Det äckligaste bröd jag ätit någonsin.

Tack Los Suecos! GB blev eld och lågor och ska prova det här receptet omgående! Det ser ju ut som "riktigt" bröd!

Jappe
 
T

Teddi

Guest
Sv: Det äckligaste bröd jag ätit någonsin.

en vit macka,,med kaviar,,ett tjock lager med #sambal oelek#,,ock en handduk runt halsen när svetten börjar drypa,,plus fyra råa vitlökar,,stark mat förbränner fett fortare,,min stadiga frukost,,
just därför väger ja #bara# 114 kg,,de du janne!!

men,,de e klart,,de e ju de goaste bröd,,därför är detta ett brott mot trådskaparen,,
men han e ju så snäll,,:D:D
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Det äckligaste bröd jag ätit någonsin.

114 kg, vitt bröd m.m. Hmm, du kanske skulle fundera lite på LCHF eller rentav LCLF innan det händer fel saker i kröppen, teddi! Åsså alla öl åsså! Ujujuj! Alla undgår inte kolhydraternas hämnd! Vad säger Lisbeth?

Jappe
 
T

Teddi

Guest
Sv: Det äckligaste bröd jag ätit någonsin.

hon säger inte så mycke,,men de e klart,,högt blodtryck-diabetes ock hjärtsjukdomar,,
många gånger inser man nog inte allvaret,,på nåt sätt ska de hända nåt innan man bromsar,,
ja tillhör nog dessa,,så ja vet int riktigt va ja ska bjuda på när du dyker upp:p
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Det äckligaste bröd jag ätit någonsin.

Jappe, du skall få recept på ett jättegott bröd med ost i när vi kommer hem.
Vi är just nu på Skutesjön tillsammans med ett tiotal andra husbilar.
//W
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Det äckligaste bröd jag ätit någonsin.

hon säger inte så mycke,,men de e klart,,högt blodtryck-diabetes ock hjärtsjukdomar,,
många gånger inser man nog inte allvaret,,på nåt sätt ska de hända nåt innan man bromsar,,
ja tillhör nog dessa,,så ja vet int riktigt va ja ska bjuda på när du dyker upp:p

Rödvin och ost, så klart! Rena rama hälsokosten numera! :D

Jappe
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Det äckligaste bröd jag ätit någonsin.

Jappe och ändå åt du upp halva brödkakan så den kan väl inte varit så äcklig ;) :) .

Jerry : Jag kommer gärna bort och smakar på det färdiga resultatet :).
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Det äckligaste bröd jag ätit någonsin.

Jappe och ändå åt du upp halva brödkakan så den kan väl inte varit så äcklig ;) :) .

Jerry : Jag kommer gärna bort och smakar på det färdiga resultatet :).

Ser att Ove sundberg har kommit till skuteskön :yes:tjena mannen.

Nu är vi i lido di Gesolo, hälsa alla på skutesjön från oss.
Lars o Annica
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Det äckligaste bröd jag ätit, någonsin.

Kanske bättre att låta bli att jaga bröd och fösöka hitta något annat än bröd....
Själv äter jag coleslaw till skinkan och ägget till frukost. Funkar för mig.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Det äckligaste bröd jag ätit, någonsin.

GB har bakat! Hon var ute halva dagen igår och köpte mängder med konstiga och dyra råvaror! Sent igår kväll skred hon till verket och startade baket. I morse fick vi provsmaka underverket som såg ut som en misslyckad omelett! Så mycket jobb för något så äckligt! Det äckligaste bröd jag har ätit i hela mitt liv! :swoon: Möjligen skulle fåglarna tycka om sådan mat.

Det är inte lätt att vara nybörjare på LCHF!

Visa bilaga 58493

Jappe

Stackars G-B....:wideeyed:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Det äckligaste bröd jag ätit, någonsin.

Det är inte ett dugg synd om GB! Hon gjorde ett nytt bak enligt Los Suecos´ recept och då blev det "andra bullar"! Något helt annat än det första brödet. Riktigt gott, möjligen ska man tillsätta lite salt för att få bort mandelbullekaraktären, men gott var det! Nu är vi i hamn, känns det som och detta är bara början! Inget köpebröd mer! Jag har köpt en liten ugn till husbilen så där ska det bakas nyttigt bröd i fortsättningen också!

Tack Los Suecos!!

Jappe
 
F

F.d. 1565

Guest
Sv: Det äckligaste bröd jag ätit, någonsin.

Själv är jag en knäckemänniska av stora mått, och detta bröd slår de flesta köpeknäcken med hästlängder. När man läser recept så verkar allt krångligt, men det här är otroligt enkelt och jag gör det minst en gång i veckan.


2dl solrosfrön
1 dl kruskakli
0,5 dl linfrön
0,5 dl sesamfrön
0,5 dl pumpafrön
2 matskedar fiberhusk, finns i affärens glutenfria hylla
1 tesked salt

Rör om så att allt blandas, annars kommer fiberhusk att svälla rejält
utan att binda sig med övriga ingredienser.

Blanda i 2,5 - 3 dl KALLT vatten och rör genast om, låt stå ett par
minuter och häll sedan över på en plåt med bakpapper.

Med rena händer som får sköljas då och då, pressar du ut massan
tills det är en tunn platta i stort sett lika stor som bakpappret.

150 grader i 80 minuter, skulle plattan fortfarande kännas lite mjuk, sänk till 100 och låt den torka en stund

Ta bort brödskivan medan den är varm, annars får du ett elände att få
bort bakplåtspappret
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Det äckligaste bröd jag ätit, någonsin.

På tal om bröd, på min Norgeresa skulle jag köpa bröd vid några tillfällen men det enda som fanns var kneip, stenhårda och stendyra. Bröd har ju alltid varit billigt i Norge men inte längre. Det var inte ovanligt med priser upp till 36 norska, drygt 40 svenska. Man kan undra om norrmännen själva köper sitt bröd eller helt övergått till att baka själva, kanske typ LCHF.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Det äckligaste bröd jag ätit, någonsin.

Etter at stadig flere av brødbakerene i Norge ble kjøpt opp så er en god del av brødet som selges transportert i dagevis. Det påstås at noe av brødet kommer fra Sverige og blir belastet med toll.

For egen del er det mange år siden vi har kjøpt brød, på langtur er brødbakemaskinen (600W i 50 min) alltid med. Utenfor de nordiske land har vi med forsyninger av grovt sammalt hvete (Grahamsmjöl) og rug - finmjöl og andre saker kan en kjøpe overallt. Fra vi starter bakejobben til vi har ferdigstekte brød tar det under 4 timer og vi har et brød som vi liker og det er riktig grovt uten tilsatt sukker og minimalt med salt.
 
Toppen