• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Denna gillar jag

Status
Stängd för vidare inlägg.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Följande är skrivet lite med glimten i ögat (och dessutom förmodligen Off topic):

Jag följde länken i första inlägget och kunde då läsa bland annat följande:

"
+ Enklare, snabbare, säkrare och mindre stressfull uppställning.
+ Se om din husvagn eller husbil står rakt, utan att behöva lämna förarplatsen.
+ Passar ALLA husvagnar och husbilar.
+ Fungerar med både Android och Iphone.
(Kräver minst Android 8 eller iOS13 samt bluetooth 5 eller senare)."

Jag är inte speciellt intresserad av mobiltelefoner men fascineras av alla dessa appar som poppar upp som gubben i lådan. Vid ett första ögonkast kan de ibland verka fiffiga, eller åtminstone harmlösa, men efter ett tag dyker kanske baksidorna upp. När jag byggde badrum och renoverade tvättstugan här hemma monterade jag två fläktar för ventilation i dessa utrymmen. De var, som sig bör nuförtiden, programmerbara via en app. Men vad händer när Eon, elnätsägaren i mitt område, blir Eoff? Jo, då måste fläktarna kopplas upp mot telefonen igen för att påminnas om vad de skall göra och när. Här hade jag gärna sett några analoga DIP Switchar som ställs in en gång och som är oberoende av strömavbrott.

När jag läste listan med alla plus för det nu aktuella vattenpasset tycktes den mig vara lite tunn. Många argument men hur mycket substans finns det i dem?

Hur kan denna pryl vara enklare vid uppställning än ett dubbelt vattenpass? Först skall avkänningsenheten monteras, appen installeras och därefter konfigureras, allt under förutsättning att telefonen uppfyller mjukvarukraven. Därefter skall telefonen plockas fram vid parkering, appen startas och sedan göra de vanliga manövrerna med klossar, körning osv. Med vanligt vattenpass så är allt klart när det är fastskruvat, inga uppdateringar, batteribyten osv.

Att husbilen står rakt lär man se från förarplatsen oavsett analog eller digital visare för vem monterar vattenpasset på annan plats än vid förarplatsen i en husbil?

Både den analoga och den digitala passar säkert ALLA husbilar.

Och till sist, det digitala vattenpasset förutsätter vissa mjukvaruversioner medan det analoga är som det är. Möjligen kan det digitala lida av batteritorsk ibland men då är det ju bara att byta batteri.

Men som sagt, någon vän av appar i alla lägen är jag inte. Det betyder dock inte att jag inte använder appar ibland. Det finns de som verkar fungera men också många som verkar påhittade enbart för påhittandets skull och inget annat samt en hel del där emellan. Beträffande digitala vattenpass så borde kanske företaget bakom produkten vässa sina argument lite och kanske hoppa över vissa nonsensargument.

(Sen skall jag kanske tillägga att vi inte lider om husbilen lutar en liten aning även efter några manövrer med fram-backkörning och klossar här och där ;).)

(Ytterligare ett tillägg. Jag har förmodligen skrivit detta för att jag plötsligt blivit trött på all elektronikövertro. Detta efter att vi just nu har åskoväder och som vanligt när det mullrar lite så behagar Eon bli Eoff och den stationära dator dör. Nu sitter jag vid en laptop och som tur är verkar 3G-nätet fungera. När åskovädret dragit bort vågar jag nog starta om datorn, nätverk och NAS och livet kommer att leka igen.)
 
F

F.d. 64253

Guest
Följande är skrivet lite med glimten i ögat (och dessutom förmodligen Off topic):

Jag följde länken i första inlägget och kunde då läsa bland annat följande:

"
+ Enklare, snabbare, säkrare och mindre stressfull uppställning.
+ Se om din husvagn eller husbil står rakt, utan att behöva lämna förarplatsen.
+ Passar ALLA husvagnar och husbilar.
+ Fungerar med både Android och Iphone.
(Kräver minst Android 8 eller iOS13 samt bluetooth 5 eller senare)."

Jag är inte speciellt intresserad av mobiltelefoner men fascineras av alla dessa appar som poppar upp som gubben i lådan. Vid ett första ögonkast kan de ibland verka fiffiga, eller åtminstone harmlösa, men efter ett tag dyker kanske baksidorna upp. När jag byggde badrum och renoverade tvättstugan här hemma monterade jag två fläktar för ventilation i dessa utrymmen. De var, som sig bör nuförtiden, programmerbara via en app. Men vad händer när Eon, elnätsägaren i mitt område, blir Eoff? Jo, då måste fläktarna kopplas upp mot telefonen igen för att påminnas om vad de skall göra och när. Här hade jag gärna sett några analoga DIP Switchar som ställs in en gång och som är oberoende av strömavbrott.

När jag läste listan med alla plus för det nu aktuella vattenpasset tycktes den mig vara lite tunn. Många argument men hur mycket substans finns det i dem?

Hur kan denna pryl vara enklare vid uppställning än ett dubbelt vattenpass? Först skall avkänningsenheten monteras, appen installeras och därefter konfigureras, allt under förutsättning att telefonen uppfyller mjukvarukraven. Därefter skall telefonen plockas fram vid parkering, appen startas och sedan göra de vanliga manövrerna med klossar, körning osv. Med vanligt vattenpass så är allt klart när det är fastskruvat, inga uppdateringar, batteribyten osv.

Att husbilen står rakt lär man se från förarplatsen oavsett analog eller digital visare för vem monterar vattenpasset på annan plats än vid förarplatsen i en husbil?

Både den analoga och den digitala passar säkert ALLA husbilar.

Och till sist, det digitala vattenpasset förutsätter vissa mjukvaruversioner medan det analoga är som det är. Möjligen kan det digitala lida av batteritorsk ibland men då är det ju bara att byta batteri.

Men som sagt, någon vän av appar i alla lägen är jag inte. Det betyder dock inte att jag inte använder appar ibland. Det finns de som verkar fungera men också många som verkar påhittade enbart för påhittandets skull och inget annat samt en hel del där emellan. Beträffande digitala vattenpass så borde kanske företaget bakom produkten vässa sina argument lite och kanske hoppa över vissa nonsensargument.

(Sen skall jag kanske tillägga att vi inte lider om husbilen lutar en liten aning även efter några manövrer med fram-backkörning och klossar här och där ;).)

(Ytterligare ett tillägg. Jag har förmodligen skrivit detta för att jag plötsligt blivit trött på all elektronikövertro. Detta efter att vi just nu har åskoväder och som vanligt när det mullrar lite så behagar Eon bli Eoff och den stationära dator dör. Nu sitter jag vid en laptop och som tur är verkar 3G-nätet fungera. När åskovädret dragit bort vågar jag nog starta om datorn, nätverk och NAS och livet kommer att leka igen.)
Ja man kan se detta på många olika sätt, För mej så passar det inte med ett fastskruvat vattenpass, orkar dessutom inte bygga ett fäste på instrumentbrädan för att få ett vattenpass i rätt vinkel. Det tog mej 5 minuter att montera denna och installera appen, då han jag dessutom hitta en yta där allt är rakt. Jag menar för dom som är nöjd med ett enkelt vattenpass så är ju det bra för dom. Telefonen ligger dessutom alltid på instrumentbrädan när vi åker husbil.. men där vill jag inte ha ett fastskruvat vattenpass, tur att vi är olika vi människor..
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.288
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Man kan också ladda ner Trumas app (om man inte redan har den) och använda nivelleringsfunktionen under Verktyg
1627419205882.png
Gratis, men det kanske inte är någon större nackdel...
 
F

F.d. 64253

Guest
Man kan också ladda ner Trumas app (om man inte redan har den) och använda nivelleringsfunktionen under Verktyg
Visa bilaga 213662
Gratis, men det kanske inte är någon större nackdel...
Okej, men är inte samma funktion, har ingen yta där jag sitter som är helt plant, så det är långt ifrån samma sak.
Därför är Truma appen inget för mej, jag behöver inte lägga telefonen på en plan yta, den har jag där jag ser den som bäst. Därför fungerar Easylevel så mycket bättre för mej.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag har idag ett litet löst plastigt orange kryssvattenpass som jag leker med. Jag har ingen bra plats i bilen att sätta det på och ids inte hitta eller kalibrera upp en exakt rak plats/platå på instrumentbrädan för det heller så det får åka fram ur lådan och placeras på köksbänken eller golvet när bilen skall ställas rakt. Inte smidigt alls att hålla på med och usel precision. Bilen lutar tydligen även olika när jag snurrar passet ett halvt varv...
Ibland blir det en del springande mellan förarplatsen, vattenpasset och nivåklossarna.

Det här digitala passet kan jag skruva fast på garanterat plant golv under soffan och sen sitta vid ratten och få full koll. Blir ju även enkelt att stanna på rätt nivå på klossarna direkt istället för att behöva testa genom att dra i bromsen, stänga av och gå bak och kolla på passet.
Som sagt, den står nu på shoppinglistan. Sen får man väl hoppas företaget finns kvar några år så man fortsätter komma åt appen..
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Tycker jag det känns rakt så räcker det för mej, behöver inga "pojkleksaker" för att konstatera det.
Blir pannkakan ojämn får jag flytta lite på bilen. :)
// Janne
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.288
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Detta har jag klarat mej med under 12år, fungerar utmärkt för mej.


Visa bilaga 213667
Det var det första jag skaffade mej, men när sedan någon HBKare tipsade om Trumaappen blev jag såld. Man lägger mobilen på en bords/golv-yta och appen talar om hur mycket de tre lägsta hjulen behöver höjas. Sedan är det bara att lägga lagom mkt framför de hjulen och köra upp. Fast sedan HBn fick el stödben blev det ju ännu enklare :spinny:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen