• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Den stora husbilsbluffen!

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Har ett sted sett at det henvises til EG-92/21 i definisjonen av tjänstvikten.
Det at riktigheten av denne ikke kontrolleres ved første gangs registrering gjør at det kan være feilaktig det som står i reg.papirene.

De store produsentene i Tyskland har god kontroll på basisbilen, og på fabrikkmontert tilleggsutstyr - som ikke regnes inn i følge EG-92/21. Det at N+B Sverige har laget en standardpakke som alltid er med ved levering fører til at EG-92/21 krever at denne vekten tas med.

En vil dermed oppleve at samme bil med samme utstyr får forskjellig tjänstvikt om den er første gangs registrert i Sverige eller andre land!

Norge som har en tilleggsvekt av avgiftsmessig årsak veier alle husbiler som registreres, men med tome vanntanker og trekekr fra evt. ikke standard utstyr om vektene er dokumentert. Denne vekten "egenvekten" er da alltid lavere enn fabrikkens vekt i kjørbar stand, men bare med vekten av vatn - om fabrikkens tall er riktig. Det hender denne vekten finner veien inn i reg.papirene som vekt i kjørbar stand :D:D
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Knut.

Erkänner att jag har väldigt svårt för byråkratisvenska och värre blir det när man helt plötsligt kommer med nya benämningar och namn. Som nu när "tjänstevikten" blivit "vikt i körbart skick" och "totalvikten" blivit "tekniskt tillåten tjänstevikt", om jag förstått det hela rätt.

Knut, du verkar vara mera bevandrad än jag i den här språkformen och därför är min fråga;

I mina papper är skattevikten 5000 kg och tjänstevikten 3995 kg, vilket betyder att jag har 1005 kg kvar för last.

Har jag förstått det rätt att de extra kilon som orsakats av "Swedish Edition", finns med i tjänstevikten 3995 kg och jag har fortsatt 1005 kg för last?

Tommy
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Ut i från påstående från Östgöta gruppen (N+B Sverige) så skal det være så, du kan kontrollere hva fabrikkens vikter er påNiesmann + Bischoff: Einzelansicht[produktname]=Arto%252079%2520LE

Her leser jeg at "Swedish Edition" i praksis veier 245kg og at det har redusert lastvikten fra 1250 til 1005 kg.

Skøy er det om en slik bil ble registrert først i tyskland så ville lastvikten blitt 1250 kg ved omregistrering til Svenske skilt, men da med normale tyske garantier som er endel mer restriktive enn "Swedish Edition" betingelsene. Om det og stemmer som jeg har hørt at den årlige kontrollen som hører til tetthetsgatantien er inkludert i "Swedish Edition" så forklarer det en stor del av prisforskjellen mellom Sverige og Tyskland.

PS sidemerknad: ser ut til at din bil har 6000 kg som maks vogntogvekt ikke 5500 som du har i et sitat tidligere i tråden.
 

B Bergman

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
8902
Medlemskap
2025
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Hej,
Vi har en Pössl, Personbilsklass 2, Tjänstvikt 2885 , Totalvikt 3300 , Skattevikt 3300 ,
Maxlast 415 kg. Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp 5800 kg.
Kan man höja den till 3500 ?
Bosse
 

hans p

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
Sv: Den stora husbilsbluffen!

öp
Det är alltid bra att veta vad "man" vä

Min sambo Runar (Lovisa vid tangentbordet) är noga med att åka och väga på en vågstation bara någon kilometer från där vi bor.

Som många säkert har läst så har vi investerat i en del saker som väger (solceller, AC i bildel, parabol)

Därför har vi vägt oss lite mer och också för att vi visste att vi skulle söderut och inte ville ha övervikt pga riskerna med böter osv.

Vi har bott in oss i vår HB hela våren och så inför en mässa vi skulle på i mitten av juli så vägde vi oss. 3700kg!! för mycket alltså och då var allt fullt.

Efter funderande och när vi kom hem efter mässan så hade vi 3 timmar!! på oss hemma innan vi var tvungna att åka till färjan och ner i Europa. Jag funderade på vad som är onödigt och inte att ha med sig.

Vi beslutade att bara ha med oss 2 stolar, 1 mindre bord, 2 minicyklar,(tog alltså ut 2 stolar och ett bord och några kompostgaller från garaget) sedan dumpade jag extratäcken och en del kläder som jag tyckte att vi inte behövde. Blev en rejäl hög på golvet i tvättstugan!

På kvällen på motorvägen mot trelleborg så finns en vågstation i Helsingborg. Vi svängde in där och döm om vår förvåning när vi nu endast hade 20 kg övervikt.

Vad jag vill säga med detta är 2 saker. I all välmening såklart :oops:
Man plockar nog på sig en del omedvetet och saker väger mer än man tror. inte trodde väl jag att en hög med tvätt och lite till kunde väga nära 200kg.

Vi blev också stoppade av polisen lite öster om Zell Am See, Han ville se bilens papper, inte körkort och så spanade han in vår vinjette. Allt var som tur var i sin ordning, men man vet ju aldrig när polisen vill väga bilen.

ha en fortsatt bra sommar.
har du en 3,5 tons bil eftersom du kör med vinjett ?
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Att tjänstevikten vägs med "naken bil" stämmer inte alltid. I vårt fall är det precis tvärtom. På den Hobby vi har är tjänstevikten angiven till den vikt vår modell får maxutrustad. Jag har själv pratat med Forsbergs och fått detta bekräftat.

Enligt data från Hobby ska vår bil väga 2 800 kg. Tjänstevikten är uppgiven till 3 170 kg på registreringsbeviset. Vi har vägt den vid två tillfällen och den väger runt 2 900 kg med last för helgutflykter. Tycker vi har god marginal upp till 3 500kg, så "den stora husbilsbluffen" gäller inte alla.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Knut.

Erkänner att jag har väldigt svårt för byråkratisvenska och värre blir det när man helt plötsligt kommer med nya benämningar och namn. Som nu när "tjänstevikten" blivit "vikt i körbart skick" och "totalvikten" blivit "tekniskt tillåten tjänstevikt", om jag förstått det hela rätt.

I mina papper är skattevikten 5000 kg och tjänstevikten 3995 kg, vilket betyder att jag har 1005 kg kvar för last.

Har jag förstått det rätt att de extra kilon som orsakats av "Swedish Edition", finns med i tjänstevikten 3995 kg och jag har fortsatt 1005 kg för last?
Tommy
Hej Tommy
Oavsett den info som kan återfinnas i " olika handlingar" (typ; reg-bevis, fabr-/leverantörsspecar, mm) så är det bilens totala verkliga vikt på vågen som gäller! Dvs har du en 5 tonsbil så får den väga max 5.000kg oavsett vad som anges som "lastförmåga i olika dokument"! Om bilen väger 4.000kg på vågen får du lasta ytterligare 1.000kg, om bilen väger 4.500kg får du lasta ytterligare 500kg men du får aldrig i något läge överskrida HB'ns totalvikt 5.000kg!

Att mäta/väga gör man för att skapa egen verklig kunskap, att lita på uppgifter om husbilars uppgivna lastförmåga är att tro och gissa! Vid överlast, vilar ansvaret helt på föraren, ingen annan kan göras ansvarig för fordonets ev överlast. Det hjälper inte att hänvisa till eller åberopa typ registermyndighet, husbilsfabrikant, säljare, mfl - ansvaret är ändå i sin helhet fordonsförarens!

Föraren har alltså totalansvaret för fordonet vilket bla inkluderar att ha vetskap om att ex totalvikten inte i något läge överskrids!
Mot denna osäkra bakgrund, där olika HB-tillverkare ger mer eller mindre bra info, så tycker jag att det är självklart att ta reda på husbilars verkliga vikt och få en egen kunskap om verkligheten!
/ Lycka till med nya bilen, Bengt
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Tack Bengt och vi skall precis som du föreslår åka och väga bilen och själva få bekräftat vad som gäller med den nya bilen.
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Hej på er...

Åker Bürstner Argos 747-1. Alkovbil med "god lastvikt"! Bilen är ett gränsfall om man lastar på med det man behöver och lite till.

Har vägt en gång med full packning: Fyra personer, tre cyklar, det mesta i mat/dricka för 16 dagar, 4 P11, full vattentank och diseltank, fiskeutrustning, bort stolar och grill, alla bra ha grejor och all extra utrustning markis, bränslecell, larm, 2xTV, mm. Vågen stannade på ca 5250Kg, alltså 250Kg övervikt vid startögonblicket av resan!

Tyvärr är det nog en schansning man får ta med de flesta bilar. I vårt fall är ju det möjligt att resa lagligt om man har stenkoll på vikten hela tiden men vem orkar det?!?!

Lite spänning kan ju behövas, mvh Torbjörn :twitcy:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Om man nu utgår ifrån att fordonets tekniskt bestämda totala maxvikt är uppnådd i bilens registreringshandlingar, så bör man beakta följande;
1) Övervikt och böter är kanske inte det största problemet, oavsett hur övervikt/böter beräknas!

2) Tekniskt sett konstrueras och tillverkas varje fordon map att vara trafiksäkert vilket man myndighetsmässigt sedan tillsammans med resp tillverkare klarar ut och ger fordonet en maxvikt!

3) Vad är det då som begränsar totalvikten hos våra kära husbilar och varför(?), jo exempelvis;
¤ Fordonets uppbyggnad/ramkonstruktion/krockegenskaper dimensioneras för att klara vissa i förväg förutsatta påkänningar - för en given max totalvikt!
¤ Fordonets motor, växellåda och kraftöverföring dimensioneras för att körmässigt klara fordonets användningsområde - backtagning, mm!
¤ Fordonets bromsar, fjädring, däck, mm dimensioneras bla efter den maxvikt och toppfart som är aktuell, här kommer säkerhetsaspekter vid körning in - bromssträckor, handling, mm!

Tillsammans beslutar sedan tillverkare/myndigheter baserat på gällande konstruktionsförutsättningar om en trafiksäker max totalvikt för det aktuella fordonet.

Om fordonets max totalvikt överskrids så tummar man naturligtvis på de säkerhetskrav/dimensioneringar som tillverkare/myndigheter "byggt in" i ex en husbil, vilket innebär t.ex;
¤ Bromssträckor förlängs, bromsar blir otillräckliga i branta nedförslut ... bromsar underdimensionerade i förhållande till en för hög verklig totalvikt!
¤ Förkortat, samtliga säkerhetsgränsvärden överskrids medvetet eller omedvetet

Att medvetet spekulera i att överskrida ett fordons totalvikt är inte något att rekommendera, det kan leda till betydligt värre händelser än enbart böter för överlast - t.ex ansvar i olyckor, försäkringsproblem, förutom hållbarhets- och garantiproblem för eget fordon, mm!
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Ja Relax du har rätt, men bara i princip. Vi som är tekniskt skolade vet att man inte kan beräkna Total maxvikt så exakt som den ofta anges. Det är ett klassiskt knep som min bils generalagent försökte skrämma upp mig med och som beskrivs i boken "Hur man ljuger med statistik" av Darrell Huff kapitlet "Decimalers trovärdighet".

Enligt min undersökning så är Total maxvikt ett resultat av en beräkning medels en formel från EU. Naturligtvis kan formeln inte ta hänsyn till alla tänkbara parametrar (och i synnerhet inte körvanor och vägenskaper) varför den innehåller en faktor säkerhet. Det finns exempel på en bilpark som kontinuerligt kört med mer än 100% överlast (< 1000 kg) i teräng, därmed inte sagt helt problemfritt.
Men någonstans skall ju gränsen gå, så jag håller med om dina slutord, men som sagt - bara i princip.:)
//Conny
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
962
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Lite intressant i sammanhanget är att jag med en 3500kg husbil får koppla ett obromsat släp (max 750kg totalvikt) och kuska runt helt lagligt. Ekipagets bruttovikt är då 4250kg.

Genom att flytta last från HB:s bagagerum till släpvagnen så blir det helt plötsligt lagligt och ingen överlast. Trots samma motor, drivlina, styrning, ramkonstruktion, däck och bromsar.

Helt absurt egentligen men så blir det när byråkraterna skriver lagtext och förordningar i det lappverk mellan EU förordningar och gammal svensk lagstiftning som nu råder utan att det tänkts igenom ordentligt.

Kolla denna utmärkta länk: Last: lätt släp & maximala vikter - körkortsteori
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Den stora husbilsbluffen!

750 kg hengervekt er internasjonalt, samme regel i USA og Australia også med 750 kg uten bremser. Om en bilprodusent IKKE har satt i sine spesifikasjoner at bilen ikke kan ha henger (eksempel: Toyota Prius null hengervekt) så er dette en standard, det er og bil/chassi produsenten som setter maks vogntogvekt - for mange distribusjonsbiler er denne på 6000 kg. Ducato 40H har 6000 kg vogntogvekt, det samme har MB 5 tonns Sprinter, mens Iveco Daily har 9 tonn.
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Den stora husbilsbluffen!

öp
har du en 3,5 tons bil eftersom du kör med vinjett ?


Förra året körde vi 3.5 tons bil. Och köpte vinjett i Österrike.

Nu har vi en 5 tonnare och kommer fortsättningsvis skaffa gobox, alt hålla oss från betalvägarna. Vackrare blir det :)

/Lovisa
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Det har ju kommit fram att även polisen har problem med maxlast och övervikt i vissa av sina extrautrustade fordon. Var det inte till och med så att en polisman som var ofin nog att ta upp detta problem med polisledningen fick ovett för det!
// Göte J
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Lite intressant i sammanhanget är att jag med en 3500kg husbil får koppla ett obromsat släp (max 750kg totalvikt) och kuska runt helt lagligt. Ekipagets bruttovikt är då 4250kg.

Genom att flytta last från HB:s bagagerum till släpvagnen så blir det helt plötsligt lagligt och ingen överlast. Trots samma motor, drivlina, styrning, ramkonstruktion, däck och bromsar.

Helt absurt egentligen men så blir det när byråkraterna skriver lagtext och förordningar i det lappverk mellan EU förordningar och gammal svensk lagstiftning som nu råder utan att det tänkts igenom ordentligt.

Kolla denna utmärkta länk: Last: lätt släp & maximala vikter - körkortsteori
En dimension för fordonets tekniska konstruktion utgörs av att klara max totalvikt och total bruttovikt för fordonet inkl ev släp!
Jag ser inget konstigt med detta, kraven som skall uppfyllas är i dessa fall av rent teknisk art (hållfasthet, funktion, körbarhet, etc), dvs inga byrokrater är inblandade i detta utan enbart folk med tillräckligt tekniskt fordonskunnande (från både tillverkare och myndigheter)!

Betr körkortbehörigheter, vem som får köra olika fordon och annat, så är däremot "byrokrater" (= pappervändare och politiker med sina särintressen ... ) inplandade men det blir ju en helt annan frågeställning.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Om det är av "rent tekniskt art" kan man undra över om man räknat på olika länders regler för körförbud. Alltså när man anser att bilen har nått sin tekniska gräns för att få framföras osv.
Notera att Total maxvikt beräkans på samma sätt enligt mitt tidigare inlägg.

Vi har 20 % av Max last och Tyskland och Danmark 7 % av Total maxvikt

Antag att vi har tre bilar som alla har en Total maxvikt på 3000 kg
Den ena bilen (A) har Tjänstevikt på 2000 kg och den andra bilen (B) 2500 kg och den tredje bilen (C) 2750 kg. Allt beroende på tyngre extrautrustning, men samma konstruktion i grunden.

För A är 20 % av Max last 1000 kg, och om bilen väger < 3200 kg = körförbud
För B är 20 % av Max last 500 kg, och om bilen väger <3100 kg = körförbud
För C är 20 % av Max last 250 kg och, och om bilen väger < 3050 kg = körförbud
För A, B och C är 7 % av Total maxvikt 3000 kg och bilen väger < 3210 kg = körförbud.

Nog sticker de röda markeringarna ut och tarvar en förklaring av någon "med tillräckligt tekniskt fordonskunnande".:)
//Conny
PS
Om Total maxvikten är tekniskt så exakt som ofta anges, så måste tekniska körförbudsgränsen vara "minst sagt exakt".
DS
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Finns det någon statistik på hur många som har bötfällts på grund av för hög totalvikt?
Åk ut och njut av husbilslivet istället för att grubbla på några kilon hit och dit.
Tommy R
 
Toppen