• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Den optimala kombiantennen, finns den?

F

F.d. 53053

Guest
Sv: Den optimala kombiantennen, finns den?

Hej BerntMgn
du hade köpt denna antenn på Netonet , fungerar den bra, har du kopplat antennförstärkare till den, jag har en Optina tror ja den heter den skall ta runt om kring, den är fast och går inte att köra upp, enligt mej är den mycket dålig för 3300 kr eller så är det kanske så att solpanelen stör
mvh
Gert :(
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Den optimala kombiantennen, finns den?

Har du din FM radio och DAB radio anslutna till denna antenn? Det har jag svårt att tänka mig.

Nej det har jag inte men möjligheten finns, iallafall om man skall tro på bruksanvisningen.
"• Beskrivning:
Mottagarantennen är uppbyggd kring en 10 elements Yagi-antenn med reflektor för riktverkan framåt. Antennelementen är inbyggda i kretskortet och har optimerats genom datorsimuleringar. Diginova tar emot både
FM, DAB, VHF och UHF med DVB-T signal (digitala signaler)
. Antennförstärkning ligger på 7 dB. En dipolförstärkare har integrerats med ytterligare 12 dB förstärkning. Denna kännetecknas av låg strömförbrukning, hög driftsäkerhet och mycket lågt brustal."

Bennie:rolleyes:
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Den optimala kombiantennen, finns den?

Har du en passiv UHF antenn i din bostad så kan man eftermontera filtret men dock före förstärkaren om man nu har det. Alla de antenner vi pratat om i denna tråd har sin elektronik och förstärkare inbyggda i utomhusdelen och då går det inte att eftermontera. Jo det går men det gör ingen nytta. Om du nu skall köpa en antenn så är det bara att köpa med inbyggt filter.

@Dethleffskvalite
Jag har en Televes Omninova med separat förstärkare från våren 2010 som troligen inte har något LTE filter. Detta kom med BOSS modellen på hösten 2010 verkar det som.
Är det någon ide att ens försöka med ett LTE filter innan förstärkaren eller är det för mycket elektronik inbyggt i antennen så det är meningslöst?
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Den optimala kombiantennen, finns den?

Skrev för långsamt så Håkan kom mellan. Svar till Bennsan.

Tänkte väl det. Klas han skriver att han önskar även mottagning på det lägre frekvensbandet och då kan du inte rekommendera denna om du inte själv använder den så. Han hade kanske gått och köpt en sådan då. Tyvärr så ändrade man konstruktionen för några år sedan och då blev den mindre bra på VHF och riktigt riktigt bra på UHF. Tidigare så såg den ut som på bilden (Supernova) nedan. Kan skriva mycket mer om detta då jag har mycket nära kontakt med fabriken i Santiago de compostella men jag inte kan gå ut med all information. Tycker att denna information räcker till Klas grundfråga.
Omninova Boss är däremot mycket bättre på VHF trots att den saknar yttre dipol.

Jag får göra en rättelse till i detta inlägg som jag såg nu. Läste det du markerat med rött, marknadsfolket älskar att skriva digitala signaler. Där passerar inga digitala signaler genom antennen.
1440.jpg
 
Senast ändrad:

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Den optimala kombiantennen, finns den?

Hej
Tack för all information om antenner, måste inse att den optimala kombiantennen finns inte.
Så nu fråga vidare med att försöka få hjälp med att finna en antenn till TV och en annan till radion.

DVB-t-antennen: Måste vara "rundstrålande" och ska monteras fast på taket (plant GFK-tak). Jag har en 7 år gammal som jag vill byta ut till något nyare och förhoppningsvis bättre.

DAB+ antennen som jag har är en antenn som sitter fast med sugproppar på vindrutans insida (orginal till radion). Önskar lite bättre mottagning när vi är på väg. När jag testar här ute på gården får jag in mer än 30 digitala radiokanaler.

Mottagningen på FM-bandet är det sämsta. Så länge jag står still med bilen är det okej, men när man kör är det väldigt svårt att hitta kanaler med bra mottagning. Den nuvarande antennen är monterad på höger framskärm. Vad finns det för bättre alternativ till denna?
Mvh. Klas
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Den optimala kombiantennen, finns den?

Jag har precis testat rundstrålande TV-antenn Triax UFO140, men problemet är att den måste upp en bit. Den gamla DigiNovan fungerar precis lika bra om jag hissar upp den en bit och då blir det inte helt jämförbart eftersom den dessutom är en riktantenn.
Detta som en kommentar till rundstrålande högre upp i tråden.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Den optimala kombiantennen, finns den?

Klas här kommer svar till din fråga i inlägg 13.

Det är mycket trångt i luften till alla som vill sända. För TV mottagning så har kanalerna 21 till 69 varit ämnade för detta under lång tid. Men politikerna i Europa tyckte att teleoperatörna skulle få använda kanal 61-69 för sitt 4G nät och så blev det. Dessutom så pratas det just nu om att man kommer att släppa 700Mhz bandet även till teleoperatörerna. Således så har vi sändare i båda riktningarna för 4G i det gamla TV bandet som beroende på omständigheter kan leta sig in i antennen och efterföljande förstärkare får problem.
I den bifogade filen finns mer att läsa men det ser inte ut så i verkligheten som man visar i illustrationen ”före och efter” det är mycket starkt överdrivet. Men det som är rött det är det som ställer till problem i alla fall.

Till Håkan inlägg 23.

Köper man nytt så skall det givetvis stå LTE på kartongen. Befintlig anläggning låter man vara om man inte har problem. Svårt nog med felsökning på en fast anläggning och det är inte lättare då husbilen rör på sig hela tiden. LTE filtret skall monteras före alla aktiva delar. Kan inte tänka mig att du fått svart bild ibland. Får du makroblock så kan det vara fel precis var som helst, du vet inte om det är LTE relaterat.
 

Bilagor

  • 25 Vad är LTE-störningar.pdf
    271,9 KB · Visningar: 176

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Den optimala kombiantennen, finns den?

Angående Håkans fråga så har jag under dagen kollat hur det ser ut. Så här ser historiken ut.

Supernova 1440 (med dipol)
Dignova 1441
Diginova Boss 144101
Diginova Boss med LTE


Omninova 1444
Omninova Boss 144401
Omninova Boss Finns ännu inte med LTE och det finns inget leveransbesked.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Den optimala kombiantennen, finns den?

Skulle gärna vilja se "objektiva" jämförande tester av antenner. :confused:
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Den optimala kombiantennen, finns den?

Hej BerntMgn
du hade köpt denna antenn på Netonet , fungerar den bra, har du kopplat antennförstärkare till den, jag har en Optina tror ja den heter den skall ta runt om kring, den är fast och går inte att köra upp, enligt mej är den mycket dålig för 3300 kr eller så är det kanske så att solpanelen stör
mvh
Gert :(
Hej Gert, Ja jag köpte en förstärkare. Hittintills har allt funkat tillräckligt bra för mig. Någon störning från solcellen har jag inte sett.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Den optimala kombiantennen, finns den?

Angående Håkans fråga så har jag under dagen kollat hur det ser ut. Så här ser historiken ut.

Supernova 1440 (med dipol)
Dignova 1441
Diginova Boss 144101
Diginova Boss med LTE


Omninova 1444
Omninova Boss 144401
Omninova Boss Finns ännu inte med LTE och det finns inget leveransbesked.
Fått besked idag att produkten med LTE filter kommer att finnas på importörens lager om två månader.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Den optimala kombiantennen, finns den?

Det verkar inte som att det följer någon förstärkare med i priset.

Så här ser ett komplett paket ut.



Bennie
 

Bilagor

  • Televes diginova boss.JPG
    Televes diginova boss.JPG
    42,7 KB · Visningar: 33
Senast ändrad:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Den optimala kombiantennen, finns den?

Är det denna då man skall investera i? TELEVES DIGINOVA High Gain BOSS-TECH *LTE* | eBay
Något mer man behöver?
Det är en bra antenn, även om det inte visas i nästa inlägg så är där nog koaxialkabel med i kartongen.

Det verkar inte som att det följer någon förstärkare med i priset.
Så här ser ett komplett paket ut.
Bennie

Har du läst mitt inlägg 31 i denna tråden? Titta på din bild och se om du hittar den lilla vita lådan i mitt inlägg. Den skall du inte använda. Se till att utomhusdelen får 12-24V DC via settop box, TV eller spänningsinmatare (silverfärgade saken med en bit sladd) då där är aktiva delar i utomhusdelen.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Den optimala kombiantennen, finns den?

Det jag tänkte på var om det finns flera modeller med samma hölje/kaross för den jag länkade till heter ju "LTE" men man kanske skall ha en annan modell?
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Den optimala kombiantennen, finns den?

Den jag köpte, är.Bossteknik med LTE filter inkl. maströrsfäste .
12v. strömmatningen, finns på Kjell&. (230v delen är tämligen onödig i HB.)

MVH

Det jag tänkte på var om det finns flera modeller med samma hölje/kaross för den jag länkade till heter ju "LTE" men man kanske skall ha en annan modell?
 
Toppen