• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Demontering av Fläktmotor, Fiat Ducato

kristian jonsson

HBK Intresserad
Inlägg
45
Kommun
Nyköping
Finns antagligen trådar om detta , men hittar dem inte.
Jag ska således bara ta loss fläktmotorn för att se att den roterar bra. Reglagevredet och motståndet har blivit kaputt och man har sagt, att en orsak vara att fläktmotorn drar för mycket ström. Går trögt.
Ska alltså ta loss den.
Söker lite tips.
 

kristian jonsson

HBK Intresserad
Inlägg
45
Kommun
Nyköping
VARNING... VARNING...
Nu får det fanne mig vara bra.... Efter att jag har läst denna tråd så brakade min fläkt ihopa..:swoon:..... :twitcy:

Vad tror ni.... Passar denna fläkt till min bil...? (fiat 2005 tdj2,8)

Hallå där, kolla in PRASCO Elektrisk motor, kupéfläkt i AUTODOC-appen https://m.autodoc.se/prasco/7642200
Mitt fel! Jag skulle aldrig dragit upp detta ämne!! :)
 
Senast ändrad:

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Någon som vet om kablarna och deras färgbeteckning?
Elschema?
Kanske nedanstående hjälper. Facelift 1 kom ungefär 2012 tror jag och det gjordes en del ändringar i det elektriska då, men kanske inte för kupéfläkten. Schemat är nog tidigare.


1711117456009.png
Fläkt: N085
Fläktreglage: H081
Fläktmotstånd: O030
NZ: svart/lila, H: grå, HN: grå/svart, BN: vit/svart, N: svart, A: blå
 

kristian jonsson

HBK Intresserad
Inlägg
45
Kommun
Nyköping
Det skulle i princip kunna varas lätt att koppla upp en electronisk styrenhet,
MEN jag har AC också och den är påverkad av fläktens läge alt. värmeinställningen. Hade jag bara elschemat för fläkt AC-knapp o värmeläge skulle det gå att ordna (ev.)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Igår plockade jag ner fläkten..... Den var ganska skitig.... Och så hade en liten bit frigolit fastnade mellan "bladen".. Det måste ha varit denna som orsakade vibrationerna i fläkten...
Rengjorde bladen och tog bort frigolit en... Idag testade jag köra fläkten i ca 2-3 min.... Till min glädje så kom inga vibrationer.... Tidigare kom de efter 10-20 sekunder....

Sen angående centrugalfläkt så lärde jag mig av firman där jag köpte min sprutbox.... Att har man 1% smuts på spetsen av bladen så förlorar man 10% effekt... :eek:
Så nu får jag nog hålla i hatten när jag kör :twitcy:
 

kristian jonsson

HBK Intresserad
Inlägg
45
Kommun
Nyköping
Pinoarbetet avklarat!!!
Fick för några dagar sedan Vredkontakt och Motståndsenhet. Tack vare kopplingsschema som Kawamal visat upp, kunde jag koppla in motståndsenheten. En elmekaniker i södra England gjorde en provisorisk koppling så att vi hade fläkt och AC på resan.

Blower Switch, heating/ventilation 191,00 :-
Resistor, interior blower 165,00 :-

Quality items? Antagligen inte, men vi får väl se. F.ö. är det inte ens säkert att resistorn var dålig. Var bara lite rostig.

Tror att Fiat debiterar ett par tusen på delarna. Svårt att förstå. Byte av hela frontpanelen???
.
 
Toppen