• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Demontering av Fläktmotor, Fiat Ducato

kristian jonsson

HBK Intresserad
Inlägg
45
Kommun
Nyköping
Finns antagligen trådar om detta , men hittar dem inte.
Jag ska således bara ta loss fläktmotorn för att se att den roterar bra. Reglagevredet och motståndet har blivit kaputt och man har sagt, att en orsak vara att fläktmotorn drar för mycket ström. Går trögt.
Ska alltså ta loss den.
Söker lite tips.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Skitet i min hb "brand upp" även om fläkt motorn inte gick trög...
Och som du redan vet så ändrade jag styrningen till elektronisk styrning av fläkt hastigheten...
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Verkar vara 80-tal Fläktmotorn är nog en väldigt gammal borstmotor som har slutna lager men de blir ju tröga med åren att driva farten på en motor med motstånds reostat verkar mycket gammalt. Men jag tror Elfa kan sälja dom till vettigt pris om man vet alla data. Problemet med min motor som drev en centrifugal fläkt var att den inne håller en massa skålade vingar och eftersom inget filter sitter var det fullt med komprimerat damm där fick ta bort med mejsel och pincett. konstigt att den fungerat överhuvudtaget. Kanhända är det samma med din fläkt om motorn kärvar så blir motståndet överhettat och brinner upp. Så symptom och orsak. Har du tillgång till tryckluft att blåsa rent med kanske det kan gå att blåsa rent men räkna med att det far runt.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Ja det är pilligt men bra att rengöra centrifugalfläktens blad eftersom den tappar kapacitet (flöde och tryckökning) med smutsiga blad. Med andra ord uträttar den mindre arbete än normalt och överför då också mindre energi till luftströmmen. Och förbrukar sannolikt mindre ström vilket kanske är tvärtom mot vad man först tror. En ökad strömförbrukning beror nog oftast på fläktlagren.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Som det såg ut kapslade glidlager, gick inte att smörja en ny motor kostade ganska mycket med tanke på att den är uråldrig. Den skrek av och till högt så man vaknade. Man tror knappast att det är sant att utvecklingen stått helt still i massor med år. Billiga mer eller mindre outslitliga motorer som drar mindre ström och billigare eftersom de är enklare gjorda och ett riktigt kullager. Otroligt enkelt att varvtals styra inom ett stort område Har funnits under ganska många år.
Vi har ju samma problem med flera saker i många bilar torkarmotor fläktmotor som man envisas med att producera i moderna bilar med gammal teknik. Knepigt att en del i bilen bl.a. designen är dagsaktuell men många saker är 50år gammal teknik och då var jag snäll.
Motorer oavsett var de sitter eller vad de gör borde inte finnas med kollektor och någon typ av borstar. De skulle vara förbjudna i all typ av nyproduktion .
 

kristian jonsson

HBK Intresserad
Inlägg
45
Kommun
Nyköping
Med hur många skruvar sitter fläktmotorn fast? Kanske det är tydligt när man tittar
Emellertid skulle jag ta bort handskfacket för att underlätta detta. Emellertid! Det går inte så bra. Har lossat alla synliga skruvar.
Sitter ändå fast. Man kan lossa luckan genom fibbla med två flärpar på vardera sidan så luckan faller ned, och då den fallit ned kan man visst pilla ut gångjärnspinnar. Går inte heller med ena flärpen. Omöjligt på ena sidan. Riskerar att bryta sänder. (Har god lust att bryta sönder i ren ilska)

Mitt antagande är alltså, För att få loss fläktmotorn måste handskfacket tas bort.
Rätt?
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Ser ju väldigt enkelt ut en typ av bajonettfattning med 1 skruv som låser. Då följer ju fläkten med ut och säkert finns det en massa damm överallt om den snurrat några år och det inte finns något filter som behöver göras rent.
 

kristian jonsson

HBK Intresserad
Inlägg
45
Kommun
Nyköping
Skitet i min hb "brand upp" även om fläkt motorn inte gick trög...
Och som du redan vet så ändrade jag styrningen till elektronisk styrning av fläkt hastigheten...
Ja, ja, ja, om jag bara fick en ledtråd till vad jag ska inskaffa och hur det ska kopplas! Detta måste vara det bästa.
Det är samma traditionella teknik i min 60-tals veteranbil, men där går det uppenbarligen aldrig sönder.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja, ja, ja, om jag bara fick en ledtråd till vad jag ska inskaffa och hur det ska kopplas! Detta måste vara det bästa.
Det är samma traditionella teknik i min 60-tals veteranbil, men där går det uppenbarligen aldrig sönder.
Byt delarna som är trasiga plus fläkten mot nya originaldelar så har du lugn och ro de närmaste 10 åren minst.
Min fläkt höll 20 år..?!
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Var kan man se verkstadshandbok för övrigt?
Man får leta reda på ”Ducato X250 eLearn” på nätet och ladda ner den. Den är för Windows PC. Sedan blir det en del pyssel med installationen, vilket förutsätter hyfsad datorvana (finns instruktioner att hitta också). Standard är att man har den på CD, som måste sitta i datorn för att kunna köra den, men man kan lägga upp den som en virtuell CD också om man vet hur man gör. Jag tror inte det finns nyare versioner än från 2014 eller så, Fiat ändrade från distribution via CD till att tillhandahålla den online då.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Medans andra har erfarit mycket kortare livslängd.......

Det är nog egentligen ganska få, i jämförelse med hur många bilar det finns, men det är ju inte så många som skriver på ett forum " min värmefläkt fungerar fortfarande och bilen är 20 år". Hälsan tiger still finns det ett ordspråk som säger. Men däremot om något krånglar, då klagar man gärna på ett forum eller på andra sätt.
 
Senast ändrad:

kristian jonsson

HBK Intresserad
Inlägg
45
Kommun
Nyköping
Fläkten lös. uppmätt effekt vid fri rotation: 8 amp ca. 100W
Har tagit isär fläktvredet. Skador av värmeutveckling. Små ynkliga fjädrar och kopparbleck.
"Kinakvalitet" ev. Gissar att ny del klarar sig i 3 år.
Har kollat efter elektronikersättning, man är osäker på funktion och inkoppling.
Någon som vet om kablarna och deras färgbeteckning?
Elschema?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
VARNING... VARNING...
Nu får det fanne mig vara bra.... Efter att jag har läst denna tråd så brakade min fläkt ihopa..:swoon:..... :twitcy:

Vad tror ni.... Passar denna fläkt till min bil...? (fiat 2005 tdj2,8)

Hallå där, kolla in PRASCO Elektrisk motor, kupéfläkt i AUTODOC-appen https://m.autodoc.se/prasco/7642200
 
Senast ändrad:
Toppen