• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Demontera ett tanklock?

F

F.d. 6270

Guest
Någon som har demonterat sitt tanklock i beståndsdelar?

I detta fall på en Bürstner.

Dieseltanklocket låser inte i låst läge, i motsats till vattentanklocket som fungerar som sig bör och snurrar runt i låst läge.

Det är svårt att se hur man demonterar den utan att förstöra den, båda är gjorda i plast och ser snarlika ut.

Förvisso skulle man kunna ta det som garantiärende, men det kan vara intressant att lära sig lite, om man väl lyckas öppna den borde man snabbt se vad problemet är.

Publika sprängskisser har väl inte kommit till husbilar ännu, misstänker jag.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Demontera ett tanklock?

Det lokket må byttes, er ikke reparerbart. Låsecylinder flyttes enkelt over med spesialnøkkel.
 

Roffe1

HBK Medlem (P)
Inlägg
253
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Demontera ett tanklock?

Om det är ungefär likt vattentankens så tror jag inte det går att plocka sönder. Hade problem med ett lock till vattentanken en gång på en husvagn, de är likadana.

Sprayade det med silconspray sen fungerade det igen.

Rolf

Knut var snabbare :twitcy:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Demontera ett tanklock?

Fungerar alldeles förträffligt att plocka isär ett tanklock, vårt löck till vattentanken gick ej att låsa eller frikoppla, så jag plockade upp det och filade bort några grader på plasten i låsmekanismen och därefter fungerade det perfekt.
 
Senast redigerad av en moderator:

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Demontera ett tanklock?

Hur plockar man isär tanklocket till vattenpåfyllningen utan att förstöra det? Jag kan inte öppna vattenpåfyllningen på min Burstner A747-2. Locket snurrar bara runt utan att låsa oavsett hur nyckeln står.Jag har försökt spraya med silicon men det hjälper inte.En sprängskiss eller motsvarande vore bra.
//Lars
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Demontera ett tanklock?

Hur plockar man isär tanklocket till vattenpåfyllningen utan att förstöra det? Jag kan inte öppna vattenpåfyllningen på min Burstner A747-2. Locket snurrar bara runt utan att låsa oavsett hur nyckeln står.Jag har försökt spraya med silicon men det hjälper inte.En sprängskiss eller motsvarande vore bra.
//Lars
Hej, ett tips är att värma locket med en varmluftspistol. Locket blir lite större o nabbarna på insidan får kontakt. Detta gör jag varje vår t.ex när det varit kallt, sen funkar det o därmed har jag inte bytt lock ännu.
Kanske inte att rekommendera på bränslepåfyllningslocket.
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Demontera ett tanklock?

Du måste få loss locket, därefter kan du lätt demontera det. I mitt fall så gick locket inte att låsa, Om det bara snurrar lär det knappast gå bättre om du smörjer. Kanske du kan få loss det om du trycker in locket medan du vrider.

När du väl fått lös locket så tar du en liten mejsel och bryter försiktigt loss den roterande delen inne i locket, på mitt lock var den delen blå. Därefter kan du lätt plocka isär hela locket, det som var problemet med mitt lock var att det hade bildats grader i plastklacken som ska låsa fast den roterande delen inne i locket. Detta medförde att trots att plastklacken var inne när locket var låst så spärrade det den roterande delen och locket gick alltså inte att frikoppla så att det blev låst.

Jag tog bara en skalpell och tog bort dom värsta graderna och putsade av plastklacken med ett riktigt fint slippapper. Sedan smorde jag upp plastklacken och den roterande delen av locket som ska låsa mot plastklacken med ett silikonfett som brukar fungera bra på just plast. Fungerar perfekt.

Men som sagt du måste få bort locket först.
 

Uppsalaanders

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
5556
Medlemskap
2024
Sv: Demontera ett tanklock?

Nu har jag tagit isär mitt (diesel) tanklock. Felet med tanklocket är att det inte låser när man tar ur nyckeln. Bilen är en Ducato -00.

IMG_01.jpg

Så här ser tanklocket ut.


IMG_02.jpg

Jag pillar bort gummitätningen. Behövs egentligen inte, gör det för att inte skada den.


IMG_03.jpg

En vass mejsel för att bända isär tanklocket. Tre låsklackar (eller var det fyra?)


IMG_04.jpg

Två delar.


IMG_05.jpg

En liten mejsel för att dra ur låssprinten till låscylindern.


IMG_06.jpg

När låssprinten är borta kan man dra ur låscylindern. Nu kan man byta låscylinder eller sätta i original låscylinder i tanklock köpt på skroten eller ny från Fiat.


IMG_07.jpg

Alla delar så långt.


IMG_08.jpg

Liten plastmoj med fjäder. Här ser jag var felet är.


IMG_09.jpg

Så här ser den trasiga delen ut i närbild.


IMG_11.jpg

För att det ska gå att låsa måste plasten vara hel. Det som fattas på den här har jag fyllt i med rött.

Och hur gör jag nu? Vet ej. Får väl gå till skroten eller Fiat

Anders
 
Senast ändrad:

nilhol

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Kalix
HBK-Nr
3160
Medlemskap
2024
Sv: Demontera ett tanklock?

Jag har repat mitt tanklock av samma sort som dig- Tag en skruvmejsel och bänd upp locket förbi klackarna, där finns en fjäder och plastskivor som beöver lite vaselin. var försiktig när du bänder upp locket,annars sprättar fjädern iväg,
:spinny::)
 
Toppen