• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

DEFAs husbilslarm

F

F.d. 55261

Guest
Någon i klubben som har synpunkter på DEFAs inbrottslarm. Är lätthanterligt? Gärna fler aspekter. Tackar på förhand.Janne
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: DEFAs husbilslarm

Enkel och driftsäker. Se bara till installationen görs ordentligt. På våra senaste två bilar har givarna varit väldigt dåligt installerade, med alldeles för veka hållare så mestadels har larmet inte fungerat. Se också till att larmgivarna på dörrarna osv är av bra kvalitet.

Efter ominstallation och byte av givarna & givarhållarna har allt varit bra igen.

hälsning
jyrki
 
F

F.d. 55261

Guest
Sv: DEFAs husbilslarm

Kanske skall förklara lite. DEFA larmet kommer att monteras i vår nya husbil, CarthagoChic C-line 4.8. Den skall anlända om två veckor ca till Örkelljunga- där man monterar larmet. Därför nyfikenheten på DEFA larmet. Janne:oops:
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: DEFAs husbilslarm

Det var där vår DEFA installerades också. Men som sagt efter ett år av problem så är det bra nu på vår Chic I 44.

Lycka till med nya bilen!
jyrki
 
Senast redigerad av en moderator:

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: DEFAs husbilslarm

Hur går man tillväga nar man ska larma och befinner sig i bilen?

1, Sätt dig vid ratten
2, Öppna förardörren
3, Vrid på tändningen 2 ggr i snabb följd
4, Stäng dörren
5, Tryck på larmet på fjärrkontrollen
6, Larmet startar direkt, lilla röda kontrollampan blinkar direkt
Nu är alla larmade dörrar och luckor larmade men rörelsedetektorn är avstängd. Du kan röra dig fritt i bilen men inte öppna några dörrar. Kom nu ihåg att stänga av larmet innan du går ut ur bilen på morgonen.
Jag måste stänga av larmet först på morgonen med fjärrkotrollen och sedan öppna antingen framdörren eller passagerardörren få att avaktivera larmet helt och hållet. Detta beror på att i bodelsdörren och luckorna är det bara magnetkontakter. I framdörrarna är det strömbrytare, dvs kontakterna som låter innebelysningen tändas
Jag är inne på min tredje DEFA-larmade husbil och har haft larm sedan 1995, och (peppar peppar) aldrig haft inbrott
mvh
larsemil
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: DEFAs husbilslarm

Vi larmar genom att trycka på larmknappen på nyckelfjärrkontrollen när vi är inne.
Innan det har vi kopplat av innesensorn (rörelse) genom en knapp på instrumentbrädan.

Jätteenkelt!

jyrki
 

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: DEFAs husbilslarm

Vi har en röd knapp på kåpan till rattstången (till vänster) som tydligen har något med larmet att göra. När ska den användas?
Hoppsan, såg inte svaret ovan.
 
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: DEFAs husbilslarm

Hur går man tillväga nar man ska larma och befinner sig i bilen?
Man kan avstå från att montera rörelsedeckare inne i bilen.
I vårt fall var det min fru som inte ville ha innerdelen därför att det bara krånglar till livet, i vår förra bil hade vi inre deckare och dessutom gaslarm.
Om nån kommit in i bilen har larmets yttre skalskyddet ändå redan löst ut och det räcker för oss.
 
F

F.d. 55261

Guest
Sv: DEFAs husbilslarm

Har i dag pratat med Patrik i Örkelljunga angående rörelsedeckarn. Det är som Anita & Jyrki säger. Innelarmet stängs av med separat knapp. Hälsn Janne
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: DEFAs husbilslarm

Man kan avstå från att montera rörelsedeckare inne i bilen.
I vårt fall var det min fru som inte ville ha innerdelen därför att det bara krånglar till livet, i vår förra bil hade vi inre deckare och dessutom gaslarm.
Om nån kommit in i bilen har larmets yttre skalskyddet ändå redan löst ut och det räcker för oss.

Men kommer den objudne in via ett fönster, blir det inget larm

mvh
larsemil
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: DEFAs husbilslarm

Har ingen "övertro" på larmdeckare som företrädesvis sitter längst fram på ena sidan i inne husbilen, dess siktfält bak skyms nästan alltid på minst ena sidan och reagerar då inte tjyvar är inte dumma!
Vår nuvarande bil har små och högt placerade fönster och takluckor som knappt ett mindre barn kan ta sig igenom. Alla större rutor av glas fram i bilen är larmade (Defa), så jag ser inga problem med "min" lösning bara ett bekvämare, billigare och mer lätthanterligt larm (i vårt fall).
Om man vill ha deckare inomhus så föredrar jag i så fall det larm som JR Larmcenter monterar, med detta låser man och larmar bilen samtidigt med fjärrkontroll och med denna kan man även välja aktiv deckare eller inte (och inte springa genom bilen för att uppsöka knappar för att stänga av deckaren, det kan ju även tjyver fö göra)!
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: DEFAs husbilslarm

Nix, tjuven kan inte krypa in i bilen fram och stänga av larmet. Antingen tar dörrsensorerna honom eller innesensorn om han kommit in via plastfönstren.

En gång larmet har gått, kan det inte stängas av med innesensors aktiveringsknapp.

Larmet sätts på /av med fjärrkontrollen i min nyckelknippa, med knappen väljer man i förtid om innesensorn skall vara på eller ej.

hälsning
jyrki
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: DEFAs husbilslarm

Hei.

Jeg har bare gode erfaringer med DEFA bilalarm. Fikk montert på den nye bilen sist
fredag, og valgte uten bevegelsessensorer denne gangen, men med alarmer på dører, vinduer og panserlokk. Tredje bilen med DEFA og ingen problemer.:wink:

Hilsen Atle.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: DEFAs husbilslarm

Defa brukar ju ha bra grejer och jag har det i mina bilar .
Det jag skulle tänka på är om du har en bil som har centrallås i förardörren så skulle jag se till så att man via bilen fjärrkontroll även låste och larmade samtidigt = onödigt att ha en nyckel som man kan använda till larm/lås än att ha en nyckel och en larmdosa .

När det gäller blinkdioden så se till att den blir placerad så att den syns när gardinen är fördragen och jag funderar på att dra ut våran och montera in den i backspegelhuset för då syns det när man har på vintertäcket också .
 
Senast ändrad:

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Sv: DEFAs husbilslarm

Vi satte in larm i vår husbil och tycker att det funkat bra.
Det följde ju bara med en fjärrkontroll till bilen (lite snålt av Fiat),
men med larm installerat kan vi ju använda larmets fjärrkontroll för att låsa/låsa upp.
Vi lät montera in magnetkontakter för huv, garagedörrar och bodelsdörren
(även fast bodelsdörrens lås går att fjärrstyra går det inte att känna av det via CAN-bussen).
Osäker på skillnaden mellan vårt larm Cargard (som säljs av Defa) och det ni kallar Defa-larm.

Bettan o Einar
 
Toppen