• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Defalarm dvs-90

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Re: Sv: Defalarm dvs-90

Nu har jag låtit montera ett Defa DVS 90 i min husbil (LEV byggd på 5 ton MB Sprinter). Larmet kopplat till centrallåset med bilnyckelns fjärrkontroll, vilken låser alla luckor och dörrar. Separat och förbikopplingsbar rörelsesensor i bodelen.
Totalpris (enligt offert) för material och montering 5.900 SEK, vilket är riktigt billigt eftersom arbetet tog närmare 8h. Prydligt jobb, alla kablar dragna i dolda kabelrännor och inte ett spår att se.

aake

Hej
Vi har detta larmet i vår husbil och ska imorgon få kompletterat med rörelsesensor. Jag har försökt hitta hur man larmar på utan att aktivera rörelsesensorn... Men hittar inget på nätet om detta. Kan man larma från bilens orginalfjärr så man kan röra sig i husbilen....eller måste de sätta en knapp någonstans?
 

svensei

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Sv: Defalarm dvs-90

På lysdiodhållaren vid vindrutan finns en knapp, sätt först på larmet som vanligt med fjärrkontrollen och sedan direkt trycker du på den nämnda knappen. Nu har du sk skalskydd varvid rörelsedetektorn är frånkopplad. Återställning genom avlarmning med fjärren.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Defalarm dvs-90

Okey...hmmm de får nog montera en knapp..
Har vi hissat ner sängen och ska larma så kommer vi inte åt lampan i framrutan...
Bör väl gå att ha en strömbrytare?
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Defalarm dvs-90

Måste fråga om du avser defa mikrovågs sensorn eller menar du en extra monterad IR-deckare?
Använder inte mikrovågsensorn utan en separat IR-deckare. Därav separat brytare.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Re: Sv: Defalarm dvs-90

Måste fråga om du avser defa mikrovågs sensorn eller menar du en extra monterad IR-deckare?
Använder inte mikrovågsensorn utan en separat IR-deckare. Därav separat brytare.

Vet inte riktigt vad som ska installeras...
Det skulle ingå larm när vi köpte husbilen,men rörelsevakten var restnoterad
 
H

HighwayHotel

Guest
Sv: Re: Sv: Defalarm dvs-90

Hej
Vi har detta larmet i vår husbil och ska imorgon få kompletterat med rörelsesensor. Jag har försökt hitta hur man larmar på utan att aktivera rörelsesensorn... Men hittar inget på nätet om detta. Kan man larma från bilens orginalfjärr så man kan röra sig i husbilen....eller måste de sätta en knapp någonstans?

Hej, jag funderar på att låta montera detta larm. Vilken firma gör det för dig ?

Med vänlig hälsning,
Michael
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Sv: Defalarm dvs-90

Jag satt en of-on brytare på kabeln till rörelsedetektorn Knappen satt jag i sidan under panelen på höger sida ( blir där lite dold) funkar kanon
Leffe
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: Defalarm dvs-90

Hur är det med såna sensorer, de får väl inte sitta monterade så att de känner av rörelse utanför fönster?
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Sv: Defalarm dvs-90

Till Bosse O Gerd.
Skall besöka JR Larm när jag passerar Göteborg.
Känns inte som det vore kontakterna som är felmonterade
Snarare lutar det åt styrboxen.
Larmet kan gå igång både vid larmat och olarmat

Med vänlig hälsning,
Lars

Hej.
Har också larm installerat av JR Larm, och vi fick problem med att det larmade sporadiskt.
Ringde dem och de kom snabbt fram till att det var dåligt batteri i en givare.
Bytte alla batterier, för säkerhets skull, och sen fungerade larmet som förväntat igen.
Så det kanske räcker med att ringa dem för få hjälp.

Mvh

Bettan o Einar
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Så här står i ett papper från DEFA som kom tillsammans med larmet:
"E-mail DEFA at tssmail@defa.com . Write "New installer" in the subject field. You will then receive an answer with a link to where DEFA Express software can be downloaded Important! Install DEFA Express before connecting DVS90 to the computer"

Hoppas instruktionen funkar för dig. Har inte försökt själv.

MVH
Hans
 
Toppen