• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Defalarm dvs-90

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Defalarm dvs-90

Hej. Jag har ett Defa DVS90-larm vad vill du veta?

Jag har fått en offert på 8.500. Då ingår larm hyttdörrar, motorhuv, bodelsdörr,gargedörrar x 2, rörelselarm inne avstängningsbart så att det blir skalskydd. Vad jag undrar över är 1: om priset verkar ok. 2: om larmet sköter sig, dvs, inte börjar larma av sig självt. Funderar på att komplettera med gps-spårning. Kanske finns det billigare men lika bra? Men Defa ska ju vara bra grejor.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Defalarm dvs-90

Hej!
jag monterade ett DEFA DVS 90 i min bil (Ducato 10)
Det fungerar alldeles utmärkt med bilens original fjärr.

Håller på nu att dra runt kabel till alla luckor o bodelsdörr.
Har valt bort rörelsevakt helt ännu, kan komplettera med det senare.
Fördelen med DVS90 är integrationen med bilens elsystem.
Lätt installerat. Gissar att det enligt mig saftiga priset beror på den tid det tar att dra kablage och anpassa magnetgivare. Larmet har ett riktpris på 2500:- plus magnetkontakter o rörelsevakt. Gissar att allt materialet högt räknat går på 4000:- så 4500:- blir många arbetstimmar!!! men de skall ju leva de också:)


Vilka brister har jag då märkt.
När det small till och blev -20 grader löste larmet, det var då glaskross-sensorns som blev lurad av knäppningar i vindtrutan. Löste det genom att ställa ned känsligheten ett steg.

När Kabe originalmontera DVS 90 sätter de glaskross-sensorn uppe i rutans vänstra hörn.
Men i Defa beskrivningen för Ducato säger den vänster nedre hörn.
Det kan vara så att Kabe listat ut något....visste detta för sent.


DEFA DVS90 måste programmeras via PC innan man kan montera det på egen hand.


Skrev lite om Defa på min blogg
Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Defalarm dvs-90

Hej!
jag monterade ett DEFA DVS 90 i min bil (Ducato 10)
Det fungerar alldeles utmärkt med bilens original fjärr.

Håller på nu att dra runt kabel till alla luckor o bodelsdörr.
Har valt bort rörelsevakt helt ännu, kan komplettera med det senare.
Fördelen med DVS90 är integrationen med bilens elsystem.
Lätt installerat. Gissar att det enligt mig saftiga priset beror på den tid det tar att dra kablage och anpassa magnetgivare. Larmet har ett riktpris på 2500:- plus magnetkontakter o rörelsevakt. Gissar att allt materialet högt räknat går på 4000:- så 4500:- blir många arbetstimmar!!! men de skall ju leva de också:)


Vilka brister har jag då märkt.
När det small till och blev -20 grader löste larmet, det var då glaskross-sensorns som blev lurad av knäppningar i vindtrutan. Löste det genom att ställa ned känsligheten ett steg.

När Kabe originalmontera DVS 90 sätter de glaskross-sensorn uppe i rutans vänstra hörn.
Men i Defa beskrivningen för Ducato säger den vänster nedre hörn.
Det kan vara så att Kabe listat ut något....visste detta för sent.


DEFA DVS90 måste programmeras via PC innan man kan montera det på egen hand.


Skrev lite om Defa på min blogg
Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -

Tack för svar. Tyvärr kan jag inget om bilel så jag är hänvisad till verkstan. Dom räknar med minst en dags jobb så priset kanske inte är konstigt högt.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Defalarm dvs-90

Hej!

Ja det är nog så. Ett dagsverke kostar :)
Och gör man det ordentligt tar det en dag.

Det jag saknar nu är centrallås på bodelsdörren. Då skulle man slippa den irriterande röda nyckeln. Men det får bli ett annat projekt...
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Defalarm dvs-90

Jag har fått en offert på 8.500. Då ingår larm hyttdörrar, motorhuv, bodelsdörr,gargedörrar x 2, rörelselarm inne avstängningsbart så att det blir skalskydd. Vad jag undrar över är 1: om priset verkar ok. 2: om larmet sköter sig, dvs, inte börjar larma av sig självt. Funderar på att komplettera med gps-spårning. Kanske finns det billigare men lika bra? Men Defa ska ju vara bra grejor.


Hej
fick detta pris idag av BRC i Malmö.
Ska tilläggas att jag har larm i husbilen och det funkar bra, MEN jag beställde larm + GPS tracker av husbilsfirman fö dryga 10 -tusen fick jag ingen tracker och det är den jag nu ska kräva av dem. I övrigt stämmer de priser jag fått mot vad jag betalade för , bortsett från GPS-trackern.
--
Hej Bernt!
Att larma en husbil d.v.s. hytt, sidodörr samt garagedörrar kostar ca 8000 kr.
När det gäller tracking så har vi två alternativ som vi brukar använda oss av.

Interpart 530 är en trackingenhet som aktiveras när larmet går. Du får ett meddelande via sms när larmet har gått. Kordinater skickas till din mobil om vart husbilen befinner sig.

Garmin GTU10 är en annan bra lösning på tracker. Dock triggar den ej igång när larmet utlöses utan är igång hela tiden. Du kan enkelt följa vart din befinner sig via din mobiltelefon eller dator. Man kan enkelt rita upp ett flertal områden, om husbilen lämnar områden får du ett meddelande angående det.

]http://www.brc.se/positionering/interpart-530-gps-gsm-tracker/ interpart 530

http://www.brc.se/positionering/garmin/garmin-gtu-10/ garmin gtu 10

observera att priset på monterad tracker ej är inräknad i 8000 kr utan kommer att läggas på den summan.
Priset för montering av tracker är ca 1000 kr + tracker.
--
Hoppas detta kan var till hjälp för dig
Bernt
 
Senast ändrad:

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Defalarm dvs-90

Nån som erfarenhet av detta Defalarm? Eller tips på bättre?

:)Hei.

Jeg har fått montert DEFA 90 alarm i min Mercedes Sprinter 2011 og har
bare gode erfaringer.
Den er koblet til fire dører og panser samt ruteknusing. Har utelatt
bevegelsessensorer slik at vi kan ha alarmen på når vi sover.
Glassknusesensoren måtte stilles på lavest følsomhet.

Lykke til med et godt produkt.

Hilsen Regent.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Defalarm dvs-90

Hej
fick detta pris idag av BRC i Malmö.
Ska tilläggas att jag har larm i husbilen och det funkar bra, MEN jag beställde larm + GPS tracker av husbilsfirman fö dryga 10 -tusen fick jag ingen tracker och det är den jag nu ska kräva av dem. I övrigt stämmer de priser jag fått mot vad jag betalade för , bortsett från GPS-trackern.
--
Hej Bernt!
Att larma en husbil d.v.s. hytt, sidodörr samt garagedörrar kostar ca 8000 kr.
När det gäller tracking så har vi två alternativ som vi brukar använda oss av.

Interpart 530 är en trackingenhet som aktiveras när larmet går. Du får ett meddelande via sms när larmet har gått. Kordinater skickas till din mobil om vart husbilen befinner sig.

Garmin GTU10 är en annan bra lösning på tracker. Dock triggar den ej igång när larmet utlöses utan är igång hela tiden. Du kan enkelt följa vart din befinner sig via din mobiltelefon eller dator. Man kan enkelt rita upp ett flertal områden, om husbilen lämnar områden får du ett meddelande angående det.

]http://www.brc.se/positionering/interpart-530-gps-gsm-tracker/ interpart 530

http://www.brc.se/positionering/garmin/garmin-gtu-10/ garmin gtu 10

observera att priset på monterad tracker ej är inräknad i 8000 kr utan kommer att läggas på den summan.
Priset för montering av tracker är ca 1000 kr + tracker.
--
Hoppas detta kan var till hjälp för dig
Bernt

Konkurs inledd på BRC bara så du vet.

Om det är igångdraget igen i ny regi ska jag låta vara osagt, men ursprungliga BRC försattes i konkurs för några veckor sedan.

Peter
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Defalarm dvs-90

Det är dock BSL i Malmö AB som konkursen är inledd på.
Dock samma person som ligger bakom BRC i Malmö AB.
Men BRC är inte i konkurs eller inledd ännu....
BRC Bilradiocenter i Malmö Aktiebolag - Företagsinformation

Verkar dock som BRC i Malmö inte har någon omsättning alls.

Skumma grejor det där...

Så du har nog helt rätt det är BSL som driver BRC vad som än står på hemsidan deras:yes:

Så bra med en varning!!!
 

paj56262

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Boden
HBK-Nr
5398
Medlemskap
2022
Sv: Defalarm dvs-90

Hej!
Ser att ni har erfarenhet av olika larm och vi är också på jakt efter nytt larm.

En erfarenhet vi har av det gamla larmet är att det krävs att man låser upp innan man kan starta bilen om man larmat "innifrån". Detta känns inte bra om man skulle vilja åka iväg och man har "objudna gäster" utanför.

Vi skulle därför vilja hitta ett larm till nya husbilen där man kan åka iväg, även om man larmat, utan att låsa upp bilen.

Det bästa vore ju att när man larmar "innifrån" (avaktiverar rörelsesenorerna pga man är inne i bilen) så kopplas inte heller startspärren in. Finns den möjligheten i något av era larm?
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Defalarm dvs-90

Hej!
Ser att ni har erfarenhet av olika larm och vi är också på jakt efter nytt larm.

En erfarenhet vi har av det gamla larmet är att det krävs att man låser upp innan man kan starta bilen om man larmat "innifrån". Detta känns inte bra om man skulle vilja åka iväg och man har "objudna gäster" utanför.

Vi skulle därför vilja hitta ett larm till nya husbilen där man kan åka iväg, även om man larmat, utan att låsa upp bilen.

Det bästa vore ju att när man larmar "innifrån" (avaktiverar rörelsesenorerna pga man är inne i bilen) så kopplas inte heller startspärren in. Finns den möjligheten i något av era larm?

DEFA DVS90 är programmerbart. Är nästan 100 på att du kan ta bort startspärren.
Men inte hundra på att du kan välja bort att det larmar vid tändning ON.
Men tror det. Kan inte kolla detta nu då man måste ha ett larm kopplat till programmet för att se inställningsmöjligheterna.

Men skall du bara ha ett skalskydd och ingen spärr av motorn kan du ju plocka i ett billigt larm.
Men vill du ha centrallåset o orginalfrärr blir det värre.
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Defalarm dvs-90

Vi vill gärna rekommendera Prosafe Larm från JR Larmteknik i Lindome. Ett larm till samma pris och med GPS Positionering.

Vi köpte detta larm när vi bytte husbil för snart ett år sedan och är mycket nöjda - vi har inte haft ett enda fel på larmet. Vid larm skickas ett SMS till din telefon och även ett mail. Du loggar in på en "egen" hemsida och ser på en karta i datan eller i mobilen vart bilen befinner sig om den t.ex. skulle fraktas bort på en lastbil.

Vi hade Defa´s larm på vår förra husbil och var även mycket nöjda med det larmet, men Prosafe´s larm är ett strå vassare till samma pengar !

Mvh
Bosse och Gerd
 
Toppen