• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

DcDc Booster

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Någon av er som har denna booster inkopplad erfarenheter?
Denna modell monteras som standard i en del nya bilar.

 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Någon av er som har denna booster inkopplad erfarenheter?
Denna modell monteras som standard i en del nya bilar.


Ingen egen erfarenhet, men undrar över att man anger "genomsnittlig laddström 25A" det är ju dumheter, i varje fall om man har blybatterier. Kanske tar 2x95ah AGM emot såpass under en stund i början av laddningen, men sedan sjunker det snabbt. Kan möjligen fungera med litiumbatterier.
F.ö. skriver Schaudt inget sådan på sin egen hemsida, så förmodligen en egen uppfinning av säljaren!
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En god DCDC lader løfter spenningen fra bilbatteriets slik at bobatteriet får optimal ladespenning og strømmen begrenses i første omgang av DCDC laderens kapasitet - normalt opp til 80% fullt batteri. Etter dette er det bobatteriet som styrer hvor mye det klarer å ta imot innenfor området for ladespenning. What are the 3 Stages of Smart Chargers? forklarer det tekniske bak dette. Om DCDC laderen er en 2 stage eller 3 stage lader spiller liten rolle.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
En god DCDC lader løfter spenningen fra bilbatteriets slik at bobatteriet får optimal ladespenning og strømmen begrenses i første omgang av DCDC laderens kapasitet - normalt opp til 80% fullt batteri. Etter dette er det bobatteriet som styrer hvor mye det klarer å ta imot innenfor området for ladespenning. What are the 3 Stages of Smart Chargers? forklarer det tekniske bak dette. Om DCDC laderen er en 2 stage eller 3 stage lader spiller liten rolle.
Om jag samtidigt har en solcell som laddar ,finns det risk att denna tar över och begränsar DcDc laddaren?
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Om jag samtidigt har en solcell som laddar ,finns det risk att denna tar över och begränsar DcDc laddaren?
Båda hjälps åt att ladda, möjligen blir en laddare lurad att minska tidigt när batteriet börjar bli fullt. Men det är inget egentligt problem, batteriet blir fullt på kortare/samma tid än med bara en laddare.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Någon av er som har denna booster inkopplad erfarenheter?
Denna modell monteras som standard i en del nya bilar.

Kolla även in den här: VOTRONIC 4250683615756 Wandler VCC 1212-30 Lade-Booster B2B: Amazon.de: Auto

(Har fått fin kritik)
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
En sak som man bör ha lite koll på med Ctek D250S,E
Ej över 23V på ingångarna om man kollar i manualen.
Tomgångsspänningen (voc) för solceller är ibland över 23V numera.
Vid köp kolla på solcellen vad den har för spänning obelastad.

Har en 250S
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
En sak som man bör ha lite koll på med Ctek D250S,E
Ej över 23V på ingångarna om man kollar i manualen.
Tomgångsspänningen (voc) för solceller är ibland över 23V numera.
Vid köp kolla på solcellen vad den har för spänning obelastad.

Har en 250S
Du har rätt, man ska ha det i åtanke. Sedan ska solpaneler inte kopplas serrielt, då summeras deras spänning. Min Renogy DCC50S har också denna begränsning (max. solar input voltage = 25V),
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det å bygge en DCDC lader med solpanelinngang er en triviell sak, den dyre logikken i utgangstrinnet på en MPPT lader og en DCDC lader er identisk. DCDC laderen løfter spenningen før denne mates inn i ladekontrolleren. På dette nivået trenger en kombinert lader litt logikk for å prioritere hvilken spenningskilde som en skal benytte først for så å fylle på med den andre. Det en i praksis gjør er å justere spenningen fra bilbatteriet slik at den ligger litt lavere enn spenningen fra solpanelet, men fortsatt noe over ladespenningen til bobatteriet. Logikken for sammenkoblingen blir da kun et par dioder ekstra. 30 volts kraftdioder er relativt rimelige og med litt sikkerhetsmargin så passer det bra med 23 til 25 volt maks for solarinngangen.

Når solpaneler belastes synker spenningen og om spenningen fra bilbatteri er blitt løftet til noe mellom 15 og 17 volt får en bra arbeids spenning for MPPT trinnet.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Jag har fått nyligen (i veckan) installerat Renogy DC-DC, DCC50S charger med booster och även inbyggd MPPT. Hoppas att det kommer att fungera OK.
Intressant! Dela gärna med dig av dina erfarenheter här. Jag såg just en video med Will Prowse där han testade en sådan laddare från Renogy. Det enda negativa han kunde hitta var att ingångsspänningen från solpanelerna inte fick vara för hög - jag tror att det var max 25V, vilket utesluter seriekoppling av panelerna (vilket jag har tänkt att göra).
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Har också sneglat på Renogy DC-DC, som verkar vara en bra produkt. Men se upp med kabelanslutningarna (!), dra inte åt muttern för hårt.
Tydligen är bulten ihålig, har en sämre kvalitet än vad vi normalt är vana vid och går tvärt av vid för hård åtdragning...
Flera har råkat ut för detta, om man läser bland några omdömen. I övrigt är det mest positiva synpunkter på produkten.

Renogy  copy.jpg
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Intressant! Dela gärna med dig av dina erfarenheter här. Jag såg just en video med Will Prowse där han testade en sådan laddare från Renogy. Det enda negativa han kunde hitta var att ingångsspänningen från solpanelerna inte fick vara för hög - jag tror att det var max 25V, vilket utesluter seriekoppling av panelerna (vilket jag har tänkt att göra).
Klart, ska jag göra det. Jag har inte använt hb sedan installationen för en vecka sedan. Det där om 25V skrev jag om i mitt inlägg. Om problem med bulten visste jag ... men det gick bra för fackman att installera.
 
Toppen