• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

DcDc Booster

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
6.383
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2026
Någon av er som har denna booster inkopplad erfarenheter?
Denna modell monteras som standard i en del nya bilar.

 
Någon av er som har denna booster inkopplad erfarenheter?
Denna modell monteras som standard i en del nya bilar.


Ingen egen erfarenhet, men undrar över att man anger "genomsnittlig laddström 25A" det är ju dumheter, i varje fall om man har blybatterier. Kanske tar 2x95ah AGM emot såpass under en stund i början av laddningen, men sedan sjunker det snabbt. Kan möjligen fungera med litiumbatterier.
F.ö. skriver Schaudt inget sådan på sin egen hemsida, så förmodligen en egen uppfinning av säljaren!
 
Senast ändrad:
En god DCDC lader løfter spenningen fra bilbatteriets slik at bobatteriet får optimal ladespenning og strømmen begrenses i første omgang av DCDC laderens kapasitet - normalt opp til 80% fullt batteri. Etter dette er det bobatteriet som styrer hvor mye det klarer å ta imot innenfor området for ladespenning. What are the 3 Stages of Smart Chargers? forklarer det tekniske bak dette. Om DCDC laderen er en 2 stage eller 3 stage lader spiller liten rolle.
 
En god DCDC lader løfter spenningen fra bilbatteriets slik at bobatteriet får optimal ladespenning og strømmen begrenses i første omgang av DCDC laderens kapasitet - normalt opp til 80% fullt batteri. Etter dette er det bobatteriet som styrer hvor mye det klarer å ta imot innenfor området for ladespenning. What are the 3 Stages of Smart Chargers? forklarer det tekniske bak dette. Om DCDC laderen er en 2 stage eller 3 stage lader spiller liten rolle.
Om jag samtidigt har en solcell som laddar ,finns det risk att denna tar över och begränsar DcDc laddaren?
 
Om jag samtidigt har en solcell som laddar ,finns det risk att denna tar över och begränsar DcDc laddaren?
Båda hjälps åt att ladda, möjligen blir en laddare lurad att minska tidigt när batteriet börjar bli fullt. Men det är inget egentligt problem, batteriet blir fullt på kortare/samma tid än med bara en laddare.
 
Någon av er som har denna booster inkopplad erfarenheter?
Denna modell monteras som standard i en del nya bilar.

Kolla även in den här: VOTRONIC 4250683615756 Wandler VCC 1212-30 Lade-Booster B2B: Amazon.de: Auto

(Har fått fin kritik)
 
En sak som man bör ha lite koll på med Ctek D250S,E
Ej över 23V på ingångarna om man kollar i manualen.
Tomgångsspänningen (voc) för solceller är ibland över 23V numera.
Vid köp kolla på solcellen vad den har för spänning obelastad.

Har en 250S
 
Jag har fått nyligen (i veckan) installerat Renogy DC-DC, DCC50S charger med booster och även inbyggd MPPT. Hoppas att det kommer att fungera OK.
 
En sak som man bör ha lite koll på med Ctek D250S,E
Ej över 23V på ingångarna om man kollar i manualen.
Tomgångsspänningen (voc) för solceller är ibland över 23V numera.
Vid köp kolla på solcellen vad den har för spänning obelastad.

Har en 250S
Du har rätt, man ska ha det i åtanke. Sedan ska solpaneler inte kopplas serrielt, då summeras deras spänning. Min Renogy DCC50S har också denna begränsning (max. solar input voltage = 25V),
 
Det å bygge en DCDC lader med solpanelinngang er en triviell sak, den dyre logikken i utgangstrinnet på en MPPT lader og en DCDC lader er identisk. DCDC laderen løfter spenningen før denne mates inn i ladekontrolleren. På dette nivået trenger en kombinert lader litt logikk for å prioritere hvilken spenningskilde som en skal benytte først for så å fylle på med den andre. Det en i praksis gjør er å justere spenningen fra bilbatteriet slik at den ligger litt lavere enn spenningen fra solpanelet, men fortsatt noe over ladespenningen til bobatteriet. Logikken for sammenkoblingen blir da kun et par dioder ekstra. 30 volts kraftdioder er relativt rimelige og med litt sikkerhetsmargin så passer det bra med 23 til 25 volt maks for solarinngangen.

Når solpaneler belastes synker spenningen og om spenningen fra bilbatteri er blitt løftet til noe mellom 15 og 17 volt får en bra arbeids spenning for MPPT trinnet.
 
Jag har fått nyligen (i veckan) installerat Renogy DC-DC, DCC50S charger med booster och även inbyggd MPPT. Hoppas att det kommer att fungera OK.
Intressant! Dela gärna med dig av dina erfarenheter här. Jag såg just en video med Will Prowse där han testade en sådan laddare från Renogy. Det enda negativa han kunde hitta var att ingångsspänningen från solpanelerna inte fick vara för hög - jag tror att det var max 25V, vilket utesluter seriekoppling av panelerna (vilket jag har tänkt att göra).
 
Har också sneglat på Renogy DC-DC, som verkar vara en bra produkt. Men se upp med kabelanslutningarna (!), dra inte åt muttern för hårt.
Tydligen är bulten ihålig, har en sämre kvalitet än vad vi normalt är vana vid och går tvärt av vid för hård åtdragning...
Flera har råkat ut för detta, om man läser bland några omdömen. I övrigt är det mest positiva synpunkter på produkten.

Renogy  copy.jpg
 
Intressant! Dela gärna med dig av dina erfarenheter här. Jag såg just en video med Will Prowse där han testade en sådan laddare från Renogy. Det enda negativa han kunde hitta var att ingångsspänningen från solpanelerna inte fick vara för hög - jag tror att det var max 25V, vilket utesluter seriekoppling av panelerna (vilket jag har tänkt att göra).
Klart, ska jag göra det. Jag har inte använt hb sedan installationen för en vecka sedan. Det där om 25V skrev jag om i mitt inlägg. Om problem med bulten visste jag ... men det gick bra för fackman att installera.
 
Tillbaka
Toppen