• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2026 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

DC-DC laddare tips

Status
Stängd för vidare inlägg.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Igår startade vi vår övervintringsresa för att upptäcka med förskräckelsen att vår Victron dc-dc Lithium har pajat! Alltså ingen ström under färd, risk för att mista ”50 kg” oxfilé i frysen, osv. (lite humor under all elände)…

Min fråga är, vad rekommenderas att vi inhandlar i Tyskland under morgondagen, skall vara enkelt att ansluta och vara en liten grunka. Hinner inte surfa och leta så mycket så några bra tips är mycket välkomna.

Ranko

Kan ju vara bra att köpa en dc-dc i tyskland verkar billigare där. Men med någon mellanlandning vid en elstolpe klarar du dej fint ned till spanien när det blir väder med sol har du ju rätt mycket ström från solpanelerna. Laddaren kan du ju pyssla med när ni kommit på plats. Kanske går att laga, eller beställa till campingen men victron verkar vara bra så handlar det inte om pengar så bara att köpa måste ju finnas i butik i tyskland Frankfurt måste det finnas i bara googla och ställa in gps nu när det blir måndag och öppet.
Egentligen är väl dc -dc egentligen till för att kunna ladda batteriet fullt på kort tid inget som man egentligen behöver parallellkoppling med befintligt blybatteri under färd skulle ju fungera eftersom ni kör ett antal timmar varje dag. Så ta det lugnt ni sitter inte i sjön

Ranko's bil med "smartgenerator" samt LFP som bobatteri kräver en dc/dc-laddare, annars tömmer bilen LFP "baklänges" vid färd pga av den högre spänningen i LFP.
Imorgon ser vi ljuset i tunneln OM ditt DC-förslag finns att köpa på FraRon electronic GmbH.

Kollade noga och det visar dig att det är en verkstad, inte nätbutik, så glada vi blev! Vi sover gärna utanför butiken tills allt är fixat!

Peter, jag kan inte koppla ifrån batteriet då dör kylen(!) utan kör 2,5 timmar imorgon till verkstan. Kanske att killarna kan titta på vår DC/DC och förbindelser däremellan? Återkommer…

Ett fulladdat blybatteri 14,2v kan inte tömma ett lfp batteri som har samma spänning de ligger ofta på 13,2 volt i vila och eftersom det är belastat så kan det knappast ha högre spänning än startbatteriet.
Mig veterligen kan inte en generator tömma batterierna baklänges på något vis.
Det där får du nog utveckla lite dc-dc är ju ur funktion och generatorn laddar ju startbatteriet

Det med batterispänningar i dagsläget är helt coco och svårt att förstå sig på. Startbatteriet har lite olika spänningar (13,2 - 14,?) stillastående eller under färd, dessutom iPhone laddning (2st.) går på startbatteriet då kylen har prio 1 på LFP’n, osv…

Imorgon ser vi ljuset i tunneln OM ditt DC-förslag finns att köpa på FraRon electronic GmbH.

Kollade noga och det visar dig att det är en verkstad, inte nätbutik, så glada vi blev! Vi sover gärna utanför butiken tills allt är fixat!

Peter, jag kan inte koppla ifrån batteriet då dör kylen(!) utan kör 2,5 timmar imorgon till verkstan. Kanske att killarna kan titta på vår DC/DC och förbindelser däremellan? Återkommer…
Hur gick mätningarna idag?

Bra att tänka på: Om du ska byta ut din booster tänk på att utrymmet där den är placerad bör vara ventilerat. Din nuvarande har en fläkt som gör en del av det jobbet.
För varmt kan vara lika med sämre laddning.

Hur gick mätningarna idag?
Inte alls, orkade inte ta tag i det då det var fuktigt ute (skulle öppnat golvet/batteriskyddet under fötterna, framför förarstolen) och > 40 mil att köra till nästa stolpe. Imorgon blir det (hoppas vi) total-test med rätt instrument och verkstadsfolk, Tyskar nör det ör dom bäst ; )

Inte alls, orkade inte ta tag i det då det var fuktigt ute (skulle öppnat golvet/batteriskyddet under fötterna, framför förarstolen) och > 40 mil att köra till nästa stolpe. Imorgon blir det (hoppas vi) total-test med rätt instrument och verkstadsfolk, Tyskar nör det ör dom bäst ; )
Vi hoppas att det fungerar! :)

Det med batterispänningar i dagsläget är helt coco och svårt att förstå sig på. Startbatteriet har lite olika spänningar (13,2 - 14,?) stillastående eller under färd, dessutom iPhone laddning (2st.) går på startbatteriet då kylen har prio 1 på LFP’n, osv…
Jag fick en förklaring i en annan tråd och tydligen så varierar generatorn spänning och ström hela tiden så det går liksom inte att parallelkoppla och då borde dc-dc vara standard vilket det förmodligen är men vilket vannsinnigt påfund att göra en knepig generator som kräver en apparat som är mycket dyrare än ett batteri och en generator. Det är att slå vakt om eftermarknaden. Antar att dc-dc laddaren tar inspänningen öven om den är låg och lastar ned den och gör om den till typ 14,6volt. Men eftersom den inte fungerar alls är det inte säkert att den är trasig bara att det är något avbrott. Hoppas det blir soligt i morgon så oxfilen klarar sej. det går nog att köra kylen på startbatteriet.

Jag fick en förklaring i en annan tråd och tydligen så varierar generatorn spänning och ström hela tiden så det går liksom inte att parallelkoppla och då borde dc-dc vara standard vilket det förmodligen är men vilket vannsinnigt påfund att göra en knepig generator som kräver en apparat som är mycket dyrare än ett batteri och en generator. Det är att slå vakt om eftermarknaden. Antar att dc-dc laddaren tar inspänningen öven om den är låg och lastar ned den och gör om den till typ 14,6volt. Men eftersom den inte fungerar alls är det inte säkert att den är trasig bara att det är något avbrott. Hoppas det blir soligt i morgon så oxfilen klarar sej. det går nog att köra kylen på startbatteriet.
Ja, det är inte lätt med det elektriska, därför ska vi söka hjälp på nästa stopp nära Frankfurt. Fungerar inte det då blir det stor auktoriserad Bosch verkstad, söder om Frankfurt. Hoppas reparatören kommer åt komponenterna/kablarna utan omgivningens enorma förstörelse…

Ja, det är inte lätt med det elektriska, därför ska vi söka hjälp på nästa stopp nära Frankfurt. Fungerar inte det då blir det stor auktoriserad Bosch verkstad, söder om Frankfurt. Hoppas reparatören kommer åt komponenterna/kablarna utan omgivningens enorma förstörelse…
Sätter en peng på att det är säkringen vid startbatteriet.
Jag kommer ihåg en tråd där laddningen inte fungerade för bildelen.
Verkstan gick bet i början men hittade felet till slut, inget synligt fel.
En av kablarna på plus sidan var kaputt till startbatteriet, bränd och ingen kontakt.
Felet syntes inte, doldes av kabelskon. Mäta och åter mäta.
Ibland glöms minus sidan vid felsökning. Vanligast är det felsöks på plus sidan men båda är lika viktiga.

Montreal, JANKRO, Sander, Kjell1351 och Herbet har varit närmast sanningen då det visade dig vara ett brott på kabeln mellan SB och BB med DC/DC emellan! Allas misstankar låg inom problemområdet. Hjärtligt TACK och även till er andra (PeterK :msn_heart:) som lärde mig en hel del om DC/DC problematiken.

Felet konstaterades av en duktig tekniker i södra Tyskland som gjorde det jag inte kunde av psykiskt & fysiskt utmattning pga Halloween skräckupplevelser med bus-mörker (bl.a. ingen TV) och en kompressor kyl/frys som gick på knäna med all ”godis” på insidan. Den ursprungliga kabeln var skarvad med 2 rörkabelskor med en skruv genom öglor. Problemet uppstod då ena kabelsko inte var tillräckligt pressat så att kabeln gled ur på ett ställe som inte syns utifrån. Detta uppdagades efter diverse tester och misstankar tills killen droguit hela kabeln med den trasiga skarven emellan.

Hade jag vetat vem som la kablage i husbilen när den byggdes, då hade jag bett elektrikern att fara dit pepparn växer och sen sätta sig i skolbänken innan han börjar plundra sina kunder på både pengar och en hisklig massa besvär!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tillbaka
Toppen