• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2026 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

DC-DC laddare tips

Status
Stängd för vidare inlägg.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.422
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Igår startade vi vår övervintringsresa för att upptäcka med förskräckelsen att vår Victron dc-dc Lithium har pajat! Alltså ingen ström under färd, risk för att mista ”50 kg” oxfilé i frysen, osv. (lite humor under all elände)…

Min fråga är, vad rekommenderas att vi inhandlar i Tyskland under morgondagen, skall vara enkelt att ansluta och vara en liten grunka. Hinner inte surfa och leta så mycket så några bra tips är mycket välkomna.

Ranko
 
Har kollat alla kablar + som - men inte ”säkring”. Måste hitta en el-chema på nätet först och det gungar i blåsten. Broarna är avverkade…
Det kanske finns interna säkringar i boostern. Av ren nyfikenhet plockade jag isär en cetek booster som jag skulle slänga. I den satt det vanliga midi säkringar som var fastlödda, en på varje in resp. utgång. En lödkolv och lite pyssel hade räckt för att byta säkringarna. Jag tror att det var 30A säkringar, boostern var på 20A.
 
Det borde ju sitta en säkring på 20-30A på kabeln mellan ”plus ut till bodelsbatteriet på dc/dc” och pluspolen på bodelsbatteriet. Kommer ihåg att du var noga med installationen så det skulle förvåna mig om du inte har en säkring där. Du kanske använde en redan befintlig säkring som fanns redan innan du anslöt dc/dc.
En säkring sitter mycket troligt på kabeln från startbatteriet, den har jag inte kollat då det är ganska omständigt och inte haft tid till. Om dc/dc hade fungerat, då hade lamporna lyst innan utgående kabel, därför kollade jag alla ingående i fall något satt löst. Ett problem med ingående från startbat. var att byggaren har dragit 2st 4m2 kablar istället för en tjockare vilket var problem att fösa in i dc/dc in-sockel. Dit går även D+ tunn kabel, men nu ör det kollat och sitter där det ska.
Ska se imorgon var jag ska börjar leta på nytt. Nu är vi båda helt utpumpade och så har det börjat regna…
1762000017214.webp
 
Även om det finns en hel säkring på D+ signalen, kommer det 12V och ström på D+ sladden från generatorn? (eller simulerad) så den får startsignal.
Kommer det ström på ingående kablarna till laddaren från generatorn m.m.
Har du 12V på de utgående kablarna från laddaren till bobatteriet när bilen är avstängd så de har kontakt med bobatteriet.

Bara en tanke, om det är något som fattas så hjälper det ju inte med en ny laddare, och då kan det bli väldigt förvirrande med en ny laddare inkopplad. För då dyker stressfrågan upp, är det kanske fel på kablar/matningen eller något annat, eller blev den nya laddaren lite felinkopplad så det är ett annat förvirrande fel nu????
Kan det kanske sitta kvar ett original skiljerelä som aldrig blev bortkopplat när någon kopplade in de här grejerna i bilen och just det inte funkar nu längre och slår till som det skall av någon anledning.

Lite "besvärliga" frågor men i all välmening. M. mycket v. h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
NÖDREPARATION!
Man kan ju ta spänningen från cig tändar uttaget med en kontakt och koppla den till bobatteriet med en likadan kontakt under tiden man kör, med en inte alltför kraftig kabel så blir det inga mängder ström eftersom spänningskillnaden är liten men kan hjälpa upp laddningen till kylen osv. borde räcka med bara en pluskabel om det är gemensam chassiejord. Var försiktig med kabeln hane -hane är inte att leka med.
Bara ett tips för att klara sej. Du har ju en äldre bil med en vanlig generator som jag förstår. Man kan ju helt enkelt gå förbi dc-dc laddaren den är ju lite lyx och ladda allt parallellt blir lite lägre spänning på bobatteriet men de sista tiondels volten gör faktiskt inte så mycket nytta när man tittar på diagrammen. Det är så jag har det men bara under färd, sen har du väl ett antal solpaneler på taket, tyvärr ligger det ett stort regnområde ända ned till frankrike just nu. Glöm inte koppla ur extrakabeln när du står still.
 
NÖDREPARATION!
Man kan ju ta spänningen från cig tändar uttaget med en kontakt och koppla den till bobatteriet med en likadan kontakt under tiden man kör, med en inte alltför kraftig kabel så blir det inga mängder ström eftersom spänningskillnaden är liten men kan hjälpa upp laddningen till kylen osv. borde räcka med bara en pluskabel om det är gemensam chassiejord. Var försiktig med kabeln hane -hane är inte att leka med.
Bara ett tips för att klara sej. Du har ju en äldre bil med en vanlig generator som jag förstår. Man kan ju helt enkelt gå förbi dc-dc laddaren den är ju lite lyx och ladda allt parallellt blir lite lägre spänning på bobatteriet men de sista tiondels volten gör faktiskt inte så mycket nytta när man tittar på diagrammen. Det är så jag har det men bara under färd, sen har du väl ett antal solpaneler på taket, tyvärr ligger det ett stort regnområde ända ned till frankrike just nu. Glöm inte koppla ur extrakabeln när du står still.
Om det vore så väl att det inte är en nyare Euro6 vi har, då hade det gått bra att köra kylen, TV och hembränningsapparaten mm. på cigg-uttaget…
Solen bidrog (i det gråa) med ca 1,5A vilket höll kontrollampsn ovanför röda dioder.
Nu blir det lite varm soppa och lugn ute på landet hos en Tysk hästuppfödare (”resan är målet”, eller hur?) medan det regnar som sig bör i höstksnten.

//ranko (m hälsar)
 
Även om det finns en hel säkring på D+ signalen, kommer det 12V och ström på D+ sladden från generatorn? (eller simulerad) så den får startsignal.
Kommer det ström på ingående kablarna till laddaren från generatorn m.m.
Har du 12V på de utgående kablarna från laddaren till bobatteriet när bilen är avstängd så de har kontakt med bobatteriet.

Bara en tanke, om det är något som fattas så hjälper det ju inte med en ny laddare, och då kan det bli väldigt förvirrande med en ny laddare inkopplad. För då dyker stressfrågan upp, är det kanske fel på kablar/matningen eller något annat, eller blev den nya laddaren lite felinkopplad så det är ett annat förvirrande fel nu????
Kan det kanske sitta kvar ett original skiljerelä som aldrig blev bortkopplat när någon kopplade in de här grejerna i bilen och just det inte funkar nu längre och slår till som det skall av någon anledning.

Lite "besvärliga" frågor men i all välmening. M. mycket v. h. JANKRO.
Mycket bra frågor JANKRO!
Om det inte regnar så mycket imorgon, då blir det ”den långa” vägen med Voltmätare från källan till in-kablaget och sen vidare från dc/dc till nästa säkring.
Som du skriver, ingen mening montera nytt på gamla felaktigheter, då kan hända riktiga ”kortslutningar” :swoon:
 
Om det vore så väl att det inte är en nyare Euro6 vi har, då hade det gått bra att köra kylen, TV och hembränningsapparaten mm. på cigg-uttaget…
Solen bidrog (i det gråa) med ca 1,5A vilket höll kontrollampsn ovanför röda dioder.
Nu blir det lite varm soppa och lugn ute på landet hos en Tysk hästuppfödare (”resan är målet”, eller hur?) medan det regnar som sig bör i höstksnten.

//ranko (m hälsar)
Trodde du hade kvar din gamla med mercedes chassi du måste ha tjänat mer pengar än mej någonstans, ja då förstår jag dina problem. Blir att använda elstolpe tills du rett ut problemen gillar inte att de har lagt en massa elektronik i generatorn, det skulle ju vara en speciell just för husbilar med tanke på priset. Blir ju bättre när ni kommer söderut men jag föreslår att du löser problemet i tyskland sen kan det blir svårt att få hjälp.
Mår bättre idag och lägre blodtryck när jag slutat med blodtrycks medicin - vem kunde tro det?
 
Trodde du hade kvar din gamla med mercedes chassi du måste ha tjänat mer pengar än mej någonstans, ja då förstår jag dina problem. Blir att använda elstolpe tills du rett ut problemen gillar inte att de har lagt en massa elektronik i generatorn, det skulle ju vara en speciell just för husbilar med tanke på priset. Blir ju bättre när ni kommer söderut men jag föreslår att du löser problemet i tyskland sen kan det blir svårt att få hjälp.
Mår bättre idag och lägre blodtryck när jag slutat med blodtrycks medicin - vem kunde tro det?
Det är samma Sprinter som vi suttit tillsammans i en gång för 9 år sen. Då var den redan Euro6, men du var så bländad med ditt nya HB-köp och var 9 år yngre så jag förstår dig, lol…

Bra om du kan gå ordning på blodtrycket, då ruskerar du mindre andra otrevligheter. Jag tar 8 mg Kandrozid (lägsta dosen) efter förra vinterns stroke vilket fungerar bra för mig.

Om det inte är något brott på vägen till nuvarande dc/dc (säkringar o annat enl. JANKRO), då är misstanken stark (dc/dc gjort sitt) då blir det plan ”B” enligt PeterK’s förslag. …och vi har massor av Tysklands storstäder framför oss med både ny dc/dc och rökt fläsklägg i surkåls stuvning. Vet inte riktigt hur jag bör testa spänningen på kablar på en Euro6 då strömmen kommer fram till dc’n lite som den själv vill. Får läsa mer på nätet…

Äventyret fortsätter!
 
Inte i el”skåpet”, kan inte se i själva laddaren om det finns något sådant, mycket trångt annars. Inst.schemat är hemma så klart, har lite 8m2 kablar med mig, men gamla sitter kvar så det bör inte bli problem. Måste hitta Brrger-camping eller annat liknande först. Svårt surfa när det gungar fast Marianne kör gudomligt och är lätt på foten (OBS, ej lättfotad! :yes:)
När du inte är säker på att laddaren är trasig, är det inte en Bosch-Service för felsökning du bör söka? Om det är fel i kablaget har du ju felet kvar även med en ny laddare?
 
Mycket bra frågor JANKRO!
Om det inte regnar så mycket imorgon, då blir det ”den långa” vägen med Voltmätare från källan till in-kablaget och sen vidare från dc/dc till nästa säkring.
Som du skriver, ingen mening montera nytt på gamla felaktigheter, då kan hända riktiga ”kortslutningar” :swoon:
Det finns en tempsensor som kan spöka till det. Manualen är inte helt tydlig.
0 grader är en gräns. Det står att om givaren går sönder fungerar inte laddaren, inte helt tydligt där heller. Enligt min erfarenhet brukar en trasig tempgivare visa ett stort minus värde. Bryter laddaren vid 0 grader om den är inställd för LFP, inte helt tydligt där heller.
Det finns en del dioder på fronten på laddaren.
 
Varför inte googla fram någon husbilsfirma med verkstad någonstans där ni beräknar passera på måndag, kanske de har tid att ta en titt. behöver inte försena er med mer än någon timme.
 
T
Det finns en tempsensor som kan spöka till det. Manualen är inte helt tydlig.
0 grader är en gräns. Det står att om givaren går sönder fungerar inte laddaren, inte helt tydligt där heller. Enligt min erfarenhet brukar en trasig tempgivare visa ett stort minus värde. Bryter laddaren vid 0 grader om den är inställd för LFP, inte helt tydligt där heller.
Det finns en del dioder på fronten på laddaren.
Tempsensor är förbikopplad, detta minns jag väl, bl.a. en av anledningar varför så mycket kablar runt dc’n.

Varför inte googla fram någon husbilsfirma med verkstad någonstans där ni beräknar passera på måndag, kanske de har tid att ta en titt. behöver inte försena er med mer än någon timme.
Trångt Sander, hade det varit så enkelt att krypa under sängen och bakom skjutlådor då hade jag själv hittat felet för längesen.

När du inte är säker på att laddaren är trasig, är det inte en Bosch-Service för felsökning du bör söka? Om det är fel i kablaget har du ju felet kvar även med en ny laddare?
Helt rätt, precis som JANKRO påpekade, därför ska jag spendera närmaste förmiddag på noggrannare felsökning. En Bosch-Service hade fått riva halva inredningen för att komma åt dc’n för att göra sina mätningar. När jag väl fått ut grunkan, då kan jag lämna den på undersökning, men då har jag redan en ny på plats pga tidspress och omständigheter.

IMG_6964.webp

Övrigt:
Orion blir ännu billigare när sjöfolket upptäcker att DC’n stör kanal 16 på deras VHF frekvens…
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Tillbaka
Toppen