Sv: Dator trix
Ett tips: När man är ansluten till elnätet ska man aldrig ha batteriet i
laptopen annat än för laddning. Man ska ta ur det så fort det är fulladdat. Då håller det längre enligt batteri- och laptop-tillverkare.
Detta råd har jag också gett. Men jag är numera osäker på om det är ett bra råd. Det är OK att göra så om datorn är avstängd när man plockar bort batteriet.
Jag vet att det går utmärkt att ta bort det under drift också. Men jag skulle inte rekommendera att göra så längre. Detta baserar jag på att jag har en bekant som använde denna teknik under två år. Dvs, han laddade upp betteriet och tog sedan ur det. Och stoppade tillbaka det om han skulle gå någonstans. Ibland glömde han (eller kom bara åt den olyckligt) så sladden åkte ur. Då tvärdog maskinen så klart och han startade om den utan problem. Så långt låter detta fortfarande helt OK.
Men till saken hör är att han under dessa två år fick fyra (4) hårddiskkrascher som tvingade honom att lämna in datorn och få ny disk. En gång bytte han också till en annan dator istället (efter de första två bytena).
Nu har han bytt till ett annat märke och slutat med denna metod, så nu är det inga problem längre. Nu
kan det mycket väl vara så att han fick två datorer med dåliga diskar, men fyra dåliga diskar låter för bra för att vara sant.
Notera att detta inte är något jag hört i andra eller tredje hand. Det var jag som gav rådet med att plocka batteriet i en bisats (vilket jag ångrar) och han tog det som sanning. Sedan hjälpte jag honom att få tillbaka data från backuper varenda gång. Denna berättelse från verkligheten visar också på behovet av bra backuplösning, går en hårddisk sönder är data borta för evigt (nåja, kan återskapas för femsiffrigt belopp).
Det är också så att det numera sitter bra lithium-jon batterier som inte är så känsliga som de gamla Ni-Mh.
Så jag skulle säga att om man har en ny laptop (upp till två-tre år gammal) som du kör på batterier emellanåt, låt batteriet sitta i.
Om man
enbart har laptopen stående med sladden i mesta tiden, som många har idag, kan det trots allt fortfarande vara ett bra råd.
Mitt råd är att låta den gå på batteri och använda det tills datorn klagar och då ladda det igen. På samma sätt som man gör med mobiltelefoner och tablets. De har idag sällan problem med batterier som tar slut i förtid.
//Stefan