• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dator/surfplatta

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dator/surfplatta

Inalles 108 men svårt att visa med skärmdump.
De flesta ligger vilande för att kunna startas på bråkdelar av en sekund.
Tur är det annars hade hela internminnet varit förbrukat. Vissa appar är gjorda för att kunna multiköras.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Dator/surfplatta

Det där Airprint, klarar det alla närverksanslutna skrivare eller måste man köpa skrivare som är anpassade till Airprint?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Dator/surfplatta

Det där Airprint, klarar det alla närverksanslutna skrivare eller måste man köpa skrivare som är anpassade till Airprint?

Jag tror inte det kommer att funka för oss, vår skrivare är utdelad i vårt wifi via en PC-laptop, verkar som det krävs antingen en Mac-ansluten skrivare, eller en ren wifi-skrivare.

Om AirPrint - Apple-support
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Dator/surfplatta

Inalles 108 men svårt att visa med skärmdump.
De flesta ligger vilande för att kunna startas på bråkdelar av en sekund.
Tur är det annars hade hela internminnet varit förbrukat. Vissa appar är gjorda för att kunna multiköras.

108st. detta har ingenting med multitasking att göra, "vilar ett program så är det inte aktivt, och kan inte jämföras med operativsystem i en pc. Sen att det går fort att växla är ju trevligt.

Detta blir falsk marknadsföring att surfplattorna lätt skulle kunna ersätta t.ex. en laptop, inte ens en Netbook går att ersätta med en surfplatta punkt, för alla ni som står i valet att köpa en surfplatta.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dator/surfplatta

Citat:
Multikörning (eng. multitasking) i iOS har fått en rejäl uppdatering och skall nu stödja alla applikationer utvecklade för iOS7, vilket sannolikt är en välkommen förbättring så länge det inte har en alltför stor inverkan på batteritiden. Tidigare har endast Apples egna applikationer samt begränsade bakgrundsprocesser fungerat ordentligt med multikörning i iOS.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Dator/surfplatta

Oavsett terminologi så är det som är intressant att verkligen kunna använda fler program samtidigt.
Att som i paddor ha en åtkomlig "snabblista" på program man kan lyfta fram är inte samma sak som att kunna arbeta i flera program parallellt.
Dvs ha dem uppe bredvid varandra för att enkelt kunna flytta och kopiera data mellan dem eller bara få en gemensam vy över flera appars output.

Så jobbar man hela tiden med en PC och något man saknar i en padda. Å andra sidan skulle det då vara ett helsike att navigera runt på en padda när man inte har en mus. Det är tillräckligt frustrerande att redigera text med bara fingrarna...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dator/surfplatta

Så jobbar man hela tiden med en PC och något man saknar i en padda. Å andra sidan skulle det då vara ett helsike att navigera runt på en padda när man inte har en mus. Det är tillräckligt frustrerande att redigera text med bara fingrarna...

Om du använt en iPad inser du snart att det går mycket enklare och snabbare att växla mellan appar än mellan program på en PC. En stor fördel när man kopierar/klipper ut/klistrar in text och bilder mellan appar eller web.

Som tex här på forumet!
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Dator/surfplatta

Men här på forumet heter alla bilder samma namn och kan bara laddas en och en utan krångel.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Dator/surfplatta

Om du använt en iPad inser du snart att det går mycket enklare och snabbare att växla mellan appar än mellan program på en PC. En stor fördel när man kopierar/klipper ut/klistrar in text och bilder mellan appar eller web.

Som tex här på forumet!

Växla program på PC = ett klick!
Hur kan detta bli "enklare och snabbare" på en surfplatta?

Ett halvt klick kanske :p
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dator/surfplatta

Man kan få olika funktioner genom att använda 1-5 fingrar!
Lite svårt med 5 möss på en PC.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Dator/surfplatta

Knarrevik har troligen ret i sin egan bruk af surfplatta.
OK Anders.

Hver især har sin måde at bruge teknikken på - vi er alla individuella.

Så hvad smaker bäst æbler - pærer eller bananer ? :D

Jeg selv
- har ikke fået nogen gavn af min dator kan användas som surfplatta utan tangentbord
Användas nu 99% som PC.

Apps som MS, Chrome og Android bruger jeg meget sjældent
- det er som disse forenklinger / automatikker med en android robot
vil styre mig og ikke omvendt.

Ensretning af mennesker er ikke min kop the.'

Windows har ikke fulgt med tiden og mangler meget.
MS er mest en gammel pengemaskine
som gudskelov har fået store konkurrenter i Apple og Google.

MS programmer til t.ex. WiFi er en stor mangel.
MS AutoRoute bygger på programmer fra slutningen 199x :rolleyes:
etc.
 
Senast redigerad av en moderator:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Dator/surfplatta

Om du använt en iPad inser du snart att det går mycket enklare och snabbare att växla mellan appar än mellan program på en PC. En stor fördel när man kopierar/klipper ut/klistrar in text och bilder mellan appar eller web.

Som tex här på forumet!

Min egna (inte familjens) arsenal består av 1 Ipad, 1 Galaxy Note 7, 1 Galaxy Note 12.2 och en drös med PC's och telefoner i olika format.
Jag HAR använt dem.

Med ditt resonemang kan jag bara tolka det som att dina kunskaper från att använda en PC med flera program är extremt begränsade. Det finns absolut inget som går snabbare att göra på en platta förutom att starta den och apparna. Smidigheten att ha den med sig på resan, i soffan osv är en helt annan sak och är paddans verkliga styrka.

Att klippa och klistra text, speciellt också om man samtidigt skall hoppa mellan olika program är ett helvete på en padda i direkt jämförelse med en PC. Möjligen snabbare på paddan om musen till PC'n har blivit stulen.
Det vet alla som använt båda ordentligt och haft 2 eller flera fönster uppe bredvid varandra på en PC utrustad med mus ;).
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dator/surfplatta

Windows har ikke fulgt med tiden og mangler meget.
MS er mest en gammel pengemaskine
som gudskelov har fået store konkurrenter i Apple og Google.

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv!

Min teori är att Microsoft går samma väg som Nokia om inget drastiskt inträffar.
Köpet av Nokia var ett stolpskott, satsning på ny teknik hade varit bättre!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dator/surfplatta

Att klippa och klistra text, speciellt också om man samtidigt skall hoppa mellan olika program är ett helvete på en padda i direkt jämförelse med en PC. Möjligen snabbare på paddan om musen till PC'n har blivit stulen.
Det vet alla som använt båda ordentligt och haft 2 eller flera fönster uppe bredvid varandra på en PC utrustad med mus ;).

Övning ger färdighet!
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Dator/surfplatta

...........
Min teori är att Microsoft går samma väg som Nokia om inget drastiskt inträffar.
Köpet av Nokia var ett stolpskott, satsning på ny teknik hade varit bättre!

Jag håber satsning på ny individuell teknik.

Köp minimal med plats og uppgradera som behövs utan extra pris.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Dator/surfplatta

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv!

Min teori är att Microsoft går samma väg som Nokia om inget drastiskt inträffar.
Köpet av Nokia var ett stolpskott, satsning på ny teknik hade varit bättre!

Jag håller med. Köpet av Nokia i kombination med användargränssnittet i Windows 8 var ett skott i foten. Windows var ju först med smartpone sedan 1996 med Windows CE. Att de tog bort denna samtidigt som IPad kom var ett skott i andra foten. Den var mycket bra krävde dock en pekpinne.

Men trots alla fel dom gjorde klarar jag mig inte utan en PC. Och Android är ju ett bra padd komplement.
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Dator/surfplatta

Microsoft hoppas väl att den nya plattformen Windows 10, med gemensamma appar för datorer surfplattor och mobiltelefoner, skall bli det som sätter fart på försäljningen.
Om det blir så återstår väl att se, men troligen blir det ju intressantare för utvecklare att ta fram appar som funkar på alla tre plattformar.
Min erfarenhet från nuvarande Windows enheter är att det som brister mest, är just utvecklingen och uppdateringen av intressanta appar till de olika enheterna.
När det gäller byggkvalitet och flytet i enheterna har jag inget att klaga på.
 
Toppen